Golv golv och golv...

_Viva_

Trådstartare
Vad har ni för golv?

Vi har heltäckningsmattor som lades in i sommras men jag är så trött på dem så nu ska de ut så jag har bokat in en golvläggare som ska lägga in nytt golv.

Det blir laminatgolv hade jag tänkt mig men vilken typ och vilken färg kan jag inte bestämma mig för.

Såhär ser det ut, allt trä är vitt, alla väggar magnolia och lister runt fönster mörkt grå.
hall.jpg

Möblerna är i ek eller vitt.

Jag funderade på vitt ekgolv liknande detta: http://www.birbek.com/gfx/galleries/large/otw_1.jpg

Eller kanske något åt det mörkt gråa hållet http://www.birbek.com/gfx/galleries/large/trad_blk.jpg för att matcha fönstren. (Men det kanske blir för mörkt?)

Eller kanske vanligt ekgolv?

Hjälp!
Släng gärna in några bilder på era golv för här behövs inspiration. :idea:

Sv: Golv golv och golv...

Jag har obehandlade (nåja, skurade) riktiga trägolv i gran, och det tänker jag ha i utbyggnaden vi håller på med också, förutom i köket där vi kommer köra grankubb och i badrum och tvättstuga där det blir klinker och/eller plastmatta istället om jag får som jag vill... Jag tycker våra obehandlade grangolv är vackra - ljusa i en sammetslen beige-grå ton full av liv. Plus att de är varma och lena att gå omkring barfota på. Anledningen till att jag aldrig skulle välja ett laminatgolv är att jag tycker de låter förskräckligt. Går man och släpar fötterna minsta lilla i golvet eller något liknande är det skrapande ljudet direkt obehagligt i mina öron, samt att jag tycker att det blir ett så hårt eko i rum med laminatgolv om man inte är väldigt duktig på att ha mycket mattor, tjocka gardiner, fluffiga soffor osv i alla rum. Skulle helt klart mycket hellre välja plast- eller linoleummatta framför laminat!

Ja, jag kollade först på trägolv det är finast men det går på ca 150.000 + arbete har jag räknat ut. :crazy:

Känner jag mig själv så kommer jag säkert vilja ändra om igen om ett par år så laminat fungerar bättre för plånboken. :)

Jag har plastmatta som ser ut som kakel i kök och badrummen. Varmare än det riktiga alternativet.
Men jag vill gärna ha något som ser ut som trä i resten, tycker det är svårt med trälookalike plastmatta.

VArför inte parkettgolv då? Hur många m2 handlar det om? Jag har ekparkett i kök o hall hemma. Det var inte så dyrt att lägga in... Inte många kronor dyrare än laminat. Fungerar bra med lågprisvaruhusen också :)
Vad är det för heltäckningsmatta du har tröttnat på så fort? JAg skulle vilja ha en STOOOR ryamatta i hallen efter mina klinkers... Inte fastsatt dock- utan bara som tassavtorkare ;)

Jag går också och grunnar på golv, men hos mig blir det nog något mera "träfärgat" och klassiskt än de du visar. Båda är snygga, men opraktiska tror jag. På det ljusa kommer fläckar att synas lätt och på det mörka syns repor tydligare. För att inte tala om damm på mörkt golv...

Jag skulle gärna vilja ha parkettgolv (utom i köket), men de som jag tycker är något att ha bland dessa avseende utseende, kvalitet och tillverkning blir för dyra för mig. Därför får det nog bli bra laminatgolv istället. Efter att ha bott i lägenheter med parkett resp. laminat i ett antal år tycker jag inte att laminatgolven är så hemska som en del beskriver dem, men det kanske är skillnad på golv och golv.

Jag älskar vårat klick-laminat i sovrummet! Det är enkelt på alla sätt och vis. Damsuga och en snabb mopp så har man jobbet gjort. Skiten syns inte så bra på det heller.

Värre är det med ekparketten i vardagsrummet/köket som ska oljas en gång i kvartalet. Skiten syns inte så bra på det golvet heller, men det är bara för jobbigt att ta hand om som man ska ta hand om det.

Och ärligt talat är det ingen skillnad att gå på golven. Man ser ju att eken är av bättre kvalitet om man verkligen jämför, men skillnaden är marginell. Dessutom kostade laminatet inte en tiondel av vad parketten kostade.

Men ni(?) har valt den mest skötselkrävande typen av parkett. Det finns lackad... Den behöver man inte göra mer med än vanlig städning förrän den dag den är så ful så den behöver slipas och lackas om. Vid normalt slitage i hemmiljö är det något som ligger ett antal år fram i tiden. Det tråkiga med laminatgolven är att de kan inte få samma patina och knarr som ett väl ingånget parkettgolv.;) *minns nostalgiskt parketten från 40-talet i min förrförrförra lägenhet*

Men ni(?) har valt den mest skötselkrävande typen av parkett.
Det lades in när lägenheterna byggdes. Så det är inte vi som valt. Då hade det golvet inte funnits i lägenheten ska jag säga. Men visst, det är fint, men det är inte värt allt jobb.

Jag vet inte exakt hur många kvadrat, här säljs huset i antal sovrum men skulle gissa på 150 kvadrat. Har kikat lite mer och det verkar som att man kan få skaplig kvalitet trägolv för 600kr kvadratmetern.

Det laminatet jag hittat kostar dock bara strax över hundringen och har 25 års garanti. Prisskillnaden är ju ganska stor.

Hur har det fungerat med hundar på era trägolv?
Går trägolv och 50 kg dobermann ihop eller blir det repor?

Vad är det för heltäckningsmatta du har tröttnat på så fort? JAg skulle vilja ha en STOOOR ryamatta i hallen efter mina klinkers... Inte fastsatt dock- utan bara som tassavtorkare

En vanlig ljusbeige variant. Mattan är fräsh och snygg, knappt använd, men med bebis och hund så känns det som att den inte kommer vara det länge till.

Och ärligt talat är det ingen skillnad att gå på golven. Man ser ju att eken är av bättre kvalitet om man verkligen jämför, men skillnaden är marginell. Dessutom kostade laminatet inte en tiondel av vad parketten kostade.

Vore intressante att veta vad det är för laminat? Alla laminatgolv jag stött på hemma hos folk har alla haft vassa skrapljud och ekon. Det är möjligt att alla haft budgetgolv, men jag har lite svårt att tro att det är så... Jag tror det är den hårda ytan på laminatet som gör det, och den ytan finns ju rimligen på alla laminatgolv, det är väl själva vitsen..?

Men det verkar inte vara så många som stör sig på ljudet, eller ens har tänkt på det. Och har man inga problem med det så är väl laminatgolv ett mycket bra val. Hållbart och underhållsfritt.

Om man lackar i många lager med en hård lack eller möjligen ett seriöst hårdvax kan det klara sig, annars blir det lätt repor i ett trägolv av hundar. Å andra sidan blir det halt för hundarna med laminat om de springer inomhus. Mormors hundar travar numera bara försiktigt runt inomhus... :D

Jag föredrar ju parkett framför laminat - tycker laminat är alldeles för kallt att gå på och många gånger ser plastigt ut. Jag hade satsat på parkett helt enkelt.

Vad kallas parkett på engelska? :)
Hittar bara woodflooring.

Hardwood floors? (Tycker mig känna igen det ordet från inredningsprogramen på travel & lifestyle)

Angeånde laminat så har jag ett svartgrått laminat på nästan hela min entrevåning och det är det bästa golv jag någonsin satt in. Golvet kamoflerar all skit. Dammet märks inte förrän det flyger upp i fotbollsstora bollar när man går :D
Visst känslan av att gå på parketten i vardagsrummet är outstanding, men det är en gammal högkvalitetsparkett som skulle kosta tio gånger mer per kvadratmeter att lägga in än laminatet. Känslan är inte värd tio gånger gånger så stor kostnad.

p1030829_30711080.jpg

Så här ser mitt golv ut.

Senast ändrad:

Snyggt! Jag kanske hade fel i min förutfattade mening om att damm syns lätt på ett sådant golv. Kommer du ihåg vem som har tillverkat laminatet och vad mönstret heter?

Snyggt! Jag kanske hade fel i min förutfattade mening om att damm syns lätt på ett sådant golv. Kommer du ihåg vem som har tillverkat laminatet och vad mönstret heter?

Tack :laugh:
Golvet är från Emotion men jag kommer inte ihåg vad mönstret kan tänkas heta. Det är konstigt att jag inte minns vad mönstret heter, så många tomma förpackningar som jag knövlat ned i sopsäckar.

Jag tror att den grå ådringen i mönstret ger väldigt stor kamoflerande effekt. jag stod länge och tvekade vid ett helt svart golv, vilket verkligen var supersnyggt, men det räckte att stå och mjälla lite över det en stund för att inse att min önskan att lägga ned städtid och detta golv inte kom överens.

Här kan man hitta laminat för 50m2 och parkett för det dubla... Tror mitt kostade lite mer men ändå under 200:-/m2.
Riktigt trägolv är dyrt. Jag köpte ngt billigt mög på byggmax o la i hallen men det åkte ut 2 år efter- mkt repigt efter hundarna.
Mitt parkettgolv har nu hållt i 2 år utan någon repa utöver de man råkat göra själv Tassar klarar den från mina russlar iaf :).

VArför inte parkettgolv då? Hur många m2 handlar det om? Jag har ekparkett i kök o hall hemma. Det var inte så dyrt att lägga in... Inte många kronor dyrare än laminat. Fungerar bra med lågprisvaruhusen också :)
Vad är det för heltäckningsmatta du har tröttnat på så fort? JAg skulle vilja ha en STOOOR ryamatta i hallen efter mina klinkers... Inte fastsatt dock- utan bara som tassavtorkare ;)

parkettgolv har sina för och nackdelar.. det är känsligare för slag och dylikt än parkett, som kostar betydligt mer om man ska ha vettig parkett.

Vad har ni för golv?

Vi har heltäckningsmattor som lades in i sommras men jag är så trött på dem så nu ska de ut så jag har bokat in en golvläggare som ska lägga in nytt golv.

Det blir laminatgolv hade jag tänkt mig men vilken typ och vilken färg kan jag inte bestämma mig för.

Såhär ser det ut, allt trä är vitt, alla väggar magnolia och lister runt fönster mörkt grå.
hall.jpg

Möblerna är i ek eller vitt.

Jag funderade på vitt ekgolv liknande detta: http://www.birbek.com/gfx/galleries/large/otw_1.jpg

Eller kanske något åt det mörkt gråa hållet http://www.birbek.com/gfx/galleries/large/trad_blk.jpg för att matcha fönstren. (Men det kanske blir för mörkt?)

Eller kanske vanligt ekgolv?

Hjälp!
Släng gärna in några bilder på era golv för här behövs inspiration. :idea:

en ljus parkett/laminat, typ ask? björk fungerar också men aningen blekt imo.. vitbetsad/laserad ek ser inte så bra ut imo.. ser ofta ut som en hinna.

Jag vet inte exakt hur många kvadrat, här säljs huset i antal sovrum men skulle gissa på 150 kvadrat. Har kikat lite mer och det verkar som att man kan få skaplig kvalitet trägolv för 600kr kvadratmetern.

Det laminatet jag hittat kostar dock bara strax över hundringen och har 25 års garanti. Prisskillnaden är ju ganska stor.

laminat fungerar bättre ihop med djur än parkett då ytan är betydligt hårdare på laminatet än parketten.. nackdelen är ju åandra sidan att sitter repor i golvet så är det inte mycket att göra åt.. men för stora repor (typ slag) går inte att göra något åt på parketten heller då man inte kan slipa hur mycket som helst.

Vore intressante att veta vad det är för laminat? Alla laminatgolv jag stött på hemma hos folk har alla haft vassa skrapljud och ekon. Det är möjligt att alla haft budgetgolv, men jag har lite svårt att tro att det är så... Jag tror det är den hårda ytan på laminatet som gör det, och den ytan finns ju rimligen på alla laminatgolv, det är väl själva vitsen..?

Men det verkar inte vara så många som stör sig på ljudet, eller ens har tänkt på det. Och har man inga problem med det så är väl laminatgolv ett mycket bra val. Hållbart och underhållsfritt.

skrapljud? jag har lagt många hundra kvadrat av både laminat och parkett och jag har inte haft ett enda golv som gjort ljud av sig. att det ekar i ett rum har inget att göra med huruvida det är parkett- eller laminatgolv.

Liknande trådar

Hemmet Är det någon som vill hjälpa mig med lite tapet-inspiration? Jag behöver tapetsera om i vardagsrummet och jag vill gärna ha en fondvägg...
Svar
0
· Visningar
573
Senast: Daff
·
Hemmet Jag å sambon håller på att renovera ett rum i lägenheten (never ending story). Vi har nu kommit så långt att vi grundat en gång. Det...
Svar
11
· Visningar
5 046
Senast: Shenzi
·
Hemmet Jag behöver ha lite av en "ny start" då det har varit/är en jobbig tid. Nu ska det fräschas upp här hemma, allt är orginal från -87...
Svar
3
· Visningar
1 335
Senast: Septicemia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka