Gömma sig för valpen/hunden.

Och_Aye

Trådstartare
Blev lite nyfiken på detta hära när jag läste inkallningstråden.

Jag har alltid hört att man ska/bör gömma sig för valpen, för då blir den lite osäker och håller sig nära.
Men; det finns en dam som sysslar med vallning, hon har skrivit en bok som heter "Vallhundens ABC - Dansa med vallhundar."

I den, skriver hon just om det här med att gömma sig, och förklarar att hon inte gör det. Orsakerna till det är bla att valpen kan bli rädd på riktigt, men även att den kan komma att tycka ungefär att "vafan, min matte kan ju inte hålla ställningarna, hon pyser ju iväg, bäst att jag tar kommandot hädanefter".

Vad tror och tycker ni om detta?
Jag blev väldigt fundersam men har aldrig tänkt på det innan.
Kan det vara så att valpen faktiskt har MER lust att hålla koll på situiationen i ett sånt läge, eftersom att matte uppenbarligen bara försvinner?

Sv: Gömma sig för valpen/hunden.

Så har jag alltid gjort med alla mina valpar som jag haft. Sprang de iväg gick jag åt andra hållet och gömde mig bak nån buske eller nåt. Efter ett tag hade jag valpen jämte mig. Matte fick ju inte försvinna. Jag tror i min enfald att denna lady har fel. För mig har det funkat i alla fall och det var ju MITT mål.

Alltså... jag kan förstå hur hon tänker (tror jag :D). Iallafall om man har hundar med vall i sig. Men om en valp med vall i sig får för sig att den måste hålla ställningarna, borde den inte börja "valla" matte så smått och på så sätt hålla sig nära ändå? Samma beteende men olika orsaker?

jag är inte alls hemma på det där.

Borde ju bero på hur hunden arbetar i grunden, alltså vad den är gjord för samt hur kontaktsökande den är. En hund som är gjord för att jobba ensam lär ju knappast bry sig speciellt mycket om en sådan sak. amrisen jag tränar börjar leta direkt om jag gömmer mig och håller sedan en mycket bättre koll. Kinesen har jag inte provat på än

När min basset var liten så gämde jag mig så som jag lärt mig att man ska. Men hon blev jätteförvirrad och hittade mig aldrig. Kunde springa i panik åt helt fel håll så det slutade med att jag fick springa efter henne i alla fall. En gång blev hon jätterädd för mig när jag hade gömt mig och visade mig då hon sprang förbi.
Nu är hon visseligen lätt att ha lös, håller koll på mig och far aldrig långt bort. Trots (eller kanske tack vare) sin traumatiska barndom :D Hon har då definitivt inte blivit mer självständig.

Att gömma sig för valpen har i mitt fall resulterat i att hunden kollar upp var jag är med högst 8 sekunders mellanrum. Byter jag håll så är hon snabbt med och jag behöver aldrig hålla koll på var hon är!

När min basset var liten så gämde jag mig så som jag lärt mig att man ska. Men hon blev jätteförvirrad och hittade mig aldrig. Kunde springa i panik åt helt fel håll så det slutade med att jag fick springa efter henne i alla fall. En gång blev hon jätterädd för mig när jag hade gömt mig och visade mig då hon sprang förbi.
Nu är hon visseligen lätt att ha lös, håller koll på mig och far aldrig långt bort. Trots (eller kanske tack vare) sin traumatiska barndom :D Hon har då definitivt inte blivit mer självständig.

Förlåt... :rofl: du fick mej att skratta..... Arma hund. Hm, jag har också lärt mej det. Nu ska jag få hem en ny valpis. O har gjort så med min BC. Han har bra koll på mej o det ska han ha.
Svårt.....

Jag körde det med min hund när hon var liten, funkade inte på en fläck och hon är en vallhund..

Jag började träna med lina istället och det gick mycket bättre och nu lyssnar hon bra. Jag vet inte varför det inte funkade att gömma sig för henne, kanske är hon så pass självsäker att hon inte brydde sig ett smack, eller så kanske det är något med det den där författaren skrev? Jag vet inte...

Jag brukar göra det när han springer för långt från mig. han får lära sig, och det verkar funka.

Ibland när man inte syns för honom tex när man går bakom ett träd, så kollar han upp en direkt!

vi ha rju nyss vår valp och har varit med om precis samma sak. Idag gömde vi oss när han fastnade på en fläck med nosen... men när vi tittade uppp va rju hundskrället borta. Han är en väldigt självständig filur,.. FÖR självständig! så det blev jakt på en liten valp istället... Suck. Det visde sig att han hade sprungit hem. Ja så med andra ord blev han lite rädd iaf. Får allt se hur han beter sig framöver.

Vi har gömt oss för våran BC hela tiden och det har fungerat jättebra. Nu går hon inte så långt ifrån, med risk för att vi försvinner om hon gör det, och så vänder hon och kollar oss med jämna mellanrum. Hon blir helt förtvivlad när vi försvinner och letar snabbt upp oss.

Efter att ha läst inkallningstråden igår betsämde jag mig för att äntligen testa detta på min 6 åriga Wachtelhund(Jakthund).

Han är i vanliga fall en sådan håll man måste hålla koll på då han piper i väg på ett spår så fort han får chansen detta har gjort att man inte vill ha han lös då man inte kan kontrollera honom. För det är ju faktiskt min skyldighet som ägare att ha kontroll på min hund vare sig den är kopplad lr ej. Gick bra att ha han lös fram tills han blev tonåring sen slog det slant, tjejer och olika spår va allt som gällde!!!

Så tidigare har han varit lös på tomten på sommarstället lr så har han haft en långlina efter sig på ca 15 m, för det är ju okey att hunden är runt omkring med det avståndet. Går även bra att ha han lös i rastgårdar man då finns det ju massa annat att va intresserad av än mig.Han vet vad som gäller mär han får va lös han sätter sig ner tittar på mig och jag säger varssego! Sen så försvinner all kontaktbarhet.

Så igår åkte vi till rasgården och han sprang runt. Jag testade att kalla på han men i bästa fall sprang han bara förbi mig mot nya intressanta ställen lr tittade upp på mig. Så då när han minst anade gömde jag mig!!!

Haha va rolig han såg ut när han förstod att jag försvunnit!!! Blev helt till sig och satte sig ner för att fundera. Sen började han leta efter mig, och när han hittade mig så lossades han som om det inte va ngt märkligt.

Upprepade detta 2-3 ggr och varje gång hittade han mig fortare. Sen så bara han fattade att han måste va mer uppmärksam på mig så han tittade upp då och då och gick efter mig så fort jag gick i från honom lr kom för långt bort!!!

Snacka om att man blir LYCKLIG... Duktiga hunden fick massa beröm och pussar!!!

Vad bra att det funkar!

Tror att man ska komma ihåg att inte låta hunden bli FÖR bra på att leta upp en bara, då behöver dom ju faktiskt inte bli bekymrade, eftersom att de är helt säkra på att det blir lätt att hitta matte eller husse igen, så varför bry sig? :D

Jag har gömt mig ett par gånger för min Bc, han har mest bara blivit stirrig så jag slutade.
Vår kontakt har istället ökat när jag belönat honom för att han kommer till mig frivilligt. Det har hjälpt mig mycket mer än att gömma mig.

Hehe ne de får inte bli för bra på kurragömma!!!

Smart men blir det inte så att det kommer när den är gottesugen?? Men du kanske inte har en gottegris??

Näpp, han gillar inte godis, han gillar lek och en studsig och glad matte.

Men visst kommer han för att vill ha belöning, vilket innebär att han tittar till mig med jämna mellanrum så att jag vet att han är med mig i huvudet, och jag slipper göra honom stressad genom att försvinna ifrån honom! :idea:

Va bra!! Haha alla vilj ju ha fjäsk och kEL!

När jag fick hem min Phaléne så gjorde jag så att jag gömde mig för henne men BARA när hon sprang från mig! Och när hon kom fick hon ju en massa beröm och kel. Sen när vi var ute och hon kom till mig självmant utan att jag hade kallat fick hon också beröm och godis..

Alltså "Springer man ifårn matte så försvinner hon, håller jag koll på var hon är så finns hon kvar och man får godis och kel"

Det funkade kanon på henne, nu har jag en hund som går lös med mig överallt och har full koll på var jag är. Kommer dessutom tillbaka med jämna mellanrum även om jag inte har ropat på henne och checkar av läget. Har oftaste med mig godis ut och kan ge henne när hon kommer...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv

Hästrelaterat

Tillbaka