Göra eget vin?

Zizzy

Trådstartare
Någon här som gör eget vin?
Nu på nya gården har jag massor av vinbärsbuskar, äppelträd och säkert körsbär, har inte hunnit gå igenom alla träd som finns.
Tänkte man kunde ta till vara på frukten!
Och vin är ju gott:angel: men hur gör man?

Kan man använda plastdunkar, eller ska det vara i glas?
Och vart hittar man sånt billigt?
Jäst ska man ha, och massor av socker och hur mäter man alkoholhalt? Googlat runt lite, men alltid roligare att höra era erfarenheter!

(mao, kan man ens dricka resultatet sen eller smakar det bara mäsk?)

Recept?:d
 
Sv: Göra eget vin?

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig, men kan säga att det går jättebra att göra eget vin och att det blir fullt drickbart. Jag kände ett par som gjorde vin i sin lägenhet, i badrummet. Litervis. Det smakade inte sämre än annat vitvin (jag dricker inte vitt). Körsbärsvin :d Låter gott!
 
Sv: Göra eget vin?

Jag har heller inte gjort själv (eller vet hur man gör) men ett par kompisar gör med jämna mellanrum eget vin. Med lite varierande kvalitet.. :p Ibland gott, ibland ganska äckligt.. Tror de gjort på körsbär, vinbär, äpplen...
 
Sv: Göra eget vin?

Ja, det kan bli lite varierande kvalitet ibland, någon enstaka gång när mina kompisar gjorde så hade de för lite socker i eller för sura druvor, vet inte vilket. Vinet blev JÄTTEsurt. Så vad gjorde vi när vi kom hela kompisgänget till den traditionsbundna torsdagskvällen hos dem med SingStar och hemmagjort vin? Jo, vi satte fram florsockerpaketet... :p Inte för att vi inte kunde få tag på annan alkohol, utan för att vi traditionsenligt skulle dricka värdparets hembrygge.
 
Sv: Göra eget vin?

Min gamla kemilärare berättade om när han gjorde eget vin i sin ungdom. Han hade tappat upp vinet på flaskor och lagt dem på en hylla ovanför sängen. En natt vaknade han av att flaska efter flaska sa pang! Vinet hade jäst och bildat ett enormt övertryck i flaskorna, så korkarna sköts ur. Och vinet rann ner i sängen som stod under...

Så förvara inte flaskorna ovanför sängen :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp