göra rent skapet

J

jojjogalopp

min dotters häst är jätte smutsig i skapet svart gegga och smutsig,sedan har han en stor skit klump på snoppen innanför förhuden,jag fick bort en stor del i går det,
har inte hafft någon valack för jag har alltid haft ston men dottern ville ha en valack
jag måsste göra det men hur:angel:
karnse pinsam fråga

Sv: göra rent skapet

Inte ett dugg pinsam fråga tycker i alla fall jag. Min valack har samma problem och så fort jag försöker tvätta snoppen så far den in som om den aldrig funnits :D

Jag har låtit det vara, försökt plocka bort de värsta "flagorna" med fingrarna samtidigt som jag kliat eller masserat ryggen med andra handen.

Efter vad jag förstått så ska de vara tämligen "självrengörande" men som valacker vädrar de ju inte denna kroppsdel på samma sätt som en hingst gör eller hur man ska säga.

Någon som har ett bra förslag?

ha ha, mina val. "vädrar" sina privatare ägodelar (samt gör "spännövningar") i lika stor utsträckning som mina hingstar gjort ;)

skapet är självrensande pricis som vulvan är på en märr ;) man ska inte pilla där om det inte behövs (typ hästen svullnar upp i skapet)

låt det vara så länge skapet inte svullnar eller hästen på annat vis verkar medtagen/sjuk ;)

Man ska inte hålla på och göra rent skapet. Det räcker med att man gör rnt med lite vatten max 1 gång/år (om hästen är väldigt oren/luktar) och sen kan man hålla ett öga under året, när hästen släpper ut den under borstning och annat. Kanske ta bort en och anna flaga, men snoppen ska ha flagor och den ska också ha bakterier. Gör man rent för mycket rubbar man balansen och skapar istället infektioner och annat.

Sålänge det inte luktar illa är det ingenting at bry sig om. Men såklart kan man ta bort lite lera om man kan göra det försiktigt. Undvik dock att tvätta o greja och försök inte få kliniskt rent. Hellre lite mycket smuts än inget smuts alls.

Min val har inte det renaste skapet jag skådat:angel: när han hänger ut den brukar jag försöka ta bort det värsta...men han blir märkbart sur och drar in den så långt han bara kan:D

Därimot är det bra att tvätta innuti skapet! Finns massor med hästar som har det problemet att dom samlar urinrester osv innuti. Bara att ta på sig en handske och "rensa" försiktigt :) Brukar vara uppskattat! Dock så vet hästen inte om han skall tycka det är skönt eller skämmas ungefär :) O själva "den" brukar försvinna så långt upp den bara kan;)

Hmm i hudvecken liksom med andra ord? Precis som när man tvättar lite kring "tuttarna" på stona?

Hmm i hudvecken liksom med andra ord? Precis som när man tvättar lite kring "tuttarna" på stona?

Ja :) Man får in en hel hand i skapet! Det är ju bara som en påse som ska skydda själva penisen. Där innuti blir det ofta massa gojs som kan vara bra att tvätta ur! Ta bara vatten och en svamp, gojset tar man bort med handen! Lite uäck men när man vet att man gör det för en häst som inte kan själv så är det ganska lungt :)

kl

Min kompis tvättade av sin vallack, hon höll han i handen och tvättade av med en svamp och ljummet vatten. Visst tänkte jag, så ska jag oxo göra. :) kruxet var att min vallack halade in den när jag kom i närheten och jag tänkte...nu ska jag hinna och den drog han in fortare än en avlöning. :rofl: Nu halas den ut bara om jag är 10 meter från han. :angel:

Tvättar alltså med mildtvål i hudvecken, där jag kommer åt. Han får in insektsbett- små sår, lera och sand i skapet. Tar igen ljummet vatten och svampen får man ju kasta sen. Har babyvipes för en lättare rengöring av baken vb så slipper man sulla ner alla svampar, jättebra om han vart lös i magen. :)

Man ska inte hålla på och göra rent skapet. Det räcker med att man gör rnt med lite vatten max 1 gång/år (om hästen är väldigt oren/luktar) och sen kan man hålla ett öga under året, när hästen släpper ut den under borstning och annat. Kanske ta bort en och anna flaga, men snoppen ska ha flagor och den ska också ha bakterier. Gör man rent för mycket rubbar man balansen och skapar istället infektioner och annat.

Sålänge det inte luktar illa är det ingenting at bry sig om. Men såklart kan man ta bort lite lera om man kan göra det försiktigt. Undvik dock att tvätta o greja och försök inte få kliniskt rent. Hellre lite mycket smuts än inget smuts alls.

Vissa hästar samlar som sagt urinrester i skapet, och då får man tvätta med jämna mellanrum. Märks dock ganska tydligt, det blir kletigt därinne, och inte vanliga konsistensen utan mer krämigt. Och så luktar det så vidrigt (med en klar touch av gammal urin) att 'vanliga' skaplukten plötspligt är som rosor i jmf.

På ponnyn syns det när det är dags genom att halmstrån fastnar i 'geggan' när han ligger ner, och sticker ut som nån form av dekoration ;)

Själva snoppen har jag aldrig brytt mig om på mina, plockar bort npgon extrastor flaga ibland om de haft den ute på luftning bara. Och förutom ponnyn, så har jag gjort rent skap kanske två ggr/år på mina andra valacker, men ponnyn behöver 'tillsyn' varannan - var tredje vecka.

kl

Min kompis tvättade av sin vallack, hon höll han i handen och tvättade av med en svamp och ljummet vatten. Visst tänkte jag, så ska jag oxo göra. :) kruxet var att min vallack halade in den när jag kom i närheten och jag tänkte...nu ska jag hinna och den drog han in fortare än en avlöning. :rofl: Nu halas den ut bara om jag är 10 meter från han. :angel:

:rofl::rofl::rofl:

:o och jag som jobbat inom vården förr :o

tror helt klart att man ska hålla lite koll..men med mild hand. :D

kl

Var du glad. Min ena valack räcker det att börja pilla lite kring själva skapet så hänger han ut den och verkar götta sig :eek:
Känns nästan lite obscent :o

kliar det så kliar det gott. :D

Har haft hand om ston tidigare, och de har varit väldigt "renliga" och har väl haft tur . Nu läser man ju om dessa pissmärrar som brunstkissar, pest eller kolera, sto eller vallack.

Halmen fastnar? wiiii det måste vara klädnypa på, näsan alltså. :idea:

jag vet val som lyfter på benet för att ägaren ska komma åt att göra rent:p verkar njuta i stora drag:o
min är inte lika medgörlig som jag tidigare skrev:D

Om du kikar in på min sida o kollar på gamla trådar typ sista tråden? så finner du svaret hur du ska göra. Had en nordis som hade problem med sin då han var vanvårdad o hade en massa smuts där. Barnolja rekommender jag skarpt om det e så att smutsen sitter fast!

När min herre blir geggig i snoppfodralet så är det bara att ställa in honom i spolspiltan. Fram med en liten svamp, den milda tvålen o sen spola rent med ljummet vatten med vattenslangen.
Han har inga problem med det alls. Det gäller bara att vänja dem när de är små att det är helt naturligt att man är där o pillar.

Jaha vänjer sig säger du. Min gamling tittar på mig varje gång, 1-2 ggr per år, som om jag inte hade där att göra. Men han finner sig. Skulle aldrig få för sig att släppa ner den, no way.

Alla mina har accepterat, vana från små eller ej, skaprengöring. Oftast med en min av lika delar förorättad och skönt. Men släppa ner den? Haha, den dras upp så den torde ligga nånstans strax under korset ;)

Men skapet tvättas utan problem, till och med med slang (då visste dock inte lillponnyn var han skulle ta vägen första gången, frös till is och stod som en staty och utstrålade 'hjälp, ÄR det här okej?' ;)

Halloj! :)

Att göra rent skapet är jätteviktigt har jag fått lära mig.
Om det blir mycket smutsigt och "grusigt"(dvs urinstenar, sand, lera etc..) så kan det vara så obehagligt att hästen inte kan prestera för fullt. Så att göra rent själva "påsen" gör jag alltid på vallackerna när jag duschar av dem efter jobb, ca 1 gg i veckan.
Själva snorren låter jag bli, den brukar vara ren av sig själv när "påsen" är ren :D

Liknande trådar

Hästvård Min vallack STINKER. Han tillverkar kopiösa mängder klet i skapet. Det är min första vallack men jag vet många som inte rör skapet och...
2
Svar
33
· Visningar
9 080
Senast: Soffan74
·
Hästvård Hästen har ett flertal ggr haft halm o skit som hänger ut i skapet. har bara dragit bort de försiktigt förut men idag hade han MASSA...
Svar
1
· Visningar
1 490
Senast: Domino_s
·
Hästvård Vet inte om detta borde stå på hästvård - men jag antog att jag kan få fler napp här på avel efterssom det lär finnas några hingstar som...
Svar
8
· Visningar
5 785
Senast: Kookaburra
·
Hästvård Hoppas verkligen att någon kan komma med några funderingar. Jag har haft problem med skapet på min valack. Det har luktat peckola och...
Svar
12
· Visningar
4 102
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka