Gotlandsruss rädd om rumpan

K

karismaslillebror

Mitt gotlandsruss är rätt så rädd om sin rumpa. I början när man rörde henne på rumpan stelnade hon till, men nu har det blivit lite bättre med det.
Men när man är ute och kör henne och man slår med tömmen/spö så börjar hon slå direkt!
Och idag när jag körde henne med ländtäcke så slog hon konstant typ!
Det måste ju bero på att nån har varit dum med hennes rumpa?
Finns det någon som kan hjälpa mig? Hur ska jag hjälpa min ponny? Funkar övningar och sånt? :confused: /Emma
 
Sv: Gotlandsruss rädd om rumpan

Varför slå henne med tömmarna och pisken? Går hon inte fram för smackningar?
 
Sv: Gotlandsruss rädd om rumpan

Att börja med att sluta slå med töm och pisk kan vara en bra ide :crazy:
Varför gör du så?
Driv med rösten istället om det är drivningen som är syftet.
 
Sv: Gotlandsruss rädd om rumpan

Hon är ju bakskygg något som en körhäst absolut inte får vara.

nr1 sluta slå henne med tömmarna och pisken
nr2 ha inte ländtäcke om hon inte kan acceptera det
nr3 vänj henne sakterliga vid att man klappar henne över rumpan och när hon är helt avslappnad med det, ta på och av ländtäcket tills hon är helt avslappnad med det sen kan ni gå vidare
 
Sv: Gotlandsruss rädd om rumpan

En körhäst får som någon redan sagt aldrig vara bakskygg. Det kan bli rent livsfarligt. Då man kör måste hästarna vara mycket, mycket tryggare än då man bara rider. Går något fel och de får panik med vagn bakom kan det sluta illa för både häst och omgivning och kusk!

Jag skulle börja med att jobba hästen i lina. Man kan göra lite övningar för att vänja den vid att saker rör den bak. Du kan bla röra med händer, med rep, med spö. Du kan tömköra hästen innan du går över till att köra.
Om hästen inte har ren panik utsätter jag dem för obehaget tills de lugnar sig lite. Då slutar jag. Sen upprepar jag många, många gånger. Direkt de står still hos mig upphör jag och är still. Det brukar gå fort att få dem trygga för det mesta. Med en häst måste man lära om nervsystemet iom att de inte använder hjärnan så mycket vid flykt. Det är mer bara rena instinkter. Och fullt naturliga såna. Det är inte ngt ett flyktdjur ska tolerera i det fria, att vidröras bakifrån. Då ska de fly eller slå. Men man kan genom träning släcka ner de instinkterna lite.

Just nu jobbar jag med en häst(dressyrträning) som triggat på spöet och bockat eller stuckit. Efter att först ha kliat honom med det och sen rört det runt honom tills lugn och upprepat och sen viftat det lite vildare runt honom är han nu lugn. Man kan använda det både avsuttet och uppsuttet att touchera med. Han blir inte orolig. Båda mina egna var väldigt bakskygga med.

Jag tycker dock att du borde ta hjälp av ett proffs på problemlösning. Nu bor du så långt från mig. Så jag vet inte vilka som finns där uppe som är bra. Men hoppas du hittar någon!
 
Sv: Gotlandsruss rädd om rumpan

Har du kollat så hon inte har regnskållor, shettisen slår direkt när man tar på dom då hon har ont. Hon är under behandling nu, så har blivit bättre.
 
Sv: Gotlandsruss rädd om rumpan

Varför slå henne med tömmarna och pisken? Går hon inte fram för smackningar?

Kanske för att hon körs med gummiöron och huva och inte hör så mycket?
brukar inte köra med pisk, gjorde det bara när hon var ny.
Hon slår inte för tömmarna längre, utan bara för ländtäcke, eller har gjort en gång.
När hon kom så stelnade hon till så fort man tog henne på rumpan men nu gör det inget.
Tror att någon hon tidigare varit hos har varit dum med henne, för när vi tömkörde henne en gång så stog hon och slog mot ingenting, men det såg ut som att hon slog mot något, som inte fanns där!
 
Sv: Gotlandsruss rädd om rumpan

Varför döva henne när hon körs? Är hon så nervös över olika ljud?

Eller är det en russtravare det handlar om?
 
Sv: Gotlandsruss rädd om rumpan

Som alla redan skrivit så ska man absolut inte slå med vare sig pisk eller töm. Att döva en travare har jag aldrig förstått mig på.Visst om de är väldigt ljudkänsliga men det tycks vara mer regel än undantag att alla oavsett ras måste ha huva och allt vad det är på öronen bara för att de tränar/tävlar trav??:confused:
Prova istället med enbart bomull och huva. Använd rösten och träna hästen att lita på dig och få förtroende.För som du själv redan skrivit så har hon mycket dåliga erfarenheter.
Har du kollat upp henne så hon inte har ont?
Du får träna henne från marken med att ha ex länd täcke osv.Men ta det lugnt och backa om hon får panik..Man kan markträna och få bra resultat med bak skygghet men då måste först hästen få förtroende för dig och lita på dig.Strunta i att döva henne om du tränar och använd rösten istället.Tävlar du däremot så får du kanske ta till andra metoder för att kunna driva henne istället för slå med tömmarna. En häst har oerhörd känsel så att slå med tillhyggen är det sämsta tänkbara vid bakskygghet o dyl..
 
Sv: Gotlandsruss rädd om rumpan

Tömmen SKA vara hästens trygghet och den måste kunna lite på din hand och ha förtroende för den, aldrig använda tömmen som drivande på länden! En av de gyllene reglerna inom körning. Den måste även kunna lita på pisken då det är kuskens förlängda arm.

Jag använder alltid pisk vid körning men endast med duttar/kittlar på länden med slängen om jag önskar öka tempot, på någon sida av baken om jag vill svänga/påverka den delen eller på vardera sida om däckeln om jag önskar påverka bogarna. Någon gång om man tvunget MÅSTE få hästen fram snabbt så klatchar jag hellre en gång i luften och hojtar till så hästen reagerar mer en gång och återgår sedan till små hjälper. Ofta räcker det dock att jag på min häst höjer pisken eller flyttar den från sida till sida för att han ska förstå mina signaler.

Hur travsporten ser på det vet jag inte men där verkar det vara vanligt att man klatchar med tömmen som drivande, men jag tycker fortfarande att det är fel, enligt ovan.

Träna på marken säger jag, lite "friendly game" tänk, smek med en pisk/longerlina/töm eller vad det nu kan vara, börja framifrån och avancera bakåt. Tids nog kommer hästen acceptera detta bättre. Träna massor på ett positivt sätt.

Kanske hon har smärtor över länden, på ett eller annat sätt.

Lycka till :)
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Hej Behöver verkligen hjälp nu då det snart brister för mig. Har nog lagt tråden rätt då det är ridproblem jag har. Varning för mega...
Svar
15
· Visningar
3 203
Senast: Dressyren
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 528
Senast: scizofren
·
Hästhantering Hmm, märklig titel. Anyway, jag har fått ganska stora problem med en sällskapsponny jag har på foder. Jag har haft honom hos mig sedan i...
Svar
15
· Visningar
1 484

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp