Gott av rabarber

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare tanten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 2 413

tanten

Trådstartare
Jag får besök av min histroriska trädgårdscirkel på torsdag.

Vill gärna bjuda på något gott till kaffet och rabarbern är så fin just nu. Eftersom jag är diabetiker så har jag inte så stor erfarenhet av varierande kakor och efterrätter. Jag har mest gjort rabarber med smultäcke och det är aningen tråkigt...

Själv är jag förtjust i kombon rabarber och jordgubbar, det tar udden av rabarbern lite och tillför ytterligare smaker.

Tips någon paj/kaka så jag kan servera - kanske tillsammans med vaniljglass?

Kanske inte så diabetikervänligt, men jag brukar göra en rabarberpaj med förgräddat pajskal, river mandelmassa över skalet innan man lägger i rabarbern. Rabarbern ska kokas upp lätt med nån matsked socker innan så den är mjuk. Säkert jättegott med jordgubbar i också.

Rabarber och jordgubbsdröm.
3dl rabarber
3dl jordgubbar i bitar
1/2 dl rörsocker (går med vanligt socker eller sötningsmedel ochså)
175 g rumsvarmt smör
2 1/2 dl socker
2ägg
5dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1dl mjölk

blanda rabarber rörsocker och jordgubbar
Rör socker och smör poröst,tillsätt äggen 1 i taget under omrörning.Blanda mjöl,bakpulver,vaniljsocker,rör ner det växelvis med mjölken i äggvispet.
Bred ut smeten i en smord bröad form med löstagbara kanter.
Fördela jordgubbar och rabarber i formen,tryck ner dom i smeten.
Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 50 min (175grader)

Servering: Garnera kakan med jordgubbar och pudra med florsocker och servera med vispad grädde eller glass.

Den är inte så dibetes vänlig men gooooooooooooooooooood !

Koka kondenserad mjölk till kola
Koka rabarberkräm men gör den lite syrligare, blanda gärna i jordgubbar om du gillar det!

varva
kola
kräm
creme fraise
och digestivekex i glas
Supergott och enkelt!

Hotta upp smuldegen med hälften havregryn, hälften mjöl, ta mer strösocker (tror jag brukar använda 0,75 dl istället för den matsked det står i mitt recept :o ), en nypa salt och en tesked stött kardemumma.
Riv vit choklad över rabarbern innan du strör över täcket. :d

/Keb

Jag får besök av min histroriska trädgårdscirkel på torsdag.

Vill gärna bjuda på något gott till kaffet och rabarbern är så fin just nu. Eftersom jag är diabetiker så har jag inte så stor erfarenhet av varierande kakor och efterrätter. Jag har mest gjort rabarber med smultäcke och det är aningen tråkigt...

Själv är jag förtjust i kombon rabarber och jordgubbar, det tar udden av rabarbern lite och tillför ytterligare smaker.

Tips någon paj/kaka så jag kan servera - kanske tillsammans med vaniljglass?
Inte kaka men, jag gjorde en gudomligt god glass på rabarber igår. Det var en perfekt kombo. Det är 1 dl socker till typ en liter glass, så jag tycker inte det är så farligt men jag är inte heller diabetiker.
http://www.arla.se/recept/rabarberglass/

Nu är kakan gjord. Det blev rabarber och jordgubbsdrömmen. Hade svårt att få den att stelna så vi får se hur den artar sig när vi ska äta... Har köpt glass till så i värsta fall blir det skorpor och glass, hahaha

Jag är USEL på kakor och bakverk. De få gånger i livet jag försökt göra vanlig simpel sockerkaka har det misslyckats kapitalt. Antingen stelnar den inte. Eller så blir den platt eller något annat fel. Oavsett ugn eller recept. Har bestämt att jag aldrig ska göra sockerkaka helt enkelt.
Men jag är en fena på matbröd ;)

Rapporterar sedan.

Kall eller varm rabarbersoppa är också gott, använd bara hälften av mängden potatismjöl i redningen i förhåll till om du skulle göra krem. Strö gärna lite ströbröd över när den serveras varm, och används med fördel som törstdricka när den är kall.

Har du mycket rabarber och jordgubbar över nån gång så röstar jag på att du gör rabarber och jordgubbs-saft, antingen med vanilj eller ingefära i, riktigt gott:p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka