Göra iordning hästen i boxen?

Silver Girl

Trådstartare
Har läst en del inlägg i andra ämnen där det framkommer att många verkar tycka att man inte ska göra i ordning hästen i boxen då detta är hästens hem.
Är första gången jag stöter på denna åsikt och blir lite nyfiken på hur ni tänker närmare och hur ni gör rent praktiskt.

Jag är van att man gör i ordning de flesta hästar i sin box. Lösa om det går bra, uppbundna om de "snurrar runt" mycket. Detta för att EN häst som är uppbunden i gången hindrar ALLA andra (nästan) genom att helt enkelt vara fysiskt i vägen om man vill mocka, bära saker, gå förbi med annan häst m m. Samt även för att man lättare ska kunna lämna hästen en stund (naturligtvis innan tränsning) om man plötsligt kommer på att man behöver kissa eller ska hämta hjälmen eller något annat man glömt innan man började.
Sen finns det ju vissa hästar som "vaktar" i boxen eller av annan anledning måste göras i ordning utanför, men detta är för mig inte norm.

Vad säger ni? Är jag elak som vill kunna sköta om hästar i boxen (alt spiltan)?

Sv: Göra iordning hästen i boxen?

Verkligen inte, jag gör iordning mina hästar både i box (ouppbundna) och i gången.
Jag tror minsann inte dom lider för det.

Jag tänker precis tvärtom... Jag har en ganska stressad häst som tycker det är synnerligen jobbigt att stå på gången. Han ägnar sig mest åt att trampa, skrapa, rassla med kedjorna osv osv. Därför står jag helt enkelt i boxen och selar. Hästen känner sig trygg, kan pilla lite i hönätet, står still= glad och nöjd matte som slipper tjata och bli irriterad. När alla grejer är på sätter jag grimman över huvudlaget, går ut på gången och sätter fast vagnen. Funkar hur bra som helst...

Att säga att man inte "ska" göra saker tycker jag bara är larvigt, gör det som du själv och din häst trivs med!

Jag gör sällan i ordning fuxmärren i boxen. Dels bor hon i utebox och vid den här årstiden blir det rätt kallt :p
Sen är hon lite halvgrinig och därför har jag henne hellre uppbunden ordentligt på gången/skötselplatsen.

Jag tycker nog lite att hästen ska få vara i fred i sin box, framför allt med henne. Det är hennes "revir" och där ska hon få vara i fred. Sen finns det ju hästar som är hur snälla som helst och släpper in vem som helst i boxen utan att bry sig, de kan man ju göra i ordning där om man vill...

Nej jag tycker det är helt ok att göra iordning i box/spilta. Varför skulle det inte vara det? Hästar hävdar inte revir så vitt jag vet, och ska man vara hästens ledare så ska väl även det fungera i boxen.

Sen skulle jag vilja flika in en liten historia som jag själv upplevt. För sisådär 20 år sedan när det inte var så vanligt med hästtandläkare så hade jag hem en "kunnig" människa som skulle gå över tänderna på min häst. Munkil och rasp var vad vi hade till hands. Mitt mycket bestämda sto stod i gången och vägrade gå med på all behandling. Vi övervägde bremsning, men då sa "tandläkaren" att "-Nej, vi tar in henne i boxen istället där är hon trygg". Sagt och gjort, vi tog in henne i boxen, jag höll henne i grimman med ena handen och munkilen i den andra. Tandis kunde lysa och raspa i lugn och ro, hon accepterade allt.

Att då pyssla om och klä på hästen i boxen det är ju bara "myspys" så varför skulle det vara fel? Sen ska man ju inte vara taskig mot hästen i boxen, men det ska man ju å andra sidan aldrig vara.

Gör oftast i ordning min monsterhäst:devil: på gången men är det fullt där så får jag helt enkelt binda upp henne i boxen, det funkar också bra men man får vara lite mer på sin vakt.

Blir ganska irriterad:mad: om det är någon som har en tendens att alltid ha sin häst på gången blir ju himla krångligt när det är mycket folk i stallet.

Tror inte att hästen mår dåligt av att bli i ordninggjord i boxen det handlar ju bara om en liten stund varje dag och om den respekterar dig som ledare så ska det inte va några problem. Det svåra är som sagt om man har en väldigt dominant häst som gärna försvarar sin box, vilket min häst gör men struntar man i henne så tröttnar hon :crazy:

Det beror på hästen. Jag gör oftast iordning båda mina i stallgången, men sadlar alltid min ponny i boxen då hon blir orolig annars. Tror inte mina hästar skulle ta illa upp om jag gjorde dem i ordning i boxen, men visst finns det hästar som inte trivs med att ha någon i boxen.

Jag tycker det är mysigt att göra iordning i boxen, och min häst är oxå väldigt road av det...:crazy:
Han pillar i min borslåda konstant och biter i alla mina borstar och släpper ned dem runt om i boxen. Stänger jag locket, börjar han veva med frambenet på den för att välta den. Sedan måste han visst gå till hörnet o bajsa. Och törsig, måste dricka lite. Helt plötsligt skall det klias överallt på konstiga ställen där han inte når själv :crazy:SUCK!! Jag är helt slut efter att ha plockat borstar i spånet, vakta ev sadel som hänger på dörren så inte den får gnagmärken osv osv. Det som normalt tar mig 10 min. tar istället 35 min. Så jag tar alltid ut honom på gången. När jag bara skall mysa o har gott om tid borstar jag i boxen.

Pesonligen har jag alltid hästarna på gången när jag pysslar med dem. Står i princip aldrig bundna heller. Jag ser liksom ingen anledning att göra iordning dem i boxen, är bara bökigt med allt strö (hur lindar man en häst i boxen utan att få in en massa bös inunder?) och blir bara jobbigt att borsta m.m. om de ska pilla med en massa annat under tiden. Kan förstå att det i större stall kan bli jobbigt med hästar som står ivägen...

Både och, beror helt på om det finns plats ledig på gången eller inte.

Även om boxen anses som hästens "hem" så ska den tåla att någon går in där tycker jag. 500 kg som får för sig att börja bestämma själv, nej tack.

För mig är det självklart att göra iordning min häst i boxen såvida jag inte ska linda eller spola ben. Jag vill också att hästen ska acceptera att jag är där när den äter om det behövs, inte försöka vakta fodret el.dyl. Större delen av tiden står ju faktiskt hästen själv i sin box så jag ser ingen anledning till att nödvändigtvis behöva ställa den i gången.

Hästar jag inte känner binder jag gärna i box eller stallgång, mina egna hästar gör jag iordning i boxen, eller i hagen faktiskt.
Bär ibland dit alla grejer & slänger på.

Jag har eget stall så jag brukar fixa dom i stallgången men jag tycker att det är jätte smidigt att fixa dom i boxen allt gåt fortare och som sagt hjälper sambon till att mocka och fixa så blockerar jag honom inte ju.

Jag har jobbat med galopphästar och där hade vi alltid hästarna uppbunda i boxen just för att inte blockera.

Sen tror jag även att många hästar känner sig tryggare att bli i ordning gjorda i sin box - deras trygghet.

Vi har inte problem med att många springer i gånger, går förbi med hästar eller liknande. Oftast så rider vi tillsammans och för min del fungerar det alldeles utmärkt att göra iordning ponnyn varsom helst.

Folk får stå var som helst. Visst är det lättare att se avvikande saker om de står uppbundna i gången (räknar med att det är bättre ljus där än i boxen). Men jag tror det är ganska individuellt var man vill ha hästen och var hästen vill stå.

JAg står just nu mest i gången! Detta för vi har så enormt lång stallgång och även skötselspitor och vattenspiltor så man kan stå i gången utan att blockera någon. Ofta står alla 9 hästarna uppbundna i gång och skötselspiltor smtidigt och dte är inge problem, bara man ställer sig utanför sin egen box. Dock springer det förbi folk iblans som ska in i sadelkammaren som ligger i ena änden av gången eller för att hämta hö och mat som står på andra sidan gången´, men dte funkar bra och man tar det ju lugnt och still när man går förbi någon annans häst.

I mitt förrra stall hade vi då dåligt med utrymme att stlla upp hästarna och fick hela tiden flytta på sig vilket gjorde allt lättare att ställa sig i boxen och fixa, dte var bara när man var själv i stallet man ställde sig i gången, och dte var inte ofta.

Jag har väll mestadels stått i gången tidigare men efter olycka med mitt fullblod så står jag Alltid i boxen. Jag tränar på att kunna stå i gången men det går trögt. Mitt fullblod fick nämligen PANIK i stallgången och gick omkull, hann inte hjälpa han upp förräna jag hörde en smäll och allt blev tyst... När jag såg hans bakben rann det bara mer och mer blod ut ifrån honom. Tillslut när vi fick upp han på bena så stog han bara på tre. Ena bakbenet, kotan var totalt krossat. :cry:
*Rip - VIPROS KING* :love:

Jag gör aldrig i ordning hästen i boxen, det är ju där jag släpper in hästen när jag är klar med allting (dvs alla krav) och då kan jag på sin höjd lägga på ett täcke eller borsta av benen om jag glömt det innan.

Min häst står still på stallgången oavsett fastsatt eller lös. Jag lämnar henne där om jag ska kissa eller hämta något. Vi har godkända mått på vår stallgång så det är inga större problem att gå förbi med en skottkärra. Gå förbi med annan häst går också bra om man lossar grimskaftet på ena sidan och flyttar hästen lite.

Jag gör i stort sett alltid iordning hästarna i någon av skötspiltorna. I stallet här i Kalmar har vi två skötspiltor samt möjlighet att stå uppbundna i gångarna. Inga problem att gå förbi med en skottkärra eller en annan häst. Dock låter vi bli att gå tätt förbi när någon av hingstarna är inblandade ;)

I stallet i Finspång finns inga skötspiltor utan isf får man stå i gången och därmed vara i vägen. Är dock sällan något problem då stalldelarna har såpass få boxar=få hästar=inte mycket spring fram och tillbaka. Behöver man gå förbi så får man antingen ställa hästen till sidan eller leda ut den/in i boxen.

Dock kan jag göra iordning hästarna i boxen om det skulle behövas men det händer ytterst sällan, knappast aldrig faktiskt.

Jag gör iordning min häst i boxen lika väl som i stallgången.. Tycker inte att jag gör intrång på min häst då.. I det vilda hade/har de inget eget space.. Det är människans påhitt.

Jag jobbar dock hellst inte min häst i hagen. Men behövs det så gör jag det där oxå. Min häst ska se mej som ledare i alla utrymmen.. Hon ska inte ha åsikter om jag gör intrång i henne box eller utebox. Inte heller i hagen.

Jag säger inte att nån gör fel som aldrig sköter sin häst i boxen/hagen. Sånt måste man få avgöra själv som hästägare. Lägger man sej i var folk sköter sina hästar går man lite för långt enligt mej. Ingen häst tar ju skada av att skötas på en viss plats som tex boxen.

Jag gör alltid iordning min häst i gången!
Att göra det i boxen är inte populärt, hon bara snurrar runt och binder jag upp henne där inne står hon och tuggar upp grimskaftet eller så flyttar hon sig fram och tillbaka! Hon trivs mycket bättre i stallgången, där slappnar hon av!
Har eget stall så jag hindrar ju ingen!

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
801
Utrustning Kan man gå in i bussen, flytta mellanväggen med lämmen stängd och göra iordning hästen som i en box om man har en B-kortabus? Fattar...
Svar
4
· Visningar
681
Senast: iNHALE
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 087
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar