Gonit / knäledsinflammation

F

Francess

Någon som känner till det? Snubblade över en häst som fått diagnosen gonit (knäledsinflammation) i ett bakben, med 4 graders hälta vid böjprov.

Nu är jag nyfiken på vad det är, vad det beror på, hur det uppstår, hur man brukar behandla och hur prognosen ser ut! Går det öht att rida en sån häst igen?

:bow:

Sv: Gonit / knäledsinflammation

En häst i stallet har blivit behandlad för Gonit hb i början av somaren.3 gradigt halt vid böjprov. De sprutade knäleden 2 ggr på klinik(tuppkam och kortison), och konvalecesen och igångsättningen har varit densamma som vid knäledsinflammation fram(som min häst hade i somras). Han stod totalt 4 veckor i sjukhage med dagliga promenader, sen vanlig hage och försiktig igångsättning. Han har inga problem av detta idag, utan rids som vanligt.

Min häst fick också diagnosen Gonit vb förra sommaren, men svarade inte på behandlingen överhuvudtaget (tuppkam/kortison + finadyne), men hennes inflammation berodde på en erlichiasinfektion, och först när hon blev behandlad för erlichiasen med engemycin försvann hältan. Hon har inte haft några problem med vb sedan dess.

En tredje häst jag känner har också haft den diagnosen och blev bra efter en ledsprutning och försiktig igångsättning.

Så - enligt mina erfarenheter är Gonit inte värre än andra typer av ledinflammationer.
Samma behandling och samma konvalecens.

Generellt brukar man säja att prognosen för knäledsproblem är sämre än om andra leder är inblandade. Därmed inte sagt att det inte kan bli bra... Beror ju också på VARFÖR prolemen uppstått och om man kan eliminera orsaken.

Har ingen aning om skadans uppkomst eller hur länge eller någonting alls. Har för mig att den blev diagnoserad för ca en månad sen och när jag råkade på den för någon dag sedan var den märkbart påverkad med synbar hälta vb vid trav i hagen, inget syntes vid skritt. Tror faktiskt inte ägaren låtit behandla hästen alls! Fråga mig inte varför.

Vet du något om hur sådana här skador brukar uppstå? Kan det komma sig av vanlig ridning tex? Som nån slags överansträngning om hästen sätts igång för hastigt? Har mina misstankar ang ridning (ny häst, nyblivne ägaren ville "prova på" vad hästen kunde och hästen inte varit igång på länge).

Vad händer om inte hästen blir behandlad korrekt i det akuta skedet? Kan det bli kronsikt då? Är det någon mening att påbörja behandling en månad efter akuta skedet? Ägaren verkar aningen okunnig och jag blev intresserad (bekant till mig). Tar man in hästen på klinik för behandling eller kan man ta ut veterinär till stallet och behandla där?

Det lät ju positivt! Tack för ditt svar med.

Ingen annan som har kunskap att dela med sig av? Har funderat över MSM, kan det vara nåt för en sån här häst?

Jag skulle ha åkt till klinik för längesedan med den hästen om den är såpass halt, och har varit såpass länge.Inte hållt på och mixtrat själv. Hästen behöver ju behandling, oavsett vad hältan beror på! Som svar på tidigare fråga så har jag aldrig träffat på nån veterinär som sprutar leder på hemmaplan, utan man får bege sig till klinik. Där har de ju också tillgång till röntgen och annat.

MSM har jag provat på min häst i vintras, hon var stel och ovillig till rörelse efter en erlichias-infektion. Men på henne hjälpte det inte alls.
Visst kan man väl testa att ge olika typer av "tillskott", örter mm, men FÖRST veterinär! ;)

Inte min häst. Vet togs ut för en månad sen av ägaren, känner inte till någon behandling, men ska fråga. Har ingen aning om hur skadan uppstått (men misstänker att något hände när äg skulle "prova på" vad den nyinköpta pållen klarade av) eller vad som hänt under den gångna månaden. Räknas en månad som lång tid i såna här sammanhang?

Erlichias är ju lite speciellt, tror inte att MSM hjälper då. Är intresserad av MSM (tar det själv!), därav min fråga.

Hade varit intressant om tex Martha kunde ge sin syn på saken! *ropar på Martha!*

Min häst har/hade knäledsinflammation. Han blev sprutad i leden vid de tre första besöken (med ca 3-4 veckor mellanrum) och i halsen (intravenöst, heter det så...) vid fjärde besöket. Då fanns endast en markering kvar vid longering och ingen reaktion vid böjprov. Nästa vecka är det dags för det femte och förhoppningsvis det sista besöket. Vid förra besöket fick jag tillåtelse att sätta igång honom försiktigt. Det blev 13 veckors riduppehåll...

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 537
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 815
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 243
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 522
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka