Göra om till kollektiv?

irma

Trådstartare
Vi är uppstallade i ett ganska stort stall, med två ridhus, flera paddockar och god tillgång till tränare. I hyran ingår förutom tillgång till ovanstående, 4 st fodringar/dag med hö/hösilage och havre eller krafft, förutom helgerna när vi fodrar em och kväll.

Nu är vi lite inne på om man skulle försöka driva stallet i egen regi. Det finns 25 boxar och stallet ägs av kommunen som tar ut en rätt så saftig hyra. Nu är min fråga: Ni som har kollektivstall som ni startat upp själva, vad upplevde ni för problem och hur löste ni dom? Positiva/negativa åsikter angående kollektivstall? Vill ha massor med tips och idéer!!

Irma

Sv: Göra om till kollektiv?

Jag är inget proffs men 25 boxar låter mycket för ett kollektivstall där man ska turas om att ta ut- och insläpp samt fodringar. Att fodra, täcka och släppa ut 25 hästar tar tid. Kanske någon variant på kollektivstall skulle passa alternativt att man delar upp stallet i mindre "enheter"

Om det ska funka får du nog dela upp det i två stall, annars blir det nog väldigt jobbigt för den som har "jour" lr vad man nu har i ett kollektivstall.

Ja, det hade vi nog redan lagt ner att in/utsläpp skulle fungera.

Jag har stått i stall med "halvkollektiv",och 25 hästar.
Dvs hästägarna har delat på insläpp,mellisfodring och kvällsfodring + helgerna.
Morgonfodringen + utsläppet och lunchfodringen har en person skött.Och det har funkat ypperligt.
Man har ju inte mer än typ3-4 pass i månaden och med planering så är det inga problem.

I sista stallet jag stod i var det 18 hästar,också halvkollektiv,fast där skötte stallägaren ut och insläpp i veckorna och sen delade vi på kvällar och helger.Här hade man i snitt 1½ kvällsfodring/månad och var 9:e helg som man delade med en annan hästägare.Hur man sen la upp ens egen helg var ju upp till oss som delade helgen..

Senast ändrad:

Om man delar alla pass på två personer (ska ju då helst vara två personer som funkar bra ihop) så kan ju de två besluta själva HUR de vill göra, kanske de föredrar att ha TUNGA pass mer sällan, eller så föredrar de att göra allt tillsammans och få lite lättare pass, men oftare.
Det svåraste med kollektiv är att bestämma ihop sig om vilka regler det är som gäller, tex för täckesbyten, val av fodersort, avmaskningsintervall, gemensamma vaccinationer eller inte?, vad som ska ingå i stalltjänsten och vad man måste göra själv som hästägare, etc. etc... OM ni lyckas komma överens om allt det där (och skriva ner det till ett kontrakt) så har ni kommit långt på väg!

Lycka till!

En kompis är i ett kollektivstall, och det hon tycker är jobbigt är att ingen bestämmer, alltså det är ingen som har det yttersta ansvaret. Har själv ett stall där vi sköter det kollektivt, MEN blir det något strul så har ju jag sista ordet...Har själv märkt att man måste vara väldigt tydlig om vad man får och inte får göra (saker man själv tycker är självklara..)
Mvh. Matten

Som vi har nu har vi en stallgrupp bestående av tre personer, som man ska vända sig till vid problem. Det har inte funkat speciellt bra eftersom vi oftast vänt oss direkt till den som driver stallet. Men det kanske kan vara en tanke att man har en stallgrupp som man kanske byter ut varannan månad eller så. Men jag har börjat förstå vidden av det hela, 25 personer med olika ideér och olika stor lust att delta i olika aktiviteter också. Det tål att tänka på. Man kanske ska börja lite lätt att överta fodringarna på prov och sen se hur det verkar. Tack för tipsen! Irma

Och det är egentligen inte "bara" 25 personer det handlar om, många gånger finns ju även en mamma och pappa, pojkvän,syster,eller hel familj som gärna vill säga sitt...
Mvh. Matten

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 021
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Hej! Det är så att jag eventuellt ska skaffa min första egna häst och har en fråga om stallplats och tänkte fråga er om vad ni anser om...
Svar
18
· Visningar
2 391
Hästmänniskan Behöver era tips, råd och vad ni tycker om dessa alternativ som stallplatser. För och nackdelar. Plats 1 3000kr Bilresa: 15 min Det som...
Svar
7
· Visningar
1 256
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där jag känner att stallägaren tar orimligt lite betalt. Jag har tidigare betalt betydligt mycket mer och...
2
Svar
23
· Visningar
3 791

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat