Gör jag fel?

ankic

Trådstartare
Har skapat tidigare trådar ang. våran häst som på sista vet.besöket fick diagnosen Patella upphakning hö.bak + ngt stela hasar.
Vi skulle longera honom 10min /dag i trav,galopp+ rida i kuperad teräng.
Eftersom jag tyckte att det små hakade hö.bak hela tiden så skrev jag om råd här
Svaren jag fick var att jag skulle rida på rakt spår ,små klättra och tömköra eftersom longering provoserade upphakningen .
Jag har följt era råd ,det har inte märks ngt med upphakningarna .
Nu var det en i stallet som sa att det var viktigt att longera i trav,galopp för att stärka musklerna ,senorna
Hjälp mig , hur ska jag fortsätta :confused:

Sv: Gör jag fel?

Hej! Såvitt jag vet är allt arbete i rätt form stärkande för muskulaturen på hästen, så om hästen går i bra form när du longerar så kan du nog longera både i trav och galopp. Byt varv ofta och håll en ganska stor volt för att låta hästen jobba så rakriktad som möjligt, vad jag har hört så minskar det påfrestningen på senorna jämfört med att longera på mindre volt. Fråga din veterinär, och lyssna på de råd som du själv tycker är vettiga. Lycka till!

Sv: Gör jag fel?

Longera INTE förrän hästen har byggt upp muskulaturen ordentligt...tro mig.
När du longerar hästen och den är omusklad så "provocerar" du fram upphakningar...inte kul för hästen.

**martha som jobbat med konvalecenter i 11 år**

Liknande trådar

Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 794
Senast: Efwa
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 411
Senast: pews1972
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 939

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka