"Göra" bete av ogräsmark...

hejzan

Trådstartare
Vi planerar för att ta hem hästen och ska bygga lösdrift. Nu i vinter har vi röjt i hagen som ska bli vinter/vår/hösthage (dvs inte bete). Vi har glesat ur bland träden och röjt sly - men - det som nu växer upp är brännässlor från h-vetet (höga som hus!) + massor av kirskål, hundkex + andra blomster. Hur får man ordning på detta? Vi har idag försökt att gå med röjsåg - och ser då att det inte växer gräs under ogräset (det har väl trängt bort gräset). Marken verkar väldigt bördig, för många år sedan gick det vildsvin där som antagligen bökade upp marken ordentligt.
Vad gör man? Gödslar (och i så fall med vad?), round-up....:o, sår i vallfrö eller vad????
Hjälp??!! - pållen kommer ju att svälta i hjäl om vi inte får dit lite gräs!

Sv: "Göra" bete av ogräsmark...

Prata med närmsta bonde. Låter som att ni på nåt sätt måste ta död på alla dessa hemska ogräs innan ni kan så nytt, kanske genom att bränna av, eller att spraya med ogrässpray. Jag är ingen höjdare på sånt, men bönder brukar ha ganska bra koll plus att de har maskiner för att spraya medel.

Lycka till.... :)

Eftersom det gått svin där är det nog så att de käkat upp allt gräs med rötterna, och då har ogräset etablerat sig i stället. Gödsling är nog inte det som behövs, det har nog svinen fixat... nässlorna trivs där det är välgödslat. Spruta och så ny vall är nog det som behövs!

Spruta med Round-Up och beroende hur marken ser ut efter röjning (träd, buskar o.dyl) så kan du snabbfixa med att harva och så in t.ex. Italienskt betesgräs. Slå av ev. ogräs efter ett tag så tar sig betesgräset. Är ju lite sent nu men det borde ta sig såpass att du får hyfsat med käk om ett tag. Kan ju vara svårt att få tag i någon som har tid att hjälpa dig nu när det är som mest hektiskt men det är ju värt ett försök.

Kicki :)

Svar till alla:
Tack för svaren! Det är inte så bråttom - stallet är inte byggt än ;), så vi har lite tid på oss att få ordning på det! Det var längesedan det gick grisar där - men det märks att de varit där - jisses vilken fet matjord!
Kruxet är att det är sluttningar, träd etc. lite här och var så att komma in med maskiner och t.ex. harva kan vara svårt. Jag får väl gå runt som en gammal odalman och så in för hand :crazy:
Round-up eller liknande låter som en bra idé alltså? Det känns lite otäckt att spraya det i hela hagen, men det kanske är det som fungerar snabbast för att få död på eländet? Jag har en känsla av att vi får slå, slå och slå annars för att få ev. gräs att ta sig... Ngt tips på var man kan göra storinköp av "anti-ogräsmedel"? Det lär inte duga med det man köper färdigblandat på handelsträdgården...

Fler tips??

Hur stor är hagen? Vintertid är ju hästarna fenomenala på att verkligen röja upp i sin vinterhage så att säga. Vår vinterhage, en halv hektar, ser varje vår ut som en öken medans det börjar grönska runtomkring, tar ett tag innan det återhämtar sig där. Och då är våra hästar på stall och har en grusad dränerad paddock del först i vinterhagen så de går inte bort alla dagar heller. Så en lösdriftshäst som använder hagen mera och trampar mera där kanske helt på egen hand får den ordentligt röjd??

Jag har en jättefin folder från SJV som handlar om att använda hästen som landskapsvårdare. I ett kapitel står detta:

Marker med restaureringsbehov

När en mark som varit utan bete en längre tid ska restaureras är det bra att använda hästar. Hästar klarar av att beta grovt, förvuxet gräs bäst av alla betesdjur. De kan till skillnad från idisslare kompensera ett lägre näringsinnehåll genom att äta större mängder och genom att låta det passera tarmarna snabbare. Sådana här marker passar dock inte för unghästar, digivande ston eller hårt arbetande hästar eftersom alla dessa behöver ett näringsrikare bete.

Hästar kan också hjälpa till att hålla tillbaka oönskade växter som örnbräken och älggräs genom att de helt enkelt trampar ner växtbestånden.

På en mark som är under restaurering kommer ofta mycket slyuppslag, framförallt om man gjort en röjning bland träd och buskar. Hästar betar lövsly i viss mån, men för att få bukt med uppslaget kan det vara bra att beta markerna med får som är mycket effektiva slybetare.

/SJV

Om man även har ett hårt betestryck så håller även detta borta oönskad växtlighet. Sedan hörde jag med en kompis som är skogshuggare att, ska man utrota sly ska man ta den på hösten. Eftersom all växlighet dämmer upp inför vintern så klarar dom inte att bli nedslagen denna årstid utan *förblöder* och dör.

Jag tycker du ska slänga in dina hästar där samt stödfodra med hö eller liknande och låt dom bara göra jobbet. en restaurering kräver flera års jobb och är inget som händer äver 1 sommar. Marker som är under restaurering kräver oftast upprepade röjningar. Vid sambete med andra djurslag minskar röjningsbehovet rejält.

en annan smart grej man kan göra med ogräs är att STYRA hästarnas tramp dit det är som värst, tex ställ vattenkaret mitt i ogräshärden...hästar står gärna och trampar och hänger runt ett vattenkar...och runt ett sådant brukar inte saker växa.

Senast ändrad:

Kruxet är att det inte ens finns förvuxet gräs... Mellan ogräs och blommor är marken helt kal (inget ljus når ju ner under lövmassorna...).
Jag tror att jag måste få dit ngn form av grässvål som är lite mer tålig än den nuvarande marken. När jag väl har fått dit gräset och det tagit sig är jag inte så orolig för ogräset, men nu består liksom allt av ogräs och blommor.
Eftersom den ska vara lösdriftshage kommer den att bli ganska upptrampad - och behöver därför vara extra tålig misstänker jag (jag vet inte riktigt hur stor den är - kan återkomma).

Är Round-up bästa tipset för att få bort ogräset? Vad bör jag så in med?

Fler tips??

Som jag förstod det så är det ju en höst/vinter-hage. Ursäkta mig men jag är lite miljövän, är det verkligen nödvändigt att gå in med RoundUp. Det är ju ett gift, påverkar miljön negativt alltså.

På hösten/vintern måste du ju ändå stödutfodra så varför inte låta hästarna gå där och äta så mycket de vill. Jag har aldrig sett Kirskål i en hästhage som är använd några år.

Hästarna röjer själva varför ska du sprida gift i naturen bara för att bönder gör det.

Kan du inte göra som mynta2 föreslår, men stödfodra samtidigt? Det verkar billigare (?!) och mer miljövänligt.

Om det är mörkt under alla lövträden kommer du få svårt att få gräset att växa. Så fort hästarna går in där kommer de att trampa sönder det i alla fall, speciellt om det ska vara vinterhage. Släng in hästarna som någon sa så ska du se att de fixar det.

Getter ska också vara en toppenmaskin till att äta ALLT!!!! precis ALLT!

Men jag tror nog inte på att bara släppa in hästarna och hoppas på det bästa. Mina hästar har minsann inte rört ogräset i vår hage.
Jag vet inte vad medlen heter som bönder använder, men de köper det i större mängder och har säkert redan, så om du hittar nån som är villig att hjälpa är det bara att betala.

Du får ju se det som att denna investeringen är en engångsföreteelse, sedan ska hästarna sköta hagen själv. Om ogräset sen kommer upp och blir outhärdligt finns det grejjer att spruta med som ger näring åt gräset och dödar ogräset!

Vi fick en bonde att köra med en såndär maskin som tugger sönder allting på våra överväxta marker. Mer än det har vi inte gjort och nu finns gräs. Dock mkt älgört i vissa hagar men hästarna går där nu så dom betar ner den. Räknar med att det blir mer gräs när den är borta.

Men funkar ju givetvis inte som bete, mina får hö på natten och kraftfoder 3 ggr dag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka