MissFideli

Trådstartare
Finns golden på skogisar? Dels finns det med som godkänd färg på Skogkattslingan och dels hittade jag en svartsmoke eller om hon var fs som sägs vara goldenbärare. Men hur går det ihop? Och om hon nu är det, varför finns inga chinchillor?

Sv: Golden

Jag tror inte det är golden. Men något är det ju. Först trodde man väl att det handlade om kanel, men sen trodde man att det var golden.
Men jag tror inte att det handlar om golden. Som du säger, var finns då alla silver shaded och shell? Silver är ju vanligt inom skogis. Och om det verkligen handlade om vidbandsanlaget så skulle det inte kunna bäras dolt.
Golden är inte en godkänd färg inom skogkatt. Däremot så har den här färgen nyligen godkänts som "Amber" och "Light Amber". Det ska tydligt vara ett anlag som påverkar agoutimönstret, men exakt hur har jag inte riktigt fått kläm på.

Här är en länk till en hemsida för dessa "x-skogisar". Dock något dåligt uppdaterad, men ändå:
http://hem.passagen.se/xcats/

Jag såg på skogkattslingan att dom inte skrivit upp Amber som godkänd färg än. Men ändå.
Läste i VåraKatter skogisspecialen där det ju tas upp x-färger, men det står inte att golden inte finns bara att vissa av dom förmodade goldenkatterna är amber.

Underligt.

Förresten PM:ade jag dig för nån vecka sen, har du inte fått det?

Jag kikade också in på skogkattslingan, och till min förvåning så verkar ju faktiskt golden vara en godkänd färg... Att de inte har ändrat ännu är väl för att de nya benämningarna inte ska gälla förrän i årsskiftet...

Fast undrar om dom inte har med det för att dom trodde det var den färgen. Eller? Tycker fortfarande det är underligt. Ska maila ordförande i NerK, hon föder upp skogisar och borde veta.

Jag har en norsk skogkatt som är "golden" men kommer att registreras som Ambersmoke efter nyår.

Pennylane skrev:
Jag har en norsk skogkatt som är "golden" men kommer att registreras som Ambersmoke efter nyår.

Ambersmoke? Jag trodde amber bara fanns på agoutikatter? Och smoke är ju en solid silverkatt. Det borde väl då heta silveramber, eller nåt sånt?
Och hur gör man med ems-koden om en katt har både silver och är amber? Amber skulle ju betecknas med en tilläggsbokstav, precis som silver och golden. Jag minns dock inte vilken bokstav...
Men då blir det ju två tilläggsbokstäver? :confused:

Om din katt är silver så kan jag inte förstå hur man kan ha registrerat den som golden från början. Golden är ju en katt med vidbandsanlag men UTAN silver. Är katten silver så blir den ju silver shaded eller shell. En katt kan ju inte vara silvergolden, liksom.

Har du någon bild på din katt? *Nyfiken*

Fast i skogisspecialen i Våra Katter så finns det en ambersmoke med.
Enligt Eva som är skogisuppfödare, ordförande i NerK och även medi domarrådet så finns golden på skogisar. Fast jag har ändå svårt att tro att det är samma golden som på andra raser.

Då har jag missuppfattat hur amber fungerar. Trodde det var ett mdifierande anlag som bara fungerade på agouti. Jag har hittils aldrig sett en bild på en solid amber.

Hade ambersmoken agoutitecken i ansiktet?

Ja, den är mönstrad. På en bild på en ambersmoke i VåraKatter (har inte du den? Nr 4 i år) är katten tydligt spottad.
Den här är enligt VåraKatter ambersmoke
goldengate.jpg

Nej, jag har inte den för jag hade missat att betala in till min kattklubb! :o När jag upptäckte misstaget så var det redan försent, tyvärr. Huvudsaken är att jag får nästa nummer, för då är det ragdollspecial! ;)

Hmm, jag vet inte vad jag ska säga om katten på bilden. Den har ju ränderna, men nosen är solid... Hmmm... Men jag vet inte om jag kan se något silver på katten, men men...

Ja, jag hoppas att någon nån gång kan förklara genetiken bakom amber, det vore väldigt spännande!

Men då !
Jag väntar spänt på Brittspecialen. Sist sammanföll den med julnumret, vilket betydde att halva tidningen var full med julhälsningar :(

Oj, hoppas det inte gjorde nått ! Ber dom ta bort den i så fall ! Tyckte den var ett praktexempel, men skulle ha länkat istället.

Pust. Brukar sköta mig, men glömde helt bort det.
Men visst är det just den färgen som din har som kallades Golden förut?

Spännnade! Jag såg att bägge hans föräldrar vad solida, så alltså måste amber kunna fungera även på solida katter. Dessutom verkar det som om nedärvningen är recessiv, eftersom ingen av föräldrarna själva var amber. När jag kikade i pappans stamtavla så hittade jag flera katter från S*Wildwood, och som jag har förstått så kommer många amber därifrån?
Det bevisar ju att det inte handlar om vidbandsanlaget, eftersom
a)vidbandsanlaget är dominant, och kan inte bäras dolt.
b)det fungerar bara på agoutimönstrade katter.

Väldigt knepig färg! Man ser ju på nosen att de inte är agouti, men ändock har de agoutimönster på kroppen. Jag skulle verkligen vilja veta hur den fungerar!

haha, jo jag skulle också villja veta hur detta fungerar! Men den här katten har varit registrerad i så många olika färger så man blir alldeles förvirrad och alla säger olika när vi köpte honom så var han registrerad som blåsmoke men det är han ju verkligen inte nu så efter mycket om och men så har det blivit Ambersmoke.

jag har faktiskt ingen aning om vad han kommer att få för ems-kod sen när han registreras som Amber, det återstår att se! :)

Liknande trådar

Övr. Katt Chimera eller chimär är vad det kallas om två foster i ett tidigt stadium slås ihop till ett. När jag läst om det tidigare (och på...
Svar
17
· Visningar
1 147
Senast: Asko
·
Övr. Katt En familj hittade en kattunge högst upp på Ölandsbron. Det sägs att den gått dit själv men det kan den väl inte ha gjort? Hur många...
Svar
2
· Visningar
520
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
2 107
Senast: Lingon
·
Övr. Katt Jag har två nya ungkatter (typ 9 månader), som blev klappade en del när de var små men som senaste månaderna innan de kom till mig inte...
Svar
15
· Visningar
1 081
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka