Gör eget spad till kräftor, öl

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Coop
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 365

Coop

Trådstartare
Hej!
I år tänkte jag testa att göra eget spad till kräftorna som vi köpt. Har hittat några recept och där står öl. Jag som aldrig druckit öl undrar förstås vad man ska välja för något och vad det gör för smaken. I recepten jag hittat står det porter och ale. Antar att de hittar jag på systemet?

Någon som annars har nått väl beprövat recept på eget spad?

Coop

Porter från ICA, typ Carnegie, är vad jag brukar köpa om det ska användas till matlagning. Helt funkis

Jag brukar använda Falcon Bayersk i kräftlagen. Det är ett lite mörkare öl, men inte så mörkt som t.ex. porter.

Men att experimentera med ölsorterna efter tycke och smak är en bra idé. Just jag gillar något"mellanmörk" öl i kräftlagen.

Jag köper en sexpack burkar i mataffären, en burk tycker jag är lagom till en lag som räcker till ett drygt kilo kräftor.

Ett tips: jag fryser in massor av "portionspaket" med dillkronor (lagom med dillkronor för att koka ca ett kilo kräftor) när det finns gott om sådana i trädgården (eller i grannens trädgård).
Dessa håller utmärkt till nästa säsong om de inte går åt den innevarande.

Jag kokar alltså egna kräftor, men en ny lag till köpta kräftor brukar fräscha upp dem...

Jag brukar använda Falcon Bayersk i kräftlagen. Det är ett lite mörkare öl, men inte så mörkt som t.ex. porter.

Men att experimentera med ölsorterna efter tycke och smak är en bra idé. Just jag gillar något"mellanmörk" öl i kräftlagen.

Jag köper en sexpack burkar i mataffären, en burk tycker jag är lagom till en lag som räcker till ett drygt kilo kräftor.

Ett tips: jag fryser in massor av "portionspaket" med dillkronor (lagom med dillkronor för att koka ca ett kilo kräftor) när det finns gott om sådana i trädgården (eller i grannens trädgård).

Jag kokar alltså egna kräftor, men en ny lag till köpta kräftor brukar fräscha upp dem...

Anledningen till att jag ska göra eget spad för första gången är att jag har massor med krondill och tänkte att det kunde vara lite kul. Men då jag inte dricker öl så har jag inte en susning om vad man ska använda :D.

Du har inget recept som är väl beprövat :bump:?

Anledningen till att jag ska göra eget spad för första gången är att jag har massor med krondill och tänkte att det kunde vara lite kul. Men då jag inte dricker öl så har jag inte en susning om vad man ska använda :D.

Du har inget recept som är väl beprövat :bump:?
Jag har ett beprövat recept sedan flera år, men är tyvärr bortrest...

Mitt minne är tyvärr som ett såll, så jag minns inte proportionerna, bara innehållsförteckningen...
Kan återkomma om en vecka, men då är det kanske för sent för dig?

Jag har ett beprövat recept sedan flera år, men är tyvärr bortrest...

Mitt minne är tyvärr som ett såll, så jag minns inte proportionerna, bara innehållsförteckningen...
Kan återkomma om en vecka, men då är det kanske för sent för dig?
Du får jättegärna skriva när du kommer hem igen 😀.

Jag använder också Falcon Bayerskt till kräftspadet!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
7 913
Senast: Calmiche
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 041
Senast: Jamtland
·
Träning Okej, så en av mina hobbies är att läsa hästannonser, på Facebook, Hästnet och överallt annars där man kan hitta annonser på hästar till... 2
Svar
30
· Visningar
3 906
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 574

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Skänkla mer?
  • Övningar ridskola lektioner
Tillbaka