Göra rent akvarium (skål)

M

_mikaela_

Vi har en skål med 2 stycken slöjstjärtar och 5 stycken kardinalfiskar. Fiskarna mår bra, tror jag! :)

Men nu till saken, när jag köpte fiskarna blev jag tillsagd att byta 1/3 vatten en gång i veckan, det har jag gjort, men vattnet är ändå lite smågrumligt och när jag häller på nytt vatten så väller det upp massa smuts som har legat på botten. Vad ska jag göra åt det?

Vi har en liten cirkulationspump och den fungerar som den ska iaf. Tillsätter medel för att hålla vattnet rent vid varje vattenbyte.

Mvh Mikaela

Sv: Göra rent akvarium (skål)

Köp en slamsug/hävert i en zooaffär och sug igenom gruset varje gång du byter vatten. Medlet du tillsätter är antingen nitrifikationsbakterier, eller ett medel för att binda tungmetaller och till viss del klor.

Ska kolla upp det där med slamsugare, fler som sagt det!

blir det väldigt mycket kan du börja med att häva upp vatten och hälla genom kaffefilter ner i hink, sedan lägga över fiskarna i den hinken (som då ska innehålla ca 2/3 av allt vatten)
sen storstädar du resten tillsätter 1/3 nytt vatten och har tillbaka fiskarna och det gamla silade vattnet..

så gör jag ;)

Problemet där är att filterbakterier som sådana inte sitter löst i vattnet, utan i ev filtermassa (i pumpar) och i gruset. Det ärf därför det ska tvättas med försiktighet.

Det bästa för att undvika smuts i det här fallet är såklart att skaffa ett större akvarium, eftersom två slöjstjärtar redan nu är för hög belastning.

jag svarade på frågan hur man får bort de stora klumpartna i vattnet.. det har fungerat superbra för mig att göra på detta sätt utan att störa den naturliga filtreringen i akvariet.. de små baklterierna blir kvar medans det stora skräpet försvinner..

Jo, att de stora partiklarna försvinner tror jag säkert. Däremot blir inte bakterierna kvar som du skriver om du tvättar gruset. På det sättet är häverten bättre. Däremot kan man såklart filtrera vattnet efter att man slamsugit, för att få bort oönskade partiklar. det är ju precis det vanliga pumpar gör.

Dum fråga!
Suger inte häverten upp gruset i botten?

Nej, hävertar har nät eller galler eller vad man nu ska kalla det längst ner, så att gruset inte kan följa med vattnet upp.

Det finns hävertar med nät, men jag personligen gillar inte dom. Har man till exempel växtrester och sådant som man vill suga upp så fastnar de i galllret och häverten sätter igen. Jag kör de utan galler, och så kontrollerar jag lyftstyrkan (dvs farten på vattnet) genom att jag har slangen löst dubbelvikt i handen. Vill jag bromsa och låta gruset rasa ut igen så sluter jag handen lite, och då bromsar den upp. Har man stot grus brukar de rasa ut av sig själv bara man släpper upp häverten från bottenlagret.

Jag ska handla i morrn :) Kanske allra bäst att fråga personalen eftersom jag är en riktig gröngöling när det kommer till sånt här!

Köpte mig iaf en hävert..
Funka väl helt okej fick upp en massa smuts även om jag själv fick "suga" lite! :)

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 452
Övr. Djur Tänker skaffa akvarium och undrar vad ni har för tips för att det ska bli så bra som möjligt! Planen var en kampfisk i ett mindre...
Svar
18
· Visningar
2 979
Senast: cute_beast
·
Övr. Djur Jag köpte hem två stycken segelfensmolly i fredas. Båda var pigga och alerta och såg fina ut i fenor, slemhinnor och allt. Alla andra...
Svar
10
· Visningar
3 732
Senast: Comfort
·
Övr. Djur Detta med akvarier börjar kännas nästan hopplöst, så nu skulle jag vilja höra lite mer om era erfarenheter. Hur svårt är det egentligen...
Svar
9
· Visningar
2 413
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama