N

Nilema69

Varit till klinik med min häst som är halt. Fick diagnosen GONIT. Vet någon vad det är? Erfarenheter av detta? :(

Sv: Gonit?

Knäledsinflammation. en liiten fråga, frågar man inte veterinären vad saker betyder när man är där ??

Jo visst frågar jag veterinären, fick förklarat för mig att han har kotledsinfallation fram. Såg när jag kom hem att det även stod gonit som diagnos, inget han sa något om när jag var där. :smirk:

Och för att förtydliga - det handlar om bakknä. Det vi kallar framknä heter carpus så en inflammation där är carpit, och skrivs knäledsinflammation så är det alltid bak som avses, men det slarvas en hel del med begreppen, och eftersom det pratats om kotledsinflammation fram så ville jag bara förtydliga att goniten är alltså knäledinsflammation i bakknä.

Ang erfarenheter så stoet har haft gonit BB, behandlades två ggr och sen bra. Valacken har dragits med goniter i fem månader nu, behandlad tre ggr men vill sig inte. Dock behandlade vi första två gångerna bara ett knä, nu sist bägge. ÅB på tisdag men han ser tyvärr rent skräp ut i hagen, så.. =/

Som ALLTID när det handlar om ledinflammationen är prognosen helt beroende på VARFÖR hästen fått en ledinflammation?

Liknande trådar

Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
723
Senast: Amk
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
459
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 055
Senast: Freazer
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 958

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka