göra baksele till shettis av stigläder?

F

fjordinghanna

har en shettis som jag har haft utlånad istortsett i 2 år o nu kom han hem lite med lite lägre hull än förut(undrar varför) o han har ju blivit rätt gamal nu o mist sin styrka lite. Va ute o körde honom igår med rockarden o hans rätt nya loksele, men jag har ingen baksele till den!(dessutom va rockarden i rätt dåligt skick näör jag fick tillbaka den, känns inte kul o sälja den när den ser ut som den gör nu) Märkte att allt drog framåt väldigt i nerförsbaken o att skaklaran kom lite väl långt fram o han fick ta i. Funderar nu på o göra en tillfällig baksele av några fina stigläder jag har. Två ihoppkopplade på sidorna o runt om baken o sen två remmar som får ligga överryggen o hålla allt stilla. Låter det hel flängt? i sånna fall så kopplar jag allt till ringarna på selen. Han ska säljas o det kommer ett par eventuella köpare nu i övermorgon o vill köra en gång till med honom i morgon o tänkte då testa detta. Så kan jag säga till köparan sen att de kan köpa en baksele till honom på drive out eller lill hästen i stav.(kostar ju bara 350-450 kr baksele till shettis på de ställena. http://www.driveout.se/startsida.htm
http://www.lillhastenistav.se
Underbar körhäst tycker jag han är o vill att han ska få det bra o köras mer än vad jag kör honom nu, o då är det ju bra om utrustning är bra..

Kanske kan gå ner till stallet o prova bygga ihop det och fota lite. Men vad säger ni om projektet?Får nog också korta remmarna lite på lokselen allt kändes så stort(o ponnyn så liten)

Sv: göra baksele till shettis av stigläder?

Bakselen ska ligga över rumpan. Hur tänkte du att "bakselen" skulle hållas kvar i svanskappan?

Visa gärna en bild :)
Men jag tror det går med stigläder, en rem ska ju ligga runt bakdelen och den andra över.
Ungefär en handsbredd ovanför bakknäet och en nedanför bärbensknölen ska bakselen sitta. Titta på lite bilder.
I börjes katalog sitter däremot bakselen för lågt ner! :eek:
Då riskerar ponnyn att inte orka hålla mot utan vagnen trycker fram bakbenen. För högt upp kan den hindra steget samt skrämma ponnyn om den åker upp under svansen!

/Lisa

En kortbrösta till en travsele är ganska lagom om du har nån sån?

nu har jag provat, provade i går kväll. Tog två stigläder fäste från ringarano bak nedanför rumpan lite. o så tog jag 2 stycken benremmar (från hästtäcke) o fäste i stigläders hålen o sedan knöt jag ihop med svanskappan o sen ner i hållet på andra sidan av hästen. Kunde inte ta några foton för mina föräldrar tog med sig kameran nu när de va på semester. Men det blev rätt bra. Ska göra ett nytt hål i stiglädrena så jag kan fästa remmarna lite längre bak på hästen, de kom lite för lågt fram så bakselen kom lite för långt ner baktill. Men hästen verkade inte störas av det, o jag känner mig rätt nöjd för selen o skaklarna trycktes inte franmåt så den vart nog lagom spänd iaf. Fick lagom plats med en knytnäve emellan baktill. Men ska som sagt försöka få den lite högre upp , men den va ju inte lika lös o hängandes som det är på börjes bilden, vart också lite funderande på den. Har ju en baksele till fjordingarna så jag kollade lite på den när jag satt ihop den här. Får se om jag kan fixa bilder idag eller i morgon.. Vart inte så snygtt men det funkade ju..

Upton skrev:
En kortbrösta till en travsele är ganska lagom om du har nån sån?
Tyvär äger vi inga bröstor..aldrig haft travsele heller

Liknande trådar

Körning har precis börjat köra min 24 årige fjordkorsning (ca 140 cm mkh...) och det går kanon. *lite kaxig eftersom alla alltid sagt att "han...
2
Svar
32
· Visningar
2 544
Senast: MittNyaJag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar