Golvet i boxen

Sv: Golvet i boxen

ok, men det finns inget som reglerar vad golvet får vara gjort av då?
Eller om det finns något direkt olämpligt som golv?

ok, men det finns inget som reglerar vad golvet får vara gjort av då?
Eller om det finns något direkt olämpligt som golv?

Tycker du ska ringa miljö-hälsa eftersom jag har hört på flera håll att man ska gjuta golv på lösdrift allt hårt packad paddex ska vara okey ??

Mvh Mia

Man får inte använda material m.m. som hästen riskerar att skada sig på... så då är det ju en tolkningsfråga om så mycket mer än betong är tillåtet :grin:

Trä har ju en förmåga att bli rötskadat (det finns ju då dom som har fått hämta upp hästen från källarvåningen på morgonen :eek:), i synnerhet om det inte är ordentligt impregnerat med rötskyddsmedel - vilka då självklart är giftiga och man rekommenderar att barn och husdjur inte ska komma i kontakt med rötskyddsbehandlat trä.

Material som används i vanliga bostadshus tex golvspånskiva klarar för det mesta inte de krav som ställs på ett stallgolv... det ska ju hålla för att stå med uringenomdränkt strö på i flera år, hålla för sparkande och grävande hästhovar vilka ofta är broddförsedda m.m.

Det finns ju andra material som klarar lika stora påfrestningar m.m. som betong men dessa är ofta ganska dyra och används mest bara i industrilokaler.

Golv kan ju vara av grus eller liknande men då måste man nog hålla en dialog men miljö-hälsa eftersom dessa släpper igenom urin m.m. - kan ju dessutom bli ganska äckligt när jorden under är genomdränkt med urin efter några år.

Betong ger ett väldigt bra golv för rimliga pengar och det är ju därför det mest använda.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Jag har byggt om ett gammalt kostall. Golvet behöll vi, men nu har unghästen börjat gräva loss stora stenar ur golvet som är av cement...
Svar
2
· Visningar
337
Senast: Scata
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
830
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka