Golv golv och golv...

Sv: Golv golv och golv...

skrapljud? jag har lagt många hundra kvadrat av både laminat och parkett och jag har inte haft ett enda golv som gjort ljud av sig. att det ekar i ett rum har inget att göra med huruvida det är parkett- eller laminatgolv.

Jag menar inte att golvet gör ljud av sig. Jag menar, som jag skrev tidigare, att när man exempelvis släpar fötterna efter sig och därmed skapar skrapljud så är de vassare än på parkett/solitt trä/plastmatta/linoleumgolv. Och visst har inte golvet så mycket att göra med att det ekar, men det spelar roll för hur ekot låter. Också det precis som jag skrev tidigare.

Vore intressante att veta vad det är för laminat?
Vi har Tundra från IKEA. Det var en platsmatta i sovrummet innan som vi lät sitta kvar. Givetvis är det skummet emellan.

Alla laminatgolv jag stött på hemma hos folk har alla haft vassa skrapljud och ekon.
Jag var tvungen att gå in i sovrummet för att testa laminatgolvet vs vardagsrumsgolvet av oljad ek. Visst är det ett annat ljud när man tex tappar en skruv, men det är nog för att ytan är lite hårdare. Jag känner ingen skillnad när jag går på det, då är ljudet detsamma och känslan är ungefär likadan - det är ju trots allt två olika golv så de känns inte helt lika heller. Då har vi ändå ett budgetgolv. Kanske är det skillnad om man lägger det på stora ytor som i tex vardagsrum. Vårt sovrum är ganska så litet.

Vi resonerade som så att om vi blir trötta på det (vi la en ett ganska mörkt golv) eller om det blir fult (vi har hundar som hoppar upp och ner från sängen) så byter vi helt enkelt ut det. Nu har vi haft det så i ca 2 år och golvet ser fortfarande helt sprillans nytt ut. Inte en repa och då har vi inte varit sådär jätteförsiktiga måste jag erkänna.

Laminat blir det, white oiled oak.
Golvläggaren kommer på torsdag så då får vi se hur det blir. :)

Intressant tråd, vi ska också lägga in golv (eller läs golvläggaren ska;) ) i två rum. Vi väljer laminat från Pergo, det är lättskött, ganska bra pris jämfört med parkett och mycket tåligare. Ska vara i sovrum och arbetsrum så det är praktiskt. Den lägenheten vi bor i nu har parkett överallt utom i halva köket och sovrummet och man får vara ganska försiktig överallt. Ska bli skönt att lägga in laminat nu i den nya lägenheten.

Liknande trådar

Hemmet Är det någon som vill hjälpa mig med lite tapet-inspiration? Jag behöver tapetsera om i vardagsrummet och jag vill gärna ha en fondvägg...
Svar
0
· Visningar
573
Senast: Daff
·
Hemmet Jag å sambon håller på att renovera ett rum i lägenheten (never ending story). Vi har nu kommit så långt att vi grundat en gång. Det...
Svar
11
· Visningar
5 046
Senast: Shenzi
·
Hemmet Jag behöver ha lite av en "ny start" då det har varit/är en jobbig tid. Nu ska det fräschas upp här hemma, allt är orginal från -87...
Svar
3
· Visningar
1 335
Senast: Septicemia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka