Göra äppelmust, tips och trix!?

mino

Trådstartare
Har införskaffat en råsaftcentrifug och bestämt mig för att göra must i år. Har surfat runt en del för att försöka begripa hur man på bästa sätt ska gå till väga och undrar om nån har erfarenheter?

För det första verkar det finnas två metoder att bevara musten, antingen pastörisera den eller hälla i konserveringsmedel typ Atamon. Spontant känns det som om man hellre pastöriserar, men vilket är bäst för smaken??

Om man väljer att pastörisera så verkar det finnas två metoder, antingen att man värmer upp musten i flaskorna tex i ugnen till 70 grader, eller att man värmer upp musten i kastrull och sen häller på flaska. Det verkar ju enklast att värma musten i kastrull, men finns det några nackdelar med detta?

Sen undrar jag hur 17 man gör för att sterilisera flaskor, hade tänkt att göra 12 halvlitersflaskor och det knölar man ju inte ner i en gryta direkt. Räcker det med att fylla dem med kokande vatten?

Nåt annat man ska tänka på??

Senast ändrad:
Sv: Göra äppelmust, tips och trix!?

Hur mycket hade du tänkt göra ca?

Flaskorna kan man antingen lägga i ugnen eller tvätta med glasrens ( finns i lite större matbutiker och används när man brygger öl vin mm)

Tänk på att från det att du förstör skalet så kommer musten att börja ändra färg åt det tråkiga hållet.
Dock vet jag inte riktigt när den slutar
Så försök att göra det till en sluten kedja från det att äpplet krossas till att det är i flaskan då får man en mycket ljusare must.

Vill du ha en helt klar must så bör du mellanlagra musten så att partiklarna sjunker till botten och sen häller man över musten till något annat kärl utan bottensatsen.

Kan du inte köra flaskorna i ugnen, 15 min på 100 grader tror jag det brukar vara.

För det första verkar det finnas två metoder att bevara musten, antingen pastörisera den eller hälla i konserveringsmedel typ Atamon. Spontant känns det som om man hellre pastöriserar, men vilket är bäst för smaken??

Frysa in är också en möjlighet om det finns utrymme. Då bevaras arom och smak allra bäst.

*kl*
tack för era tips!
Jag har tänkt att göra ca 6 liter (12 flaskor). Ev mer.
Ang färgen så kan man ha i askorbinsyra antar jag, det brukar vi göra när vi gör juice på morgonen men jag vet iofs inte hur det går om man värmer musten?

Smart idé att värma flaskorna i ugnen! Jag hade tänkt att använda sådana där gamla bruna ölflaskor typ med snäppspänne och gummipackning. Men de borde väl klara ugnen om man tar bort själva packningen?

Frysen har jag övervägt men jag tycker att det är lite opraktiskt eftersom man då måste planera i förväg när det ska drickas.

Jag gjorde en form av äppelmust med saftmaja. Blev 3 st petflaskor (som jag hällde kokande vatten i före- kanske inte att rekommendera eftersom de blev lite missformade...) och förvarade i kylskåp. Den blev så god att den inte blev speciellt långvarig utan fungerade utmärkt i kylskåp under den tiden.

jag har sån tur att det finns ett musteri alldeles i närheten där jag bor. Man tar dit sina äpplen, de mustar och efter ungefär en halvtimme så får man sin must på bag-in-box som håller i en månad om man öppnat den och i ett år oöppnat

Coolt! Jag vill också göra äpplemust, men som sagt så verkar det vara svårt att få till hållbarheten och min frys är liten. Jag har i gengäld hysteriskt mycket äpplen...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka