Sv: Göra rena hopphästar även till dressyrhästar
Här måste jag ju berätta om min häst !
Min ponny har vart
ren hopphäst under många år. Tävlade tom. LA-medelsvår (kad D). Men något gick snett, förstod inte riktigt allt när dom gamla ägarna förklarade men han blev stressad och spänd på tävlingar, men aldrig på träning. Tjejen som hade Cashmir hade ju köpt honom som hopphäst och hade ambitioner att tävla medelsvår hoppning vilket inte gick med honom längre. Trots det sålde hon honom inte först, hon hade redan en annan d-ponny för hoppning och Cashmir började hon starta lite dressyrklasser med. Inga höga klasser (några enstaka LA, annars LB) och inte särskillt många, men bara för att komma ut på lite tävlingar tror jag. Vet att hon fortsatte att träna regelbundet med hoppning med honom och tillslut insåg hon väl att det var hoppningen hon ville hålla på med och att Cashmir nog var mer ämnad åt dressyr och la ut honom på annons.
Det är då jag kommer in i bilden
Cashmir var verkligen inte en sådan häst vi tänkt köpa egentligen men behöver jag säja att jag vart kär?
Har aldrig vart med om en häst så otroligt positiv till
allt (en av anledningarna till att vi köpte just honom) När vi köpte honom var han nästan bara "hoppmusklad" och det är klart att det tog
lång tid att forma om kroppen på honom och det innehöll mycket blod, svett och tårar... men det var det helt klart värt
Han rör sig numera utmärkt!
Vi tävlar regionala LA klasser, till sommaren har vi ett FEI:s inledande i sikte och annars är det att kvala nationellt under året som gäller. Men vi tar det långsamt, har bara haft honom i knappt ett år =)
Tycker att det är riktigt roligt att ha en rutinerad hopphäst då jag själv inte är någon expert näre gäller hoppning. På träning hoppar vi dock 1,20 banor med lätthet jag och Cashmir