Göra halt?

B

Borkan

Kan någon ge mig råd om hur jag får min pålle att göra halt!
Helst då i en avslappnad och rofylld form! När vi galopperar eller travar behöver jag bara räta upp mig lite så saktar han ner och av men när vi ska göra halt slänger han upp huvudet och hänger sig gärna lite i tygeln oxå, för övrigt är han känslig i munnen och ytterst små signaler behövs i all annan dressyr. Tror heller inte att han har för dåligt med muskler.
Någon som kan ge mig ett tips om hur jag gör?!

Ps. Jag rider barbacka, om nu det har något med den här saken att göra :crazy: Ds.

Sv: Göra halt?

Hej
Först och främst beror det på hur du rider, vilka hjälper du använder
när du kommunicerar med din häst. Det är ju i de hjälperna du har svaret. Du kan sakta av från galopp och trav, vilka hjälper använder du då? vilka kan du överföra till halt.
Du säger att han tappar formen när han skall göra halt, gör han det också när du bryter av från galopp och trav fast det kanske inte syns så mycket då rörelseriktningen framåt är kvar. han kanske är mer på bogarna.
Kolla hans balans från marken, få honom i en balanserande framåtsökande position i skritt be honom att stanna, helst utan att ta i honom och se om han stannar i balans. Det måste han kunna göra utan dig på ryggen om han skall kunna göra det med dig på ryggen. Använde de hjälperna, rösthjälper... sedan från ryggen. I skritt känn hur dina sittben pendlar med hans bakben och när du ber om halt ge en rösthjälp och låt dina sittben upphöra med sina rörelser.
Ha tålamod...

Lycka till!

jag har ett bra sätt som funkar på min häst jag drar in magen när hon ska stanna så stannar hon. ja har lärt henne det alldeles själv..

TILL PUSSI

e du säker på att du bara inte sätter ner fötterna i marken så hästen gör en tvärnit av motståndet från marken!?! *ASG*

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar