Ja jag rensar dom för hand och gräver bort hela svålen och lägger den på "svålkomposten". De få bitar som envisas med att överleva rycker jag upp. Den jäkeln växer ju fortfarande, så nu på vintern så syns den väldigt bra bland allt annat halvförmultnat... Smidigt att rycka nu gäller bara att hinna ut iträdgården innan mörkret faller.Ja
Det är ju verkligen ett otyg!
Det är vad jag kunnat läsa mig till och det har fungerat hos mig.
En skillnad på det du beskriver och hur jag gjort kanske är att rizomen störts och den ovanjordiska delen tagits ur funktion genom att vändas. Att ha kompost över utan att vända den låter lite som att göda kvickroten? Årstiden när mest kompostmaterial produceras och när det komposteras bäst är kvickroten aktiv och har ovanjordisk del.
SLU rekommenderar (vid storskalig odling) kombination av att vända ned rizomen djupare än dess komfortzon 0-7,5cm med plöjning och att därefter regelbundet klippa ned de ovanjordiska delarna som det enda effektiva glyfosatfria sättet att trötta ut den så mycket att den försvinner. Går att läsa mycket spännande via wikipedias referenser.