Sv: "Göra" bete av ogräsmark...
Jag har en jättefin folder från SJV som handlar om att använda hästen som landskapsvårdare. I ett kapitel står detta:
Marker med restaureringsbehov
När en mark som varit utan bete en längre tid ska restaureras är det bra att använda hästar. Hästar klarar av att beta grovt, förvuxet gräs bäst av alla betesdjur. De kan till skillnad från idisslare kompensera ett lägre näringsinnehåll genom att äta större mängder och genom att låta det passera tarmarna snabbare. Sådana här marker passar dock inte för unghästar, digivande ston eller hårt arbetande hästar eftersom alla dessa behöver ett näringsrikare bete.
Hästar kan också hjälpa till att hålla tillbaka oönskade växter som örnbräken och älggräs genom att de helt enkelt trampar ner växtbestånden.
På en mark som är under restaurering kommer ofta mycket slyuppslag, framförallt om man gjort en röjning bland träd och buskar. Hästar betar lövsly i viss mån, men för att få bukt med uppslaget kan det vara bra att beta markerna med får som är mycket effektiva slybetare.
/SJV
Om man även har ett hårt betestryck så håller även detta borta oönskad växtlighet. Sedan hörde jag med en kompis som är skogshuggare att, ska man utrota sly ska man ta den på hösten. Eftersom all växlighet dämmer upp inför vintern så klarar dom inte att bli nedslagen denna årstid utan *förblöder* och dör.
Jag tycker du ska slänga in dina hästar där samt stödfodra med hö eller liknande och låt dom bara göra jobbet. en restaurering kräver flera års jobb och är inget som händer äver 1 sommar. Marker som är under restaurering kräver oftast upprepade röjningar. Vid sambete med andra djurslag minskar röjningsbehovet rejält.
en annan smart grej man kan göra med ogräs är att STYRA hästarnas tramp dit det är som värst, tex ställ vattenkaret mitt i ogräshärden...hästar står gärna och trampar och hänger runt ett vattenkar...och runt ett sådant brukar inte saker växa.