Göra egna praliner och fyllningar till dem?

Casteloro

Trådstartare
Jo, jag har funderat ett tag på att göra lite egna praliner till jul bara för att det vore roligt att komma med något eget, utöver det vanliga. Har googlat lite och insett att det finns färdiga pralinskal att köpa och jag känner att det vore oerhört smidigt. Annars måste jag inhandla allt som krävs från chokladtermometer, dyra pralinformar och så vidare. Det som kan bli lite tråkigt om jag går på den linjen är att jag endast fått tag i runda samt hjärtformade som privatperson. Grossister har andra former men då måste man köpa så stora mängder och det är inte aktuellt.

Jag har tänkt att jag ska kunna fylla några med en mintcrème i de mörka, men vet inte riktigt hur jag ska göra med de andra. Kommer i så fall att handla både mörka, ljusa och vita praliner och min syster är galen i vit choklad med någon nougatfyllning. Sen vore det roligt att göra något "annorlunda" med julinspiration och något annat. Alla fyllningar måste kunna spritsas ned så en fast massa är inte aktuellt. Annars vore det ju roligt att kolafylla någon och ha en hasselnöt eller så, men det går ju bort (om det inte funkar att hacka nöten och hur stort hålet är).

Har ni några idéer och vad tycker ni att en god pralin ska innehålla?

Sv: Göra egna praliner och fyllningar till dem?

Vi gjorde tryfflar häromdagen på jobbet till julborden.

Tryffel 1: Choklad med baileys i. Ska doppas i mörk choklad.
Tryffel 2: Choklad med Xanté i. Ska doppas i vit choklad.
Tryffel 3: Choklad med Minttu i. Ska doppas i en ljus choklad.
:d

Alla går bra att göra som fyllning, det hade vi förra året. Malibu med kokosflingor är också galet gott.

Åhh, någon med baileys låter ju fantastiskt, men minttu :eek: Usch och fy! Samt att jag nog hoppar Xanté och Malibu...

Och något annat jag tänkte på, hur doppar man pralinerna i choklad för att de ska gå en fin och slät yta? En sked/slev?

Vi sticker tandpetare i dem och hoppar, tar ut tandpetaren och droppar en droppe smält choklad där den suttit.

Det finns massor av sidor på nätet som säljer olika pralinformar till privatpersoner. http://www.pralinformar.se/ tex.

Jag använde IKEAs pralinformar idag, och de fungerade men var inte jättelätta att skrapa rent direkt... Dock mycket rimligt prissatta;) IKEA har även en billg och jättebra termometer som funkar bra.

Temperera choklad i vattenbad (vattnet ska inte koka, max sjuda). Var NOGA med tempereringen så blir pralinerna blanka och fina.

Ganash är lätt, så länge man vet vilken smak man ska ha. Jag bytte ut den vita chokladen mot mörk och gjorde dessa (i IKEAs formar). Räkna med att det går åt ca 400 gram choklad till skalen. Receptet räcker till 42 praliner (återigen i IKEAs formar. De är rätt små).

Passionsfruktsganache:

24 st pralinskal
150 g vit choklad
20 g passionsfruktspuré (ca 2 st)
40 g grädde
15 g socker
15 g smör, rumsvarmt
1 tsk passoa
Hacka chokladen. Passera passionsfrukterna så att alla kärnor försvinner. Koka upp purén, grädde och socker. Häll gräddkoket över chokladhacket. Låt stå en minut. Rör ihop till en jämn ganache. Tillsätt smöret och passoa. Rör jämnt. Låt svalna. Fyll en spritspåse med ganachen och fyll upp pralinskalen med ca 5 mm kvar till kanten. Ställ in i kylen. Temperera vit choklad och gjut över pralinerna.

1517462_10151983223463666_1317114041_n.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Jag jobbar i en djuraffär, vilket är både jätteroligt, för jag får ju jobba med min hobby och träffa på människor med samma intresse som...
2
Svar
26
· Visningar
6 087
Senast: Lavender
·
B
Ekonomi & Juridik Jag blir mer och mer tveksam till om jag kanske ska sluta sälja hästar. Dels pga att det inte blivit den lönsamhet som jag hade hoppats...
2
Svar
35
· Visningar
4 727
Senast: Boop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar