Göra ett marsvin "tamt"?

_Sascha_

Trådstartare
Jag har 2 marsvin, båda honor.. Köpte först min "lilla" Kotten och hon var väldigt liten och skrajsen när hon kom (Men vilka marsvin är inte det:D ) Hon var ute varje kväll med mig och blev snabbt väldigt tam, gillade att sitta på axeln och gosa och var alltid i min närhet när hon var ute (Skrek tillochmed i högansky så fort jag gick för att hämta mig) men sen efter 2 veckor så fick vi tag i ett marsvin till (var såklart meningen att vi skulle ha två från dag 1 men det var brist på marsvinshonor) ,Kompis, hon var lite äldre än Kotten (ca 6 veckor äldre) och mycket större :D :o Kotten blev lite reserverad ett tag, men hon började snabbt klänga på mig igen.
Men Kompis har ALDRIG fattat tycke för att kela med mig, hon är osocial och sitter mest själv i ett hörn (Hon gillar Kotten men vill aldrig komma fram till mig).
Jag har verkligen kämpat och gett henne godis i handen (som hon rycker åt sig och springer ner i sitt hörn) hållt henne i knät och försöker klappa på henne så mycket jag kan.. Men INGET? Inte det minsta respons, hon är typ lika rädd som när hon kom.

Förlåt för långt inlägg, men VAD ska jag göra. Har haft henne ute själv men hon blir bara ännu vilsnare och räddare då. Borde hon inte lära av Kotten att jag inte är farlig?
Jag vill ju bara att båda ska tycka det är kul att vara med mig i soffan och att den andra inte är livrädd typ.

Så maaaassor med tips hit nu! (Nu är båda ca 5 och 6 månader, så ni förstår att jag har kämpat länge)
Eller ska jag bara acceptera att det är så hon är? Hon är väldigt lugn (lat:D ) medans Kotten är busig nästan jämnt.

Vill bara tillägga att jag inte tvingat mig på henne utan gjort mig "ofarlig" men fortfarande inget:( HJÄLP!

Sv: Göra ett marsvin "tamt"?

vad svårt..som du sa ha henne i knät OFTA,kanske de två tillsammans då hon känner sig tryggare?

(Min kanin kan vara så att hon inte vill gå ut, men du "tvingar" jag henne till det....(

Det är ju svårt, alla marsvin har sin egen personlighet. Och det ligger i marsvins natur att vara rädda och gömma sig(det är därför man ska hus till dem) för de är ju vana vid att bli jagade av rovdjur. Sen vänjer sig vissa marsvin vid människor snabbare än andra, speciellt om de blev hanterade mycket som bebisar.

Jag tycker du ska försöka kämpa med henne och ge massor med nyttigt godis och kärlek när du har henne uppe och om hon känner sig tryggare med sin kompis så ha dom uppe samtidigt ibland. Hon kommer säkert snart börja känna sig trygg i din famn men i buren är det lite svårt, har själv ett marsvin(snart ett år) som är livrädd för mig när han är i buren och hur gullig som helst när han är i min famn och mitt andra marsvin är helt orädd vart han än är.

Mitt nuvarande marsvin var jätteskygg när hon kom och det var hon i 4 år trots att hon var uppe varje dag och satt i knäet och myste. Hon var skygg men älskade fortfarande kelet. Men för ungefär ett år sen verkade det som att den värsta skyggheten växte bort, och nu för tiden springer hon inte runt panikslagen i buren så fort någon kommer in i rummet.. Förut kunde man om man var jättejätteförsiktig stoppa ner handen och klappa henne i buren utan att hon fick panik, men nu behöver man inte alls vara försiktig. Hon har liksom växt i från allt. Hon kommer nog däremot aldrig gilla att springa runt själv på golvet, släpper man ner henne sitter hon panikslagen ihopkurad när man placerar henne, och flyttar sig inte en millitmeter vare sig man sitter brevid, en bit ifrån eller går ut ur rummet. Så har det alltid varit, även när kompisen levde. Men efter att kompisen avlivades har hon faktiskt blivit tamare och inte lika skygg..
Jag tror i alla fall att det kan växa bort, om man är lugn och varsam med marsvinet hela tiden så att dom får ett förtroende..

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 735
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 616
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 456
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 955
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama