Göra häst lycklig igen

Dalakhay

Trådstartare
En liten pålla (född 2002) som jag har haft hand om en del, där mina planer är att köra in henne. Har tömkört jättemycket, och hon har alltid varit glad, pigg och positiv.
Hon har blivit riden nu i ca ett halvår (mest av en av ridlärarna, då jag bara har tömkört och påbörjat inkörningen). Jag gjorde uppehåll med mitt arbete när de red henne som mest, för att inte krångla till det för henne. Ridningen har gått jättebra, tills för ett tag sedan, då hon började tjura när man skulle fatta galopp, och väl i galoppen så bockade och sparkade hon.
Sedan blev det bara värre och började tjura så fort man travade. Första tanken är ju att hon har ont någonstans, men hon har blivit igenomkollad, och ingen hittar någonting.

Stallägaren och jag pratade, och hon funderade på om det var så att ridläraren ställer för höga krav på hästen, och därför har hon tappat gnistan.
Jag har börjat tömköra henne igen, och ingen var lyckligare än henne då. Det bara lös om hela hästen, och hon var så lyhörd och alert. Vi gjorde allt; travade, galopperade, öppnor, skänkelvikningar i både skritt och trav. Aldrig förut har det gått så bra.
Nu har hon fått en paus från ridningen ett tag, och jag har bara tömkört.
Så igår smög jag mig upp på henne barbacka efter passet, och skrittade runt lite. Provade även att trava och då började hon att bocka. Gjorde ingen stor affär av det, utan bad henne bara trava vidare. När hon märkte att jag inte krävde något, utan hon bara fick trava på, sänkte hon huvudet och började att frusta. Ett steg i rätt riktning i alla fall hoppas jag :)

Så nu vill jag ha råd och tips från er. Allting mottages tacksamt. Tror ni jag är på rätt spår? Har ni varit i liknande situationer?

Sv: Göra häst lycklig igen

Min första tanke är att hästen är väldigt ung, öppna har jag alltid tyckt är något lite över medel, och hästen är 3½? Sen att pressa en 3-4 åring ger mig kalla kårar, visst dom skall vara ridbara, men sen så håller jag inte heller på med hästen av en större modell utan islandshästar. Där påbörjar man väl inridningen vid 4 års ålder, hanteringen innan.. Sen rids den ett tag, ställs på vila, rids ett tag och ställs på vila.

En häst lever hela sitt liv för att göra oss lyckliga, det finns egentligen ingen annan mening med dem i nuläget. Varje dag pillas det, vi borstar, mockar, rider och gör massa saker med hästen som dom inte gjorde innan människan bestämde sig för att ha hästen som sitt arbetsfordon. Hästar spänns in och skall minsann lära sig att veta hut så dom inte får för sig att skada oss. Då tycker jag det är oschysst att börja tidigt med hästen, låt hästen vila helt istället och pyssla med den utan att ställa krav, såvida hästen trivs med att bara få strutta ett tag. Vi snackar inte om vila i 1 år.. Men såpass lång tid att kroppen får vila upp sig och bara ha det skönt ett tag. Tänk att sätta din 4 åriga dotter på hårdträning för att hon inte kan skriva ett A4 papper med text..

Jo, jag tycker också att ridläraren har ställt för höga krav på henne. Även jag kanske har gjort det?
Jag tömkör på sidepull, utan inspänningar. Och jag trodde faktiskt inte att hon skulle utvecklas så fort, då jag bara har tömkört henne i ett år ca. Men när hästen lär sig så fort, är det inte bättre att utveckla det istället för att nöta på samma, samma saker?
Bara det inte går för fort, och man ställer lagom höga krav.

Sedan så går hon inte hela tiden, och ibland så får hon vila flera dagar. Så hon har tid att tänka, och smälta saker.

Inte snällt att ställa för höga krav :(

Man kan ställa rimliga krav, självklart. Det är ändå nu hästen utvecklas och lär sig massvis, men frågan är om man vill ha en positiv och glad häst som tar till sig det man vill lära den eller om den bara slår ifrån och inte vill det man försöker.

Man skall inte nöta på samma saker, men man skall tänka lite på vad hästen skall hålla för och hur länge man vill att hästen skall hålla, har en bekant som köpte en häst för massvis med pengar, ½ år senare så var hästen blockhalt och det visade sig att den hade pålagringar fram, hästen var 4 år och högt utbildad i dressyr (hur högt vet jag inte) Han är nu 8 år och knappt ridbar utan går bara och struttar i hagen.

Tömkörning och longering är i mitt tycke en utmärkt inlärningsprocess, man kan ha det både fritt och samlat och det är bra. Men vila för mig är 2 veckor och uppåt, gärna fritt (lösdrift).. Men som sagt, jag håller på med islandshästar.

Så du tror inte att jag vill att hon ska vara glad och positiv? Ridläraren får inte hålla på med henne på ett tag nu, utan jag ska bara tömköra och låta henne göra det hon tycker är kul. I hennes takt, hon kommer själv säga till när hon är redo igen.

Jo, jag vet att lösdrift är super, då hon redan går på det.

Jag har själv en häst f 2001 som jag började rida in för ca 9 månder sen. Han lärde sig också väldigt snabbt och gjorde det mesta jag bad honom om. Efter att jag ridit in honom fick han vila helt och hållet i 1,5 månader i somras. Sen började jag nästan om på nytt igen och tog det jättelugnt i ca 1,5 månader med mest riding i skogen. Första veckorna bara i skritt. Efter igångsättningen har han varit jätteduktig och tycker allt är kul, men en gång i höstas så blev han helkonstig när jag skulle lära honom att galoppera på volten. Varje gång jag kom till starx innan medellinjen så tog han bettet, fläckte upp huvudet och satte av i världens rejsgalopp tvärs över paddocken. Så gjorde han hela tiden när jag kom till samma ställe. Då struntade jag i att galoppera alls på några dagar och började så smått att bara göra små fattningar och inget mer sen ökade jag succesivt galopppassen och efter ett tag försökte jag galoppera igen på en stoor volt, då gick det riktigt bra och inga konstigheter alls. Jag tror då att han helt enkelt inte var mogen för det jag försökte kräva av honom. Har även märkt emellanåt att han kan bli osäker på hinder som blir uppemot 80 cm och uppåt. Då har jag bara hoppat minihinder ett tag och sen gett mig på större hinder igen med jättegoda resultat. För tillfället har min pålle vintervila i ett par veckor.

Oj, vad mkt jag skrev nu då...

Vad jag tror är iaf att det har krävts för mkt av din häst. Låt henne vila helt ett litet tag (inte bara några dagar) så att hon verkligen får smälta allt. Börja sen bara med att skritta utan krav och kräv inte mer än vad hon klarar av. För då slår det nästan alltid bakut. Ha kul tillsammans och ge er ut i skogen tillsammans med nån gammal rutinerad hästkompis och bara njut. Då hon bara är 4 år iår så har du ju all tid i världen på dig och behöver inte alls stressa. Det som gjorde att hon slutade bocka och greja sist du red var säkerligen att hon inte kände några större krav utan kunde slappna av mer.

Det är inte jag som äger hästen, så all tid i världen har vi inte. Utan häst- och stallägaten vill ju ha in henne i ridskolan så småningom.

Jag tänker fortsätta veckan ut här nu med det som jag kom överens med ägaren om att bara låta henne göra roliga saker, kravlöst. Ger det inget resultat så borde hon ställas av ett tag och bara få vila.

Tack så mycket för era svar.

Om hästen är född 2002 och inriden för ett halvår sedan så var hon bara två och ett halvt när man börja rida henne eller?

Tycker det är lite ung!! Varför så bråttom?
Jag tror att det bästa är att ställa ev henne några månader och låta henne vila , Kan ju vara så att hon är inne i en växtperiod just nu och har ont?
Sen var hon ju lixom bäbis när ni började att rida henne och är i mina ögon fortfarande bäbis.
Det är synd att ägaren har så offantligt bråttom!!!!!
Men hoppas att h*n låter dig pyssla och ta det lite lugnt med bäbisen!

Tesora

Klart jag inte tror att du vill att hon skall vara ovillig och tvär och inte alls vilja lära sig något, hade det vart så så hade du inte ens brytt dig om att lägga ut denna tråden alls. Min kritik är inte riktad till dig alls utan till de/den som pressar en såpass ung häst så hårt i för tidig ålder.. :)

Dalakhay skrev:
Det är inte jag som äger hästen, så all tid i världen har vi inte. Utan häst- och stallägaten vill ju ha in henne i ridskolan så småningom.

Jag tänker fortsätta veckan ut här nu med det som jag kom överens med ägaren om att bara låta henne göra roliga saker, kravlöst. Ger det inget resultat så borde hon ställas av ett tag och bara få vila.

Tack så mycket för era svar.

Även om hästen ska in i ridskoleverksamheten så finns det ingen anledning att ha för bråttom med hästen. Det är väl meningen att den ska hålla och fungera på lektionerna.

Dessutom har jag för mig att det finns en regel som säger att hästar som går i ridskoleverksamhet ska ha fyllt minst 5 år. Även om det också är rätt ungt för en häst när det gäller att det jobb som ridskolehäst innebär.

/Lizzie

Tycker att det är synd när stallägaren(som jag vet vem det är)
stressar på så där!
Vill de ha hållbara hästar eller inte??
Jag har själv basjkirer som vi utbildat själva från fölstadiet.
Har hanterat mkt och tömkört men inte ridit in förrän runt 5 årsålder!
Jag tror inte att det är bra att ställa för höga krav på en unghäst utan ta det lugnt och lyssna på hästen.
Ännu viktigare att skynda långsamt om hästen ska in i en krävande verksamhet!
Hoppas att stallchefen lyssnar på dig och vill hästens bästa.

Lycka till! / Nanne:banana:

Är hästen född 2002, så blir hon ju 4 nu i år, vilket då gör att inridningen påbörjades, när hon var 3½ år.

Tror dock som många andra att det krävs För mycket För fort av henne och att hon därför protesterar. Inridning och ffa utbildning tar TID.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 842
Senast: Linda_A
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 612
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar