Gör vi fel? bäddfråga!

_Runaway_

Trådstartare
Vi har sen ungefär tre veckor tillbaka hästarna inne på nätterna, och har tänkt ha någon slags permanentbädd till min ponny. Men jag börjar fundera på om vi verkligen gör rätt..
tanken var följande
Kalk i botten, därefter torv som packas ihop (tre balar på 9kvm). Sen rikligt med halm så hästen inte kommer åt att krafsa i bottenlagret.
Sen var tanken att man varje dag skulle ta ut smutsig och blöt halm, absolut inte röra torvlagret, och sen fylla på med ny halm. Men det verkar inte funka, vi kanske gör fel? Jag har inte varit hemma förrän nu i helgen, och första tanken när jag kom in i boxen var att det luktade (innan mockning, men jag hör alltid att bädd-boxar knappt luktar någon gång?).
Hur ska man göra? vad blir fel?

Sv: Gör vi fel? bäddfråga!

jag tror att du har haft ut för lite torv..

när jag gjorde bädd hade vi ett torvlager på 1 dm när det var hårdpackat..

3 balar lär bara räcka till max en halv box i er storlek.. så på med mer torv.. när hästen kissar ska det inte synas på ytlagret av torven att det är blött..

tack för svaret, ja torven ser ju blöt ut på ytan så det är säkert där felet ligger. ska genast köpa mer torv :bow: :D

Vänta lite med halmen med är mitt tips. Så att torvbotten 'sätter' sig ordentligt.

Dvs köp mer torv, packa torven (trampa den så packad det går). Låt sen hästen stå så. Ta ut bajs och jämna till bädeen varje dag, trampa ner om det behövs. Ta inte bort något kiss annat än om det når upp till ytan.

Sen efter några veckor när du fått en fast torvbotten. DÅ kan du ha på halm.

Annars om du ska ha halmen på direkt, då ströa inte ut den, utan lägg pussel med kakor i botten (fast ovanpå torven). Sen lite lös halm ovanpå. Mocka som beskrivits ovan.

JAG tycker dock det är lättast låta torv (eller mitt fall spån) botten sätta sig först, sen på med halm, börja försiktigt (dvs inte jätterikligt, då dras det bara runt) så att halmen 'sätter sig med'. Sen kan man ströa rikligt på, och har då en prima bäddbotten =)

Vi har sen ungefär tre veckor tillbaka hästarna inne på nätterna, och har tänkt ha någon slags permanentbädd till min ponny. Men jag börjar fundera på om vi verkligen gör rätt..
tanken var följande
Kalk i botten, därefter torv som packas ihop (tre balar på 9kvm). Sen rikligt med halm så hästen inte kommer åt att krafsa i bottenlagret.
Sen var tanken att man varje dag skulle ta ut smutsig och blöt halm, absolut inte röra torvlagret, och sen fylla på med ny halm. Men det verkar inte funka, vi kanske gör fel? Jag har inte varit hemma förrän nu i helgen, och första tanken när jag kom in i boxen var att det luktade (innan mockning, men jag hör alltid att bädd-boxar knappt luktar någon gång?).
Hur ska man göra? vad blir fel?

Jag har torvbädd men ingen halm så jag vet inte riktigt vad som är felet. :confused:

Däremot lägger jag in en kaka halm till natten för att hästen ska ha något att tugga på men jag kommer ihåg att det var lite strul med det när jag precis började anlägga min bädd.

Dvs bädden hade ju inte hunnit "sätta" sig utan allt var löst och när jag då la in halm så blandade det sig huller om buller med torven och hästen grävde och joxade i torven för att komma åt halmen. Då vet jag att det blev lite kladdigt och illaluktande.

Jag fick tillverka en hörn-låda att ha halmkakan i för då höll sig det mesta av halmen där tills han ätit upp det.

Nu är bädden så fast att jag kan lägga in halmen direkt igen.

Kan det vara något liknande problem? Eller är det helt enkelt så att ni har hästar som gillar och gräva? Då blir det ju svårt att ha bädd tyvärr :(

Värt att tänka på är ju att det är ganska dyrt i början att anlägga en torvbädd för det behövs ett rejält lager men sen när bädden satt sig och blivit tjock så blir det bättre! :)

Senast ändrad:

Jag har ju iof spånbädd och ingen halm ovanpå men grunprincipen borde ju va densamma. För att få bädden att lägga sig har jag mockat ut all bajs, skyfflat upp det rena spånet i hörnen och sen spridit ut de kissiga spånet i botten, trampat ihop det o sen läggt det rena spånet över. Sen håller jag på så tills botten i boxen är täckt med ett kompakt lager spån. Har iof en häst som inte trampar runt så mycket men det funkar kalas.

Liknande trådar

Hästvård Hur sköter ni era permanentbäddar av halm? Hur har ni byggt upp dem? När min häst flyttade in för snart 6 veckor sedan bestämde jag...
Svar
5
· Visningar
2 154
Senast: bigganl
·
Hästvård Om tråden ligger fel så får moderator gärna flytta den :) Jag har tänkt fixa en permanent bädd till vintern men har lite funderingar...
Svar
3
· Visningar
1 014
Senast: bigganl
·
Anläggning Vi ska äntligen bygga stall hemma och kommer att ha en inhyrning på helinackordering. Jag har alltid velat ha permanentbädd till mina...
2
Svar
30
· Visningar
6 130
Senast: Pancakes
·
Anläggning Vilket av i rubriken nämnnda stallmiljöförbättringsprodukter rekommenderar ni? Varför? Vad har ni testat, för och nackdelar? Har en...
Svar
9
· Visningar
8 791
Senast: trofé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna