Golv i släp

V

vixan

Hej!

Ska byta golv i mitt släpp och funderar hur jag ska göra med mattan. Det är ett Boj släp som vi bytte golv på hos Boj för ca 8 år sen. När de satt mattan på plats så nitade de fast mattan. När vi ifrågasatt detta så sa de att det är ett måste då mattan kan glida. Hur har ni andra löst det?

En fast mattan innebär ju att golvet kan murkna snabbare än beräknat. Har ju själv varit med om att besiktningen missat mitt murkna golv och att en häst trampat igenom på ett nybesiktikat släp. Det jag har lärt mig av detta är att inte lita på bilprovningen. Så nu vill jag varje gång jag besiktar det hänvisa gubbarna på bilprovningen att gå in och titta i släpet och då får inte golvet vara fast nitat.

Kan man ha gummi som man rullar på istället för matta på golvet?

Sv: Golv i släp

Jag har precis samma erfarenhet som du men hade tur och upptäckte golvets kvalité innan det hände en olycka. Köpte transporten nybesiktigad och det fanns inga anmärkningar på besiktningspappret, inte ens ett "bra att veta". Mattan var fastnitad och vi litade på att golvet var ok iom att den var nybesiktigad. Hade sedan hästen broddad på väg till tävling och hon skrapade i mattan vilket ledde till att nitarna, som var skapligt rostiga, gick av och vi fick se golvet under. Helt genommurket, det gick att dra loss träfibrerna med enbart handen. Ryser bara jag tänker på vad som hade kunnat hända. Lade då i en ny golvskiva ovanpå det gamla golvet provisoriskt. Nästa besiktning gick transporten återigen igenom utan minsta anmärkning och då låg fortfarande det gamla golvet kvar under. Nu är golvet helt nytt men jag skulle aldrig nita fast mattan igen. Den är ju måttanpassad efter transporten och kan inte glida nämnvärt. Har du sedan en mellanvägg så är ju den fäst genom mattan och golvet och hjälper till att hålla den på plats.
Nej hellre risken med att mattan isf kan vika upp sig om hästen skrapar än att missa ett dåligt golv. Dessutom är det ju så som du skriver att alla former av nitar o.dy hjälper fukt att komma ner i golvet och det blir dåligt fortare. Kan du dessutom inte ta ut mattan och lufta så kommer fukten ligga kvar under.

Man skall inte nita fast mattan i en transport, en *lös* matta skall vara lös bara för att man skall kunna kontrollera golvet lätt, men också för att golvet skall kunna torka ordentligt. Att mattan skulle glida om man inte gör det ser jag som en dålig förklaring, mattan är måttanpassad till transporten, den väger ett och annat kilo.

Använder man golvskiva av modell slitskyddsplyfa, där den ena sidan är blank och slät och läggs neråt mot marken. Den räfflade sidan läggs uppåt inne i transporten, den lätt skrovliga ytan gör att mattan inte glider runt.

Ska även byta mellanvägg då den gick sönder i olyckan. Vad hade ni valt en hel eller en halv med gummimatta?

Liknande trådar

Utrustning Vi kommer ev bli med släp inom snar framtid, har bara hyrt innan. Vad är extra viktigt att kolla upp innan/fråga om? Min kompis päron...
Svar
1
· Visningar
1 082
Senast: Buzzter
·
Utrustning Någon som redan har fått problem med sitt golv på Thule Royal/Prestige? Eller kanske släp med liknande lösning på golvet? (hellimmad...
Svar
8
· Visningar
9 109
V
Hästmänniskan Hej! Vad tycker ni? Vi besiktigade vårt släp den 4 augusti. Vi fick anmärkning på bromsarna. En gubbe tittar fram under släpet och...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
21 094
Senast: CeciliaT
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
2 232
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama