Golden utställningsvarianten

Glimfeather

Trådstartare
Har blivit erbjuden en goldentik på 15 månader. Jag vet ingrt om den direkt än, och har inte ens bestämt mig för att jag ska ringa och prata med de nuvarande ägarna. Det är utställningsvarianten. Hur är de att arbeta med? Jag är främst intresserad av lydnad och spår, men lite apporteringsträning blir det också. Brukar de vara väldigt sega? Eller är det väldigt olika? Har utställningsvarianten fler rasbundna sjukdomar än jakttypen? Ledproblem? Hur brukar de vara mentalt? Rädslor? Det kan vara bra att ha lite kött på benen om jag nu ska ringa och prata med ägarna.

Sv: Golden utställningsvarianten

Eftersom hunden är i stort sett vuxen så hade inte jag brytt mig så mycket om hur rasen är eftersom du vet vad du får :). Låna hem hunden någon månad och känn efter. Ev kan du ju göra ett MH eller BPH om du är osäker.

Jag tycker du ska träffa hunden! Rasen spelar mindre roll på en äldre hund, eftersom man ganska enkelt kan bedöma individen :)

Men! Som en liten post-it-lapp - jag skulle inte köpa en 15 mån gammal hund utan att HD/ED-röntga. Golden har trots att stora problem med dysplasi.

Senast ändrad:

Jag tycker du ska träffa hunden! Rasen spelar mindre roll på en äldre hund, eftersom man ganska enkelt kan bedöma individen :)

Men! Som en liten post-it-lapp - jag skulle inte köpa en 15 mån gammal hund utan att HD/ED-röntga. Golden har trots att stora problem med dysplasi.

Jag håller med om röntgen! Och var framförallt petig med armbågarna eftersom det ofta påverkar än mer än höfterna om de är dåliga.

*typ lite halvt kl eller något åt det hållet*
Och ja, träffa hunden. Det är så himla olika det där inom utställningsgolden (eller jakttypen också för den delen men på andra sätt), vissa skulle t.ex knappt ta i en apport eller samarbeta om det fanns roliga lukter i närheten medans vissa är föriga, alerta och väldigt lättmotiverade. Spår brukar de flesta gilla att jobba med, lydnaden kan vara lite segare beroende på individ men många är fantastiskt roliga att träna freestyle och rallylydnad med.

Detsamma gäller rädslor, som jag iofs tycker blir lite vanligare, men det märker du ju också om du får hem henne på prov :) Det jag dessutom skulle vara uppmärksam på är om hon är "kliig". Dels eftersom jag har allergihund och inte vill ha det problemet igen om det går att undvika och dels för att det trots allt förekommer inom rasen men de flesta är inte så öppna med det. Men visst har du haft allergihund tidigare? I så fall vet du ju antagligen vad du ska leta efter.

Jag har skrivit en lista med en massa frågor som jag ska ställa när vi ska prata ikväll :D Verkar det vara en intressant hund så ska jag åka och träffa henne och klickar det så får vi väl se om jag kan ha henne på prov :)

Bra tips det där med klådan, jag har skrivit upp det på min lista med frågor, men det är bra att veta att klåda förekommer hyfsat ofta i rasen!

Jag hållet ju främst på med lydnadslydnad och vill fortsätta med det, så är det en segpropp så är det nog inget för mig, men sånt märker man ju under prövotiden i så fall :)

Vi fick aldrig pratat i telefon. Jag ringde en kväll, men då fick jag inget svar så lämnade ett meddelande. Hon svarade på sms att hon skulle ringa upp, men gjorde aldrig det så jag antar att det inte var så intressant att bli av med hunden ändå.

Men jag har funderat lite till ich bestämt mig för att vänta några månader med ny hund. Ska byta schema och gå över på dagen i januari, så då räcker det med en hund ett tag :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 662
Senast: machafuko
·
Hundavel & Ras Jag och min sambo vill skaffa en till hund, men vi är inte säkra på vilken ras vi vill ha. Vad vill vi då ha? Mellanstor, men storlek...
2
Svar
36
· Visningar
2 900
Senast: Rouise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar