Gör jag rätt?

Sparvoga

Trådstartare
Har haft några trådar här förut om min kära häst. Har ju haft problem med att rida ut honom själv han är ju bara 9 år:grin: Detta händer endast när jag rider ut själv, han kan gå jätte fint och så helt plötsligt då bara stannar han och vänder, sen får jag inte honom fram igen, han reser, hoppar groda mm. Går jag på hårt med skänkeln blir han värre, spö behöver jag inte ens tänka på, så nu har jag börjat hoppa av och leda han en bit och sen sitta upp igen, ibland går han fram då men ibland fortsätter han tjura.

Tror ni jag är inne på rätt spår? Har ni tips på övningar man göra på marken? när jag hoppar av så går han som en hund. Ibland önskar man att man visste vad dom tänker.

Och han har inte ont, har en annan tjej som brukar rida och då gör han aldrig så här, har inte ens provat. I ridhuset och på planen går han utan problem.
Så snälla, kom med tips som kan hjälpa OSS!

Sv: Gör jag rätt?

min föderhäst gjorde nästan likadant precis när jag fick henne, i september. hon kom från ridskolan, vilket betydde att hon inte var van vid att gå själv. kanske samma med din? hon försökte oxå vända, vet inte riktigt om hon blev rädd, försökte springa hem till kompisarna, eller testa mej. troligen lite av allt .. det jag gjorde var att rida samma ridslinga ett tag för att se om det blev bättre, vilket det blev. då antog jag att hon mest tyckte det var otäckt att gå ut i skogen utan sällskap.det har blivit bättre och bättre nu, men hon är fortfarande inte helt övertygad om att ha endast mej som sällskap, eftersom hon inte litar hundra procent på mej. det du borde göra är att pröva att ta dej ut samma stig, kanske en vecka, se sedan hur han beter sej då? tycker han det är roligt att gå samma stig när han vet att inget händer? du borde oxå träna lite horsemanship. en grej jag gör ofta är att flytta rumpan. ett effektivt sätt att bli överlägsen för stunden, liksom. du håler hästen i grimskaft, och går mot rumpan, flyttar hästen inte rumpan så vifta lite med grimskaftet. om den fortfarande inte flyttar på sej, gå men kraftigare kroppspåk mot rumpan, veva med armarna och se allmänt skräckinjagande ut, när hästen flyttat sej, ser du vänlig ut, le, slappnar av och beröm! fråga någon duktig hästmänniska om fler tips, detta var bara en liten tankeställare :) lycka till!

har du provat att backa? När hästen stannar och och inte vill fortsätta, så vänd på steken och backa dit du vill...hur kul är det? Sen när han är less på det så vänd och rid på "rätt håll"...stannar han då igen så vänd och backa igen. ge inte upp.

Låt din häst gå runt i cirkel så fort han inte vill gå fram. Han ska tycka att det är "jobbigare/ tråkigare" att inte göra det du ber honom om. Ha tålamod! Det kan kännas som att man inte gör annat än går runt i cirklar och man kan bli lite lätt snurrig. Men är man konsekvent så funkar det bra i de flesta fall. En del hästar får för sig att gå upp på bakbenen när de blir för pressade. Då är även detta ett bra tips. Du "låser" hästens hals genom att böja den och gå runt i cirkel. Det blir då svårt för hästen att få kraft att gå upp på bakbenen. Lycka till!

Jo, jag rider samma väg varje gång, den har han gått 100 tals gånger, den sista tiden dock med sällskap. Han var bättre när han var unghäst, han har dock lyckats skrämma mig en gång för några år sedan. Men nu känner jag att jag är inte rädd för att han ska bli rädd det har jag fått koll på, men det här med att han testar mig är värre att komma till rätta med. Har kört horsemanship pga problem vid lastning också, där har dock kommit riktigt långt. Ska ta hjälp av en kille som är jätteduktig.
Men just nu så är enda lösningen jag kan komma på är att hoppa av, eftersom jag inte kommer åt han när jag sitter på, eller också ska man ha väldans massa tid på sig så han kan stå å tjura hela dan:mad:
Har ju iaf kommit fram till att troligtvis beror på bristande ledarskap från min sida, det är ju alltid en början

Ibland funkar backandet och ibland funkar det att snurra runt, men som sagt ibland blir det bara stegrande och grodhopp, och eftersom jag alltid måste ut på byvägen kan det ibland blir problem. Det är just vid stegrande och studsandet som jag inte kommer åt han på något sätt, och han kan bli ganska våldsam när han sätter igång

Nä, nu tänker jag INTE ge upp, vill han ha krig så ska han få det;) Det ska bli lugnt och uttråkande krig för han iaf

*Har inte läst hela tråden*

Hur läge har du haft hästen ?
Min häst gjorde så första veckan jag hade honom. Backade, hoppade runt åt alla håll och kanter, reste sig och fjantade..Han testade gränserna för att se om han fick bestämma.
Kanske din häst gör likadant ?

Något jag absolut inte kan ta är om hästen reser sig, vilket kan bli väldigt farligt om det går över styr.
När min pojke dummade sig och reste sig på bakbenen, inte alls högt de första gångerna så ignorerade jag det för att inte göra någon stor grejj av det.
Sen hände det en gång att han reste sig högt.. Jag tog spöt och drämde till mellan öronen på honom. Det var första och enda gången han gjorde det...

Sen det där med att vägra att gå frammåt och istället hoppa åt alla håll och kanter osv , löste jag igenom att vända honom och rygga åt det hållet jag skulle åt. Först ryggade jag bara några steg , för att sedan vända honom rätt igen och fortsätta gå frammåt, när han då fortfarande fjantade ryggade jag en längre bit, osv..
Vi ryggade säkert en hundra meter innan han insåg att det inte var någon ide att fjanta. Sen dess har allt funkat finfint ;):laugh:
(Jag kan tillägga att vi nu är väldigt duktiga på att rygga.:rofl:)

Lycka till!

Har haft honom sen har var 2... och det gör ju inte saken bättre att det är nu som det börjar testas riktigt.. En del tränare jag frågat om råd har sagt att rid med sällskap ge dig inte in i konflikter du inte kan lösa, men jag vill inte alltid rida med sällskap längre:grin: andra har sagt att: när du köpte en häst med den stammen får man räkna med det här (Turban Rose och fullblods mamma) eller också har dom inte haft bättre råd att ge:( Men det känns som dåliga ursäkter, jag vill verkligen kunna ta sköna ridturer själv utan detta tjorvande!

Okej , hum.. Jo forstår att du inte alltid vill rida med sällskap.
Gör han likadant om du leder honom ? allstå är ute och går med honom?

hum.. knepigt. Han kanske känner sig mer säker när du går brevid än rider ? Men det är ju konstigt om det skulle vara så, jag menar eftersom att han nyss börjat med detta beteende. :crazy:

Det är inte nyligt, har kanske inte skrivit det riktigt, men det har hållit på ett tag.. har dock inte känt mig redo att ta itu med det riktigt förut

Jaha okej. Då skulle jag gissa på att det brister i ledarskapen. Dock svårt att säga när jag inte har sett hur han beter sig.

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 426
Senast: Cs218
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 133
Senast: tuaphua
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Lutten
·
Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
730
Senast: Cs218
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama