Golv i uteboxar?

Narcissa

Trådstartare
Om man inte vill gjuta en platta (arrenderad mark) hur kan man då lösa det med golvet i uteboxar? Hur gör ni? Har ni några ideer? Ni som har sådana boxar, vad kostade det att anlägga golv? Jag ska ha tre boxar. :)

Sv: Golv i uteboxar?

På en tidigare gård jag stod på hade dom lagt singel och sedan tok tjocka eke-plank. Det funkade faktiskt bra. Jag hade inte bädd så brädorna höll sig faktiskt väldigt fräscha. Det trodde jag inte först när jag såg det.
Kanske inte det bästa men det funkade, och golvet blir ju inte hårt eller super kallt heller.

Min häst (togs bort i höstas) stod de sista 6åren i en utebox av enklare modell. Plankor uppreglade på en ram av telefonstolpar och sedan enbart plåttak på det. Alltså (hårt) jordstampat golv. Mitt sto kissade på samma ställe alltid så med tiden blev där en liten grop. Hade inte bädd utan mockade noga varje dag och stod i halm. På stället hon alltid kissade hade jag ett lager spån först på jorden och sedan halm ovanpå. Jag tycket det funkade bra och min hästa var inte sjuk en enda dag i det stallet.

Tack för svaren.
Jag har två frågor:
1. Grävde de ut och la singel eller la de det direkt på marken? Blir det inte halt med träplankor?
2. Hur i hela friden får man ett stampat jordgolv och rinner det inte in vatten isf?

På en tidigare gård jag stod på hade dom lagt singel och sedan tok tjocka eke-plank. Det funkade faktiskt bra. Jag hade inte bädd så brädorna höll sig faktiskt väldigt fräscha. Det trodde jag inte först när jag såg det.
Kanske inte det bästa men det funkade, och golvet blir ju inte hårt eller super kallt heller.

Det är nog rätt smart om det är tillfälligt!

Inget jag skulle tänka på om det skulle hålla i all evighet men absolut annars.

Men lägger man singeln ovanpå marken då eller hur fungerar det? Jag är helt okunnig om detta tyvärr. Jag vill ju inte lägga stora summor på något som jag måste lämna sen.
Hur går det till rent praktiskt?

I våra ute/engelska boxar har vi stenkross i botten (möjligt att det är täckduk under stenkrossen), ovanpå det har vi betongplattor som, bortsett från att marken under är ordentligt utjämnad så plattorna ligger plant och inte glappar, hålls ihop av en ram av tryckimpregnerat virke så plattorna inte ska kunna glida isär. Som strö har vi torvmix.

Detta har fungera jättebra, golvet är stadigt, du kan knuffa en spångrep framför dig över golvet utan att den hakar i några uppstickande kanter och om man mot förmodan skulle vilja göra ett annat golv där senare är det bara att ta isär sargen som håller ihop golvet och sen helt sonika lyfta bort plattorna så man frilägger stenkrossen.

Många av de enklare/mer ekonomiska lösningar för uteboxar jag sett har bara sand i botten. Själv är jag av åsikten att bädd i utebox är ett måste, i alla fall vintertid, och det fungerar mer än väl.

Jag hade kostat på mig någon form av dräneringslösning så det inte rinner in vatten, och sett till att placera dem långt från ett låghål.

Ram av gamla telefonstolpar eller slipers och sedan grusat upp. Har funkat i över 20 år. Ganska tjockt med grus och fördelaktigast halm men kutterspån funkar också.
Gruset ca 30-40com så det dränerar ordentligt.
Frakten på gruset brukar vara den dyraste delen.

vi plattade ut terrängen, la på markduk o sen 2-3 dm singel. Sen la vi dubbla ramar innan vi monterade dit boxarna, vilket är tur, för att bakre boxkanterna var inte så himla mkt över måttet när länsstyrelsen besiktade. De besiktar nämligen från bädden o uppåt-

Tack för era svar och det känns ju himla bra att det inte verkar som att jag måste gräva ut en massa mm. Det är ju liksom inget som lockar jättemycket att gräva och fixa när jag inte äger marken. ;)

Jag tror att det var lite grävt under singlet. Men det är inget måste man kan ju göra som dom andra att man ramar in singlet med något uppe på marken.

Det blev inte alls halt i boxarna med trägolvet, men jag slängde ju ut allt urin varje dag så då luftades ju det. Men jag tyckte det verkade kanon. Kan tänka mig det igen om jag själv ska bygga något tillfälligt! :)

hade ni nånsorts isolering i väggarna?
eller i taket ;så det inte droppar kondens? eller kanske det inte blir kondens?
jag har oxo funderat frammåtillbaka på flyttbart stall (det kan man ju ta med sej när man flyttar) eller uteboxar..

Liknande trådar

Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
711
Senast: Cavallo
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 340
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 212
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar