Gör jag rätt?

T

Tiggertjejen

Var ute på betet igår och kollade till Sweet boy.
Fick en chock, har inte varit där på 2 veckor men hans hovar var trasiga :cry: Sen är han lite känslig i magen, så när gräset för ett tag sedan var kraftigt blev han lös i magen och men skiten sitter kvar på innerbenen och går inte att ta bort i hagen.

På betet har jag inte tillgång till att tvätta av honom med vatten, men om jag vill kan jag ju betala en massa bensin till hovslagaren och ta ut honom, men då är fortfarande skiten kvar och den vill jag ha bort så fort jag kan.

Så jag tänkte såhär, jag tar hem honom den 1 augusti (kan tyvärr inte få hem honom tidigare). Tar ut Hovslagaren och tvättar av skiten, sen kan han ju gå med hästarna i stallet på dagsbete för det har vi i stallet.

Hur hade ni gjort? Låter det bra det jag tänker göra?

Kan tillägga att hästen jag pratar om är en ettårshingst.

Sv: Gör jag rätt?

Har du inte varit hos pollen på 2 veckor? Är det någon som har tittat till honom under den tiden? Om du inte har tillgång till vatten i hagen får du väl ta med dig en dunk henifrån så att du kan tvätta hästen! Det är ju alltid noga att tvätta skap/juver + ända - inte bara när hästen varit lös i magen :eek:

Är hans hovar så pass trasiga att han behöver hovvård så kan inte pengar bestämma att du inte ska ta ut hovis?

Du undrar om det är bra att ta hem honom och låta honom gå på dagsbete -visst klart det går bra ;)

Jag skulle nog också tagit med en dunk vatten som man kan tvätta rent med. Men finns det inte tillgång till nåt vatten alls, hur gör ni då med vatten till hästarna?
Tycker också det är svårt att bedöma om hovslagaren behövs tas ut, när man inte vet hur hovarna ser ut.

Om jag t ex varit bortrest så jag inte skulle kunna åka ut till hästarnas bete på ett par veckor, så hade jag bett någon kompis åka ut och kolla till, för vad som helst kan ju hända, så dom kan skada sig eller nåt sår som måste rengöras eller så.

*Mathilda* och Shampiz - Tack för svaren

Hon som har betet bor på gården så hon tittar till alla hästarna (vattnar dem också). Tyvärr så är det inte så lätt att gå in i en hage med 4 andra unghingstar och börja tvätta men runt skapet och ändan är han ren, det är längre ner på bakbenen som skiten sitter.

Det är inte så akut med hovarna, men om tre veckor är det, tar jag hem honom nästa måndag så är det ingen fara.

Kontakten med denna betesägare har inte varit bra, så aldrig mer detta betet.

Jag tycker du gör rätt som tar hem honom, det är ju inge bra om hästen går med trasiga hovar, nu var de ju inte jättetrasiga men de kan ju bli värre..

Klart du inte kan gå in i hagen och tvätta rent, men du har väl grimma och grimmskaft? Bara att gå ut ur hagen och binda upp pollen på lämpligt ställe ;)

Tyvärr kan jag inte bara binda upp honom, han kommer att rycka sig och springa till sina kompisar. Men jag ska på något sätt lösa det så jag kan tvätta lite varje dag fram tills jag hämtar hem honom den 1 Augusti.

Är du alltid ensam när du är vid din häst?? Kan inte någon hålla honom medans du tvättar av honom? Om det sitter så pass att du inte kan borsta bort det borde du nog försöka tvätta honom. Jag tycker nog att om hovarna är trasiga så borde du ta ut någon som kan fixa till dem lite.

Jag hade försökt ta hem fortare.Dessutom hade jag besökt min häst varje dag även om ngn annan har tillsyn.

Ta med dig en kompis när du åker ut så ni kan hjälpas åt.
Har ni ingenstans att ta in hästarna alls? Tex om dom blir sjuk eller nåt?

Jag skulle se till att få ut hovslagaren dit, någonstans måste det ju gå att hålla till eller?

Jag tycker att det låter rätt oansvarigt att inte kolla sin häst på två veckor.

Du får ta med en vattendunk, lite tvål, en svamp och en rotborste och tvätta din häst ren och medans du ändå håller i hästen kan hovslagaren lika gärna fixa hovarna!

Tre veckor med trasiga hovar, det är rätt mycket...

Om man sätter hästen på ett bete med daglig tillsyn ska man inte kunna ha semester då? sen har han inte gått tre veckor med trasiga hovar. Jag ska ut där idag med varmvatten och tvätta honom.

ska tvätta honom idag så gott det går, hovarna är som sagt inte akut men jag menar med daglig tillsyn så ska väl betesägaren ringa om något inte står rätt till?

Jag har tyvärr haft min semester, men jag försöker fixa så att jag kan hämta hem honom tidigare.

Har Fixat en kompis nu som kan hålla honom då jag ska ut lite senare och tvätta honom med ljummet vatten, hovarna kan vänta, hovis kommer samma dag som hästen kommer hem.

TACK ALLA FÖR HJÄLPEN, NU HAR JAG LÄRT MIG ATT MAN INTE KAN LITE PÅ "DAGLIG TILLSYN" SWEETY SKA FÅ KOMMA HEM OCH DET SÅ FORT JAG HAR PRATAT MED TRANSPORTÄGAREN OCH STALLÄGAREN.

(En sak till ALDRIG mer det betet)

Var utsatt for noe lignende tidligere i sommer,og måtte ta hjem min lille hest fra beitet,nå stortrives hun hjemme,og jeg føler at jeg gjorde det rette. Det tror jeg du også gjør nå.Du kommer til å sove godt når du får ham hjem :smirk: :smirk: Lykke til videre :bow:

Tack, det är hemskt. Jag vet inte var jag ska ta mig till ibland, men nu ska jag köra 4 mil om dagen bara för att titta till honom varje dag tills jag kan ta hem honom. som det ser ut nu så blir det i denna veckan.

Att hovarna spricker på betet är inte ovanligt. Det är änna det som är lite meningen.. Det är ju det dåliga hornet som spricker och det ska ju ändå bort.. Så när det har spruckit och det värsta har lossnat växer det förhoppningsvis ut nytt fint horn.. Det låter lite hemskt men hovarna behöver ju härdas lite.. Det får ju inte spricka så mycket så att det blir aldelles tokigt.. Men man ska inte förvänta sig att dom ska vara hela..

fälttävlansnörd skrev:
Jag tycker att det låter rätt oansvarigt att inte kolla sin häst på två veckor....

Jasså ?

Jag är alltså en ÄNNU sämre hästägare som bara kollar till min åring en gång i månaden där han står ?

Jisses är hästen på sommarbete och NÅGON tittar till dem dagligen så är väl det ok... När mina hästar går på bete å jag ser dem från fönstret så nöjjer jag mej tom med det... Inte går jag ut dagligen å känner igenom dem ... Nån måtta på daltandet får de vara !

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 301
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 673
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 724

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka