Gör CT ont?

Lona

Trådstartare
Alltså, jag fattar också att själva CTn inte känns :p men ligger hunden normalt när den åker genom "röret" eller lägger man dem på något speciellt sätt som kan tänkas göra ont på en skadad hund?
(Kan säga att det kändes rejält när jag skulle göra vanlig slätröntgen på min fotled som de vände och vred hit och dit när jag hade brutit den.)
Min ena labbe ska göra CT imorgon eftersom han har ont vid L7/S1, brukar de röntga bara den biten eller hela ryggen?
Hur lång tid tar det på ett ungefär med själva röntgen, vet att de skall sederas med mera men det är jag van vid så jag undrar mest över själva röntgen?
Vi kan behöva lite tumhållning också, hans jakthundskarriär är nog tyvärr över men vi hoppas att han kan leva ett liv som aktiv sällskapshund som kan hänga med resten av flocken även på långpromenader och träning.

Alltså, jag fattar också att själva CTn inte känns :p men ligger hunden normalt när den åker genom "röret" eller lägger man dem på något speciellt sätt som kan tänkas göra ont på en skadad hund?
(Kan säga att det kändes rejält när jag skulle göra vanlig slätröntgen på min fotled som de vände och vred hit och dit när jag hade brutit den.)
Min ena labbe ska göra CT imorgon eftersom han har ont vid L7/S1, brukar de röntga bara den biten eller hela ryggen?
Hur lång tid tar det på ett ungefär med själva röntgen, vet att de skall sederas med mera men det är jag van vid så jag undrar mest över själva röntgen?
Vi kan behöva lite tumhållning också, hans jakthundskarriär är nog tyvärr över men vi hoppas att han kan leva ett liv som aktiv sällskapshund som kan hänga med resten av flocken även på långpromenader och träning.

Jag har för mig att hundarna är sövda vid CT just för att det är extremt viktigt att de ligger helt stilla, alltså borde det inte göra ont heller. ;)

Googlar man på "CT hund" och kollar på bilderna så ligger alla hundar antingen på rygg eller på mage, eftersom din ska röntga ryggen borde han väl ligga på mage och det borde inte göra ont?
Vet tyvärr inte speciellt mycket om det men uppdatera oss gärna när ni har varit där, väntar själv på att valpen ska få tid för en CT-undersökning så det vore skönt med lite info. :)

Ibland räcker det med lugnande vid ct, men det är av yttersta vikt att hunden sover tillräckligt bra så den är helt stilla. Oftast sövs de därför.
Så en ct gör inte ont för hunden.

MIn hund gjorde CT förra veckan. Hon var sövd under CTn så hon låg still, efteråt var hon pigg och som vanligt.

Så, CTn gjord och det gick bra även om resultatet inte var så bra som vi hoppades - men heller inte så dåligt som vi var rädda för.
Enligt den information jag fick så sederas hundarna i princip alltid, sällan som de sövs. Och ja, de kan få ont efteråt eftersom man ibland "drar och sträcker" lederna för att få bästa möjliga bilder.
Posh är ruskigt lättsederad och svårväckt, nu fick han en pyttedos men var ändå däckad större delen av dagen och natten :heart.

Så, CTn gjord och det gick bra även om resultatet inte var så bra som vi hoppades - men heller inte så dåligt som vi var rädda för.
Enligt den information jag fick så sederas hundarna i princip alltid, sällan som de sövs. Och ja, de kan få ont efteråt eftersom man ibland "drar och sträcker" lederna för att få bästa möjliga bilder.
Posh är lättsederad och svårväckt, nu fick han en pyttedos men var ändå däckad större delen av dagen och natten :heart.

När jag gjorde MR med min uppstod lite förvirring då veterinären (vi var där på remiss) fått för sig att det var CT vi skulle göra. Tydligen räcker det med att de sederas för CT men vid MR är det full gasnarkos som gäller. Inte svar på din fråga men relaterat ändå. Jag kan tänka mig precis som sagt att hunden kan vara öm efteråt av hanteringen om den har en skada, men den känner inget under själva undersökningen.

Liknande trådar

Hundhälsa Så lät resultatet för röntgen på min fina lilla Nessi:( Blir så ledsen och orolig för hennes framtida väl och ve! Speciellt med tanke...
2
Svar
21
· Visningar
2 910
Senast: Lazy Lady
·
T
Hästvård Bakgrund: 5 årigt sto som inte kan galoppera rent i höger varv. Varit till MK i januari där man behandlade hasledsinflammation och...
Svar
4
· Visningar
2 616
Senast: Tasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka