Golden retriever...

Angelina

Trådstartare
Nu har jag äntligen gjort slag i saken och tingat en liten goldentik. Jag är jätteglad men samtidigt känns det lite jobbigt att bli "småbarnsmamma" igen...

Jag är också lite orolig att min äldre hund inte ska gilla den lilla, hon kan vara lite sur mot andra hundar om hon tycker att de är för mycket "på". En valp kan ju vara rätt enerverande...

Finns det någon mer här som har golden? Vad ger ni för mat? Har era golden varit friska? Hur pigg/lat anser ni att er golden är?

Mvh Angelina - som går i väntans tider!!

Sv: Golden retriever...

ÅÅ va roligt för dig :) Jag har en Goldenhane på snart två år och är ute efter en tikvalp nu också eftersom jag vill starta min uppfödning. Jag ger honom Hills Nature´s Best men tänker byta (nr vi får hem tiken) till Royal Canin eftersom jag hört att det är superbra. Men som sagt Hills är också kanonfoder och han gillar det. Tyvärr så har min Farin HD och det är ju ett problem inom rasen. Jag tycker inte att rasen är speciellt lat utan tvärtemot väldgt aktiv och kräver mycket motion både fysiskt och psykiskt.
Vilken Kennel kommer din blivande tik från??

Jag har också en tanke på uppfödning (men det sa jag med min förra hund också). Vi får se vad det blir!

Min hund kommer inte från en kennel utan en privatperson som tagit sin första kull. Men uppfödaren verkar vara jätteseriös och föräldrarna till min lilla valp är friska och fina.

Nu är det bara två veckor kvar att vänta:banana:

Jag har ingen golden, men min blandis är hälften flat coated retriever och min erfarenhet är att de flesta retrievers är ungefär lika till lynnet. Min voffsa är OERHÖRT social och busig, älskar uppmärksamhet och kel, gos, spring, pinnar, snö och allt, allt, allt!!! :D Alla som kan hundar och som träffar henne brukar bara behöva slänga en blick på henne innan de utbrister: "Åh, en retriever!" så någonting säger mig att hon är ganska retriever-aktig trots de övriga raserna i henne.

För mig finns det få raser som gör mig så glad som retrievers och jag hoppas verkligen att din valp ger dig mycket glädje och skoj!

Jag har haft funderingar på en "flat" istället! Men om jag fattat rätt så har "flatten" mer turbo...och jag vill gärna ha en lite lugnare hund. Fast det finns ju golden med ganska mycket turbo så jag kanske får en sån!!

För mig är det helt okej att hunden är pigg ute, men jag vill gärna ha en lugn och stillsam hund inne.

Fast ärligt så tycker jag att "flatten" är snyggare än golden...

Golden är enligt många en uppdelad ras..

Jag är inte så insatt i just Goldenavel utan mer i Labradoravel och där är det iaf så att rasen är uppdelad ( så kan man beskriva det ) i 3 olika "typer"

1) Jaktlabbe

2) Utställningslabbe

3) Dual Purpose ( en inte renodlad jaktlabbe men mer fart och träningsanda än utställnings varianten )

Det förhåller sig rätt lika inom Goldenaveln ( har jag fått för mig )

Flatten är mindre uppdelad och kräver således mer jaktinriktad träning, de flattar jag har träffat på har haft svårt att varva ned och är mer "hispiga" än Golden ..

Men jag har enbart träffat ett 10:tal FDlattar så det är ju inte en bred bas att utgå ifrån .

Angelina skrev:
Jag har också en tanke på uppfödning (men det sa jag med min förra hund också). Vi får se vad det blir!

Min hund kommer inte från en kennel utan en privatperson som tagit sin första kull. Men uppfödaren verkar vara jätteseriös och föräldrarna till min lilla valp är friska och fina.

Nu är det bara två veckor kvar att vänta:banana:

Jasså va trevligt..En blivande kollega kanske då :)
Aha ok...hoppas det blir en trevlig och sund valp då. Vad har du tänkt att göra med henne då?

Blivande kollega eller konkurrent;)

Vad jag har tänkt att göra med min lilla hund?? Ja, någon jaktmänniska är jag inte så jag kommer inte att ha någon jaktinrikting på min uppfödning (om det blir någon). Jag vill föda upp sunda golden som fungerar bra i de flesta situationer. Själv har jag med mig mina hundar där det går att ha med dem (i stan, i stallet, på jobbet, på semestern osv). Jag tränar gärna lydnad och agility! Men främsta anledningen till att jag har hundar är att jag älskar deras sällskap och jag vill gärna ligga och gosa i soffan efter en dags slit!

Vad har du för mål med dina hundar? Hur fungerar det med din hund som har HD (hur mycket är han påverkad av det)?

Jag trodde att det finns två uppdelningar hos både golden och labbe: "vanlig svenssonhund" och jaktvarianten som har mer fart och vilja.

Nej tre. Men vi i mitten skulle helt inte existera enligt de andra falangerna.

Du har nog träffat fler flattar än jag! Men jag umgås ju med min "halv-flatte" varje dag, så... :D Ja, jag tror att flattar är mer "wild and crazy" än goldens, men min vovve kan slappna av hemma och kanalisera sin energi till utevistelsen. Men ibland så följer hon mig runt i lägenheten och tittar på allt jag gör och kommer och buffar på mig när jag sitter här och skriver inlägg på Buke... :smirk: Sån är inte min erfarenhet av goldens, så jag tror att de är lugnare som ras.

Du har nog träffat fler flattar än jag! Men jag umgås ju med min "halv-flatte" varje dag, så... :D Ja, jag tror att flattar är mer "wild and crazy" än goldens, men min vovve kan slappna av hemma och hon kan kanalisera sin energi till utevistelsen. Men ibland så följer hon mig runt i lägenheten och tittar på allt jag gör och kommer och buffar på mig när jag sitter här och skriver inlägg på Buke... :smirk: Sån är inte min erfarenhet av goldens, så jag tror att de är lugnare som ras.

Angelina skrev:
Blivande kollega eller konkurrent;)

Vad jag har tänkt att göra med min lilla hund?? Ja, någon jaktmänniska är jag inte så jag kommer inte att ha någon jaktinrikting på min uppfödning (om det blir någon). Jag vill föda upp sunda golden som fungerar bra i de flesta situationer. Själv har jag med mig mina hundar där det går att ha med dem (i stan, i stallet, på jobbet, på semestern osv). Jag tränar gärna lydnad och agility! Men främsta anledningen till att jag har hundar är att jag älskar deras sällskap och jag vill gärna ligga och gosa i soffan efter en dags slit!

Vad har du för mål med dina hundar? Hur fungerar det med din hund som har HD (hur mycket är han påverkad av det)?

Ja samma här...Är ingen jaktmänniska men håller på med lydnad, spår, utställning mm. Målet är att föda upp sunda, friska hundar som gillar att jobba. Det är alltid svårt att skriva ner allt man vill ;)

Farin mår jättebra och han lider inte alls av att han har HD. Man kan inte ens tro det för han är så smidig så det är bra. Jag håller honom smärt och välmusklad så förhoppningsvis kommer han aldrig få problem men som sagt man vet ju aldrig.

Jag har kontakt med några uppfödare som vi ska träffa och plocka ut en riktigt bra tikvalp som har goda förutsättningar,,,,så mycket som det nu går att se :) Men det blir väl här nu i vår/sommar antar jag. Men eftersom jag väntar på den rätta valpen så har jag inte heller bråttom.

Har din blivande lilla bäbis bra stamtavla bakom sig då?

Jag hämtar min bebis första veckan i april. Det ska bli så spännande men samtidigt har jag blivit så "lat". Min senaste hundvalp hade jag för 4 år sedan (och då var mina barn små också) så jag hade ett helt annat tempo då:o

Men det är väl dax att dra upp tempot lite igen:bump:

Hur går det med ditt sökande efter ny hund??

Angelina skrev:
Jag hämtar min bebis första veckan i april. Det ska bli så spännande men samtidigt har jag blivit så "lat". Min senaste hundvalp hade jag för 4 år sedan (och då var mina barn små också) så jag hade ett helt annat tempo då:o

Men det är väl dax att dra upp tempot lite igen:bump:

Hur går det med ditt sökande efter ny hund??

Åå va mysigt :)

Jo tack det går bra,,,Har kontakt med en uppfödare nu som vi ska åka och träffa. Så jag hoppas han hör av sig snart :D har du ingen bild på det lilla livet då??

Flinisen skrev:
Åå va mysigt :)

Jo tack det går bra,,,Har kontakt med en uppfödare nu som vi ska åka och träffa. Så jag hoppas han hör av sig snart :D har du ingen bild på det lilla livet då??

Sorry, jag har varit dålig att följa upp min tråd!!

Vad kul att du kommit en bit på väg med valpköpet:bump: Nu är det bara en vecka kvar innan jag hämtar min lilla vän (som inte har något tilltalsnamn än). Kommer med bild sen när jag hämtat henne!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 289
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 221
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 416
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 287
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar