Göra rent.

feliciaalmqvist

Trådstartare
Hej! Den här frågan är väldigt konstig men måste få veta. Är nybörjare nämligen ;) Hur gör man egentligen när man städar spiltan/boxen? Var börjar man med? Var ställer man hästen? Binder man upp hästen i stallgången? Hur gör man det? Tacksam för svar.
 
Sv: Göra rent.

Är det mocka boxen du menar? Jag brukar försöka göra det innan jag tar in hästen från hagen på kvällen men skulle jag vara sen så någon annan redan har tagit in hästen så ställer jag honom i stallgången under tiden.

Storstäda boxen med högtryckstvätt gör jag bara en gång om året och då är det på sommaren när hästen går på bete. :)
 
Sv: Göra rent.

Jag antar att du menar när man mockar bort skiten?

Vart man har hästen beror helt på vilken syn man har på det hela. Det säkraste sättet är absolut att ställa hästen i stallgången eller skötselplatsen så är den inte ivägen.
Annars är det vanligt att man binder upp hästen inne i boxen, i spiltan sitter den ju redan fast.

Jag börjar med att ta bort bajset som ligger längst upp och arbetar mig nedåt i underlaget. Försöker att börja i ena änden av boxen och jobba mig längre in så att allt underlag gås igenom, lättare då också att sära på det spånet som är rent och det som inte är mockat ännu.
Avslutar med att jämna till bädden och sopa i boxdörren. Lägger också in nytt spån om det behövs. :)
 
Sv: Göra rent.

Kan skriva hur jag gör...

Jag mockar så gott som alltid när hästarna är ute i hagen, enda undantaget är om jag av någon anledning måste ha dem inne, då får de turas om att stå i stallgången medan jag mockar.

Jag har boxar med växelströbädd (dvs allt skitigt strö åker ut varje dag) och börjar med att mocka ut synlig avföring och blött strö, sedan vänder jag och silar igenom allt strö så att det silade/rena ströet bildar en hög i mitten och till sist jämnar jag ut det i boxen och tillsätter nytt strö vid behov. Sedan sopar jag, byter vatten i hinkarna och lägger in kvällshöt i boxarna så allt är färdigt när hästarna kommer in.

Jag har aldrig varit i ett spiltstall men kan tänka mig att det går fortare att mocka spiltor än boxar då hästarna står uppbundna och inte rör runt ströet på samma sätt.
 
Sv: Göra rent.

jag har box med halm som strö,
börjar med att sätta ut hästen i stallgången om den är inne eller släppa ut i hage om de tär tid för det.
sen så börjar jag med att mocka upp bajset (försöker få med så lite ren halm som möjligt), sen så rensar jag bort det övre lagret med rent halm och tar kisset och gömda bajs högar. efter det så strör jag med stallosan drar in använd ren halm i mitten och strör ny halm längst sidorna.
efter det är det byte av vatten och skurning av vattenhink.

eller... det är när bädden är någorlunda ny och jag har gott om tid.

oftast blir det bara ut med skitarna och värsta kisset som hästen dragit upp, och dra in ren använd halm från kanterna och byta vatten.
har tidigare mockat ut kisset ca 1-2 gånger i veckan men nu har vi klippt halm som packars alldeles för lätt och är jobbig att mocka ut kisset. så blir mer en riktig bädd i boxarna nu.
 
Senast ändrad:
Sv: Göra rent.

Jag mockar alltid på morgonen när hästarna är utsläppta i hagen.
Tar ut alla bajshögarna, kisset tar jag bara ut 1 g/vecka. Jag har en REJÄL ströbädd, så kisset rinner ígenom spånet och lägger sig underst. Dvs hästen har alltid en ren och torr bädd att ligga på. När kisset ska ut krattar jag undan all rent och torrt spån, skyfflar ut kissfläckarna och spånar upp med nytt spån.
Sen tas vattenhinkarna ut och skuras och fylls med nytt vatten, och kvällsfodret mäts upp i hinkar, stallgången sopas - KLART!
 
Sv: Göra rent.

Jag brukar mocka innan jag tar in hästen. Nu beror det på vilket strö, och hur renlig häst man har. Min var väldigt lugn av sig i boxen, och kissade bara på ett ställe och bajsade på ett annat. Det innebar att jag tog bort skiten, och sedan kisset. Sen skrapade jag in allt strö mera mot mitten. Hällde på lite rent spån. Färdigt.

Har man en häst som rör om väldigt i boxen brukar det vara vettigt att börja i mitten och göra en hög som man liksom silar ner spånet i med en grep. Bajset rullar ner för högen, och man kan enkelt plocka upp det. Kisset silar man naturligtvis inte ner i högen, utan lyfter rakt ner i skottkärran.
 
Sv: Göra rent.

Jag har alltid, under alla år jag haft häst mockat med hästen lös i boxen. Jag har moskat medan den ätit sitt kvällshö och bara sagt "vill du vara snäll och flytta dig lite" när den stått ivägen. En vallack jag hade hand om flyttade sig inte så då parkerade jag skottkärran under magen på honom istället. :p

Min gamla Madam backade och kissade och bajsade i skottkärran om den stod inne. :idea:
 
Sv: Göra rent.

Det gjorde jag också ibland. Det gick bra, förutom de gånger då hästen välte skottkärran. Det tyckte han var kul. :devil: Jag gav honom lite hö, så att han inte hängde mig i hasorna hela tiden.

Fast det är knappast något att rekommendera åt en nybörjare, då vissa hästar kan bli väldigt rädda eller irriterade om någon går omkring och puttar på dem med en grep.

Mina hästar har aldrig brytt sig, men man vet ju aldrig.
 
Sv: Göra rent.

Jag mockar först ut bajset och sen kisset sen går jag igenom hela boxen så jag inte har missat något, vilket inte är särskilt troligt då han är väldigt renlig av sig :) Därefter fyller jag på med rent spån vid behov. Jag mockar alltid när hästen är ute :). Sen byter jag ut vattnet, fixar kraftfodret och fyller höpåsarna.
 
Sv: Göra rent.

Jag har aldrig puttat på nån häst med nåt redskap, bara hotat Madam med att slå stallkvasten i arslet på henne, :devil: men då har bakbenet åkt upp och så har hon måttat en spark åt mitt håll, :eek: men varken hon eller jag gjorde nånsin verklighet av våra hot, man pucklar inte på den man älskar.

Folk som såg oss in action tyckte att vi liknade ett gammalt gift par där båda skulle bestämma men ingen visste hur. :D
 
Sv: Göra rent.

Var ställer man hästen? Binder man upp hästen i stallgången? Hur gör man det?
Vi skulle absolut kunna mocka med hästarna lösa i boxarna, men jag tror inte det har hänt mer än nån enstaka gång om det redan varit fullt i stallgången. Dels är det lättare att mocka effektivt när man har full rörelsefrihet i boxen, dels är det en säkerhetsfråga - just att stöka runt i ett slutet utrymme med en grep alldeles invid hästen innebär litet för stor risk för skador både på mig o hästen för att det skall kännas tilltalande. Och det tar ju inte mer än några sekunder att leda ut hästen i stallgången och sätta fast den.

Om hästen skall stå längre än någon minut sätter vi fast med ett knutet grimskaft från varje sida stallgången, med pistolhakar i grimman. Skall hästen bara stå helt kort räcker det normalt att lägga ner grimskaftet på golvet, men det skiljer förstås stort(!) mellan olika hästar.
 
Sv: Göra rent.

Nej, alltså jag menade att man puttar på hästen med handen samtidigt som man har en grep i handen. Jag har heller aldrig rört hästen med grepen. :laugh:
 
Sv: Göra rent.

Jag har haft en häst som klev upp i skottkärran, och varit med om en annan som helt enkelt satte sig i den :crazy:

Med andra ord mockar jag nu för tiden när hästen inte är inne i boxen (lösdriften för min del nu. Jag mockar en till två gånger om dagen beroende på väder, dvs hur mycket de står i ligghallarna)

HUR man mockar beror ju också på vilken typ av strö man har, om det är permanentbädd eller liknande. Be någon i stallet visa dig är mitt tips! (Om det är bädd är det lätt att förstöra den om man inte vet hur man gör)
 
Sv: Göra rent.

Ja exakt. Det kan bli riktigt riktigt farligt! Det är alltid bäst att mocka och sopa då hästen är ute, eller åtminstone uppbunden i gången eller i en annan box.
 
Sv: Göra rent.

Ja jag hade en jäkla tur och hästen fick bara ett ytligt sår på benet, det hade kunnat sluta med både senskada och annat allvarligt :crazy:

Hästen som satte sig i kärran blev rädd för skottkärran för lång tid framöver, och av själva kärran blev det förstås bara en tillplattad metallhög med snett hjul (lätt aluminium-kärra).

Jag har förresten nu en rejäl kärra med två hjul - hållbar, stark och inte så lätt för hästarna att putta omkull (vilket annars har varit det stora nöjet vid mockning av hagarna) ifall de skulle komma in i ligghallen medan jag mockar (den går dessutom att köra undan med bara en hand - mycket praktiskt!)
 
Sv: Göra rent.

Nej, alltså jag menade att man puttar på hästen med handen samtidigt som man har en grep i handen. Jag har heller aldrig rört hästen med grepen. :laugh:

Jag har aldrig puttat undan med handen utan satt baken till och försökt BACKA undan dom när dom låssats att inte höra mig , vilket alltid resulterat i ett "jasså, försöker du mucka också, ja skyll dig själv" :devil: och så har fajten varit igång. :D

Jag inser att min hästhantering varit "lite udda" :angel: men jag har alltid haft jättekul med mina vänner, och dom med mig tydligen för det är inte så mycket som varit förbjudet i min lilla värld. :p Dessutom har jag aldrig hållit koll på var dom varit, dom fick ta över och hålla koll på mig, himla praktiskt och lättsamt. :idea:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
782
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 732
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 011
Senast: tessan.g
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp