göra rent skapet

Sv: göra rent skapet

min dotters häst är jätte smutsig i skapet svart gegga och smutsig,sedan har han en stor skit klump på snoppen innanför förhuden,jag fick bort en stor del i går det,
har inte hafft någon valack för jag har alltid haft ston men dottern ville ha en valack
jag måsste göra det men hur:angel:
karnse pinsam fråga

Doppa en svamp i vanlig mat olja ,torka bort!!!

Men jisses, låt hästarna sköta sina snoppar själva!! De är inte människor som behöver duscha sina intimaste delar - vid misstanke om att det är ngn sjukdom, kontakta veterinär.

Nu är det ju dock veterinär som sagt att tvätta varannan - var tredje vecka (dvs efter behov) på Lillkillen, eftersom han är dålig på att alltid hänga ut apparaturen ordentligtnär han kissar, och får urinrester i skapet.

Att inte göra rent skulle SKAPA sjukdom..

Det är möjligt men i såna fall är det ju en ngt onormalt/sjukligt som ligger bakom detta nödvändiga i att tvätta på just den hästen - knappast ngt att rekommendera till friska djur eller hur?

Det är möjligt men i såna fall är det ju en ngt onormalt/sjukligt som ligger bakom detta nödvändiga i att tvätta på just den hästen - knappast ngt att rekommendera till friska djur eller hur?

Fast jag har inte sett någon rek att tvätta mer än ett - två ggr/år på de som inte behöver?

Sen, normalt är en farlig term när man talar om tamhästar, de är inte menade att vara, och de flesta mår bra av en intimtvätt ett - två ggr/år.

Ingen tvättar mellan juverhalvorna på vildhästarna inför fölning heller, däremot rek i princip rakt av att göra det på tamhästar. Som sover på helt andra underlag än de vilda, bland annat.

'Okynnestvättande' på de som inte behöver däremot är ett förmänskligande.

Ja, jag har haft i stort sett bara valacker och hingstar under 35 års tid och ALDRIG behövt tvätta skapet på någon av dem - ingen av dem h ar i o f sig haft ngn sjuklig förändring eller åkomma heller, tack o lov.

jag håller med. den enda gång jag tvättat skapet på en häst (med en särskild sheath cleaner dessutom...) så blev han jättesvullen..

det jag däremot gör är att spola lite några ggr i året, för att skölja ut spån etc som kan bli liggande där. men gå in och tvätta gör jag aldrig igen... :crazy:

Ja, jag har haft i stort sett bara valacker och hingstar under 35 års tid och ALDRIG behövt tvätta skapet på någon av dem - ingen av dem h ar i o f sig haft ngn sjuklig förändring eller åkomma heller, tack o lov.

Jag hade antagligen inte behövt tvätta mina heller (minus ponnyn), de hade knappast blivit sjuka/annat heller. Dock så likt det mesta annat, så kan jag göra det mer idealiskt så gärna. Så jag har tvättat 1 - 2 ggr/år (med lactacyd för övrigt)

Jag MÅSTE tvätta min nordis vallack regelbundet.. DE STINKER om honom annars..
På veterinärs inrådan så lactacyd tvål å ljummet vatten och sen skölja ordentligt.
Jag använder alltid tunna plasthandskar när jag håller på. Herrn tycker de är såå skönt när jag håller på. Ibland släpper han ner hela alltet också

Anna-Carin

:bow::bow: pricis. vid ett tillfälle fick vi order av vet. att tvätta en gammal val. (över 25 år) därför att skapet plötsligt svullnade upp och han fick svårt att kissa. då rek. vet. att tvätta ur ordentligt med lactasyd lösning. när jag tvättade ur så upptäcktes "klassar" (som små vindruvor) det va skimmelcancer som skapade dom problemen och han fick vandra vidare.

skapet luktar ju inte direkt karamell på en helt frisk häst heller. tänker dock inte börja rota där i så länge självreningen fungerar och hästen är obesvärad.

Jag har funderat på samma sak. Men har som många redan skrivit här hört att det "renar" sig själv. Har "pillar" bort smuts någon gång men då blir han sur. Dessuton så halar han bara fram den när det är dags att kissa eller gör "spännövningar" när flickvännen är i närheten (är valack)
Så nu gör jag endast rent själva "snoppfodralet" med vatten. Blir ju mycket bett och äckel nu på sommaren när man smörjer in.

Jag pillar redan bort smuts mellan min lillas juverhalvor! Hon fräser runt så mycket i hagen att det skvätter upp en del! Inte mycket man pillar bort men gör det några ggr i veckan och då kommer det lite "jordsmulor" :)

Jag har ALDRIG varit och pillat och rengjort i min valacks skap.
Har aldrig ens nuddat min hästs skap/snopp. Rengöringen av den sköter ju sej naturligt själv. Är man där och rengör med vatten blir det bara en bättre grogrund för bakterier och skit.
Min valack har iallafall aldrig haft några problem med skapet och luktar aldrig illa.

Men jisses, låt hästarna sköta sina snoppar själva!! De är inte människor som behöver duscha sina intimaste delar - vid misstanke om att det är ngn sjukdom, kontakta veterinär.

ja jag har alldrig behöft sköta någon häst där för det har varitt rent men hästen kissade konstigt,Men nu har jag fått bort allt och nu har han stråle och kissar normalt :rofl:

Nu är det ju dock veterinär som sagt att tvätta varannan - var tredje vecka (dvs efter behov) på Lillkillen, eftersom han är dålig på att alltid hänga ut apparaturen ordentligtnär han kissar, och får urinrester i skapet.

Att inte göra rent skulle SKAPA sjukdom..

Ja det va ju det jag va rädd för,men nu fick jag bort det i lördags kväll,nu kan han kissa som vanligt,jag har ju inte kollat dotterns häst på det viset vi har hafft han i 2månader men huvudsaken är ju nu att han är ren och kan kissa ordentligt,men gud vad det luktade och satt hårt det va som att ta bort lim på väggen:angel:

jag håller med. den enda gång jag tvättat skapet på en häst (med en särskild sheath cleaner dessutom...) så blev han jättesvullen..

det jag däremot gör är att spola lite några ggr i året, för att skölja ut spån etc som kan bli liggande där. men gå in och tvätta gör jag aldrig igen... :crazy:

jag tog spolslangen med ljumet vatten försiktigt och tvättade med svamp,borta nu han måste hafft det länge tror jag som det va så stora och som två lager

Jag har funderat på samma sak. Men har som många redan skrivit här hört att det "renar" sig själv. Har "pillar" bort smuts någon gång men då blir han sur. Dessuton så halar han bara fram den när det är dags att kissa eller gör "spännövningar" när flickvännen är i närheten (är valack)
Så nu gör jag endast rent själva "snoppfodralet" med vatten. Blir ju mycket bett och äckel nu på sommaren när man smörjer in.

Han har ju gått med den framme lite gran och har sett lite besvärad ut när han har kissat och bara kommit lite gran,men nu när jag fick bort det kissar han ordentligt med stråle och ser inget besvär,det va inte kul och luktade skit mögel men huvudsaken är nu att den är ren och kissar ordentligt:laugh:

Inte ett dugg pinsam fråga tycker i alla fall jag. Min valack har samma problem och så fort jag försöker tvätta snoppen så far den in som om den aldrig funnits :D

Jag har låtit det vara, försökt plocka bort de värsta "flagorna" med fingrarna samtidigt som jag kliat eller masserat ryggen med andra handen.

Efter vad jag förstått så ska de vara tämligen "självrengörande" men som valacker vädrar de ju inte denna kroppsdel på samma sätt som en hingst gör eller hur man ska säga.

Någon som har ett bra förslag?

Ja nu har jag fått bort detta det va som två lager sten hårt som ta bort lim,jag tog spolslangen med ljumet vatten och spolade och sedan med svamp,nu kissar han ordenligt och ser inte besvärad ut nu kommer det ordenlig stråle och inte bara droppar,han karnse har haft så länge ,jag kollade ju inte det precis när jag köpte han har haft han i 2månader bara,men nu är det oki;)

Liknande trådar

Hästvård Min vallack STINKER. Han tillverkar kopiösa mängder klet i skapet. Det är min första vallack men jag vet många som inte rör skapet och...
2
Svar
33
· Visningar
9 080
Senast: Soffan74
·
Hästvård Hästen har ett flertal ggr haft halm o skit som hänger ut i skapet. har bara dragit bort de försiktigt förut men idag hade han MASSA...
Svar
1
· Visningar
1 490
Senast: Domino_s
·
Hästvård Vet inte om detta borde stå på hästvård - men jag antog att jag kan få fler napp här på avel efterssom det lär finnas några hingstar som...
Svar
8
· Visningar
5 785
Senast: Kookaburra
·
Hästvård Hoppas verkligen att någon kan komma med några funderingar. Jag har haft problem med skapet på min valack. Det har luktat peckola och...
Svar
12
· Visningar
4 102
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka