gör ridbana!

C

Chevrolet_brud

tänkte höra om det är någon son gjort rid bana utanatt gräva ur massa! bara planat till lite o lakt duk o sen sand o i så fal hur mycket sand? med eller utan duk alla ider är välkomna! :banana:
o till ett så bra pris som möjligt äger inte marken är inhyr så vill inte lägga utt hur mycket som hälst!:rofl:

Sv: gör ridbana!

KL
Har inte gjort en ridbana, men precis som du äger jag inte marken
som jag har hästarna på, men vill gärna ha en ridbana !!!
Så hur har ni gjort??

tänkte höra om det är någon son gjort rid bana utanatt gräva ur massa! bara planat till lite o lakt duk o sen sand o i så fal hur mycket sand? med eller utan duk alla ider är välkomna! :banana:
o till ett så bra pris som möjligt äger inte marken är inhyr så vill inte lägga utt hur mycket som hälst!:rofl:

Jag skalade bara av det översta lagret matjord i beteshagen och fyllde på sparsamt med sand. Fyller hellre på med mer sedan än att det ska bli för djupt. Jag använde ingen duk eller liknande och tycker att det blev jättebra. Lite betydelse har det förstås hur marken ser ut. Jag harvar ofta för att inget ogräs ska få fäste.

Funkar ju inte att göra så i längden. En bra ridbana måste vara dränerad ordentligt för att bara inte bli en gyttjepöl under höst/vinter/vår. MEn en bra ridbana med bra underlag kostar pengar. De ska ligga flera olika lager av undermaterial för att ge bra stuns och vara sviktande. Våran ridbana är 20x40 med rejält med paddex(rekommenderat 17 cm). Dränerad med diken runt omkring, stabilt staket samt superlysen till. Kostaden för att gräva ut samt för materialet inklusive duk under blev 150 000. Inget man vill lägga ut om man inte äger marken:angel: Duken är väldigt dyr som man lägger under, och om den inte läggs på rätt sätt med mycket sand/paddex över ploppar den lätt upp igen efter ett tag när man harvar.

Jag och en kompis satte bara upp stolpar och staket på ett jämt underlag med gräs. "Ridbanan" fungerar bättre än ridskolans ridbana som jämt är lerig, hård eller dammar.
Vet ej vart du bor, men det funkar nog bara här "uppe" i sverige att göra så som vi gjorde.

tack för tipsen förstår ju att om man gör en ridbana rör 150000 så är den säkert bätre i längden men som jag nu då vet ju inte om man är kvar i samma stall om2 år så är ju en lösning som ska funka ett tag framöver sen får man kanske fylla med mer sand med tiden!
mark duk har jag fått så den kommer ju inte kosta!

Läste i Ridsport för länge sen om budget-variant. Det var att direkt på plan mark lägga ut ett lager 0-8 grus. Och så fylla på sen vartefter vid behov. Jag har det utanför min ridbana, dvs 0-8 direkt fyllt på marken och vägen till/från ridbanan är faktiskt jättebra med det och det har hållit bra i många år nu.

Hejsan!
Jag är också i tagen att bugga budget-ridbana, och jag funderar att lägga markduk, och grus.. så jag följer tråden med spänning.

Jag har också läst om budgetvarianten i Ridsport, och det är den jag tänker se om jag kan göra i vår.

Ha en bra dag!

Så har vi gjort. Banan är 20 år och blir bättre och bättre. Nu fyller vi på grus vartannat till var tredje år. men vi är supernoga med att sladda banan efter typ vart annat ridpass så det aldrig blir djupa gropar. Vi har dessutom en lerjord under så egentligen inga bra förutsättningar, men när fukten är rätt i leran blir det härlig svikt i banan.

nu är det äntilgen grävt! men då kom rengnet så inan det blir grus på det dröjer nog! suck! deta j**la väder! men ser ut att bli bra! kosta 1500 för grävningen gäller att ha bra kontakter! =)

Vi gjorde en sån bana. Tyvärr blir den lite blöt på grund av sämre dränering (lerjord) Har tänkt att lägga ner dräneringsslang var 7:e meter och lägga tillbaka sanden sedan med fiberduk emellan. När det inte är 100-årsregn (vilket det verkar ha varit i år:mad::mad:) fungerar ridbanan superbra. Dräneringsslang är ett hett tips även om ni kanske inte lägger ett dräneringsgruslager över hela banan. Sedan tog vi 5 cm stenmjöl, lät ligga och packa till sig under ca två år (vi red på det med förstås). Därefter lade vi dit 5 cm sand. Det var tre år sedan. Nu börjar det bli dags att lägga på mer sand ute i ytterkanterna. Vi harvar med en liten hemmagjord pinnharv som vi drar efter trädgårdstraktorn. Det gör vi framför allt sommartid ungefär varannan vecka. Så visst funkar budgetvarianten också;)

Liknande trådar

Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 626
Senast: warg
·
Anläggning Till våren så är planen att avverka lite träd för att sen bygga ridbana 20*60 stor, igår insåg jag att utsikten kommer bli tråkig, där...
2
Svar
22
· Visningar
3 517
Senast: bigganl
·
Anläggning Del 146! ;) Jo jag har hittat sökfunktionen, men inte hittat rätt tråd för mig ändå... Vi har som sagt köpt gård och jag vill...
Svar
7
· Visningar
4 309
Senast: Mysaan
·
Anläggning Vi står i total förvirring. Ridbanan i stallet vi hyr hade ett alldeles för tungt och djupt underlag och lilltanten kunde inte jobba...
2
Svar
21
· Visningar
4 232
Senast: glitter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar