Gold Löwe?

QuickStar

Trådstartare
Någon som kan berätta något om denne herre? tex tävlings resultat, vad han nedärver osv

Finns det någon hemsida? jag har sökt men hittar ingen...

Tror Ni att han skulle passa men ett Pascal-Vimorence xx-Orkan sto?
Damen i fråga är högrest men väl ansatt hals, luftiga rörelser med "power" och bra hoppteknik.

Gold Löwe ägs av Qvillö stuteri, Hans-olof Ottosson.

Han gick etta i sitt bruksprov i Tyskland, vilket (jag tror ) var 1981. Han är född 1977, är alltså rätt gammal nu.

Jag hade den stora glädjen att få arbeta med Gold Löwe en säsong, samt en del av hans avkommor!

En underbar hingst faktiskt! Härligt temperament, och hade ett fantastiskt psyke!
Han var oerhört trevlig i stallet, och att rida.
De avkommor jag har sett har liksom sin far, bra gångarter (framförallt galoppen), och en härlig hoppförmåga!

Härligt att få höra att han har ett så bra psyke, det behövs på min dam som i bland har lite väl mkt egen vilja när man rider.

Han är ju redan nnu gammal och även om han ff är i livet några år till kanske han itne kommer betäcka så jag vill i såfall passa på nästa säsong.

Har träffat två avkommor efter Gold Löve. Båda har bra gångarter och ganska mkt utsrålning, åtminstone den ena med hoppförmåga utöver genomsnittet. Verkade ha bra psyke också.

Han var den helt klart coolaste hingsten i stallet... det var fyra hingstar som var i aveln där det året.

Helt underbar att ha att göra med faktiskt... lätt att handskas med, trots att det fanns andra hingstar, bråkiga unghästar och dessutom brunstiga ston i närheten.
Hans avkommor, var i och för sig bara tre det året som vi red in, var faktiskt de som var lättast att hantera vid inridningen!

Så jag tycker helt klart du kan passa på, medan han lever. Önskar faktiskt att fler skulle göra det, för jag tycker helt klart att han är underskattad ;)

Vi har en 3-årig kille efter Goldlöwe (fullblod på mödernet) hos oss. Han köptes billigt som 2-åring då han var väldigt liten. Då rörde han sig rätt trist och var rätt kort i kroppen.

Idag är han ca 165 cm stor (växer) och har blivit en riktig snygging. Rörelserna (framförallt galoppen) har blivit bättre och han löshoppar rätt bra. Han starka sida är dock temperamentet, han är som en stor lugn hund! :)

Helt enkelt en kul kille som jag tror kan bli en trevlig häst!

/C

Tror tyvärr inte att de har det... :crazy: Jag har själv sökt, men Qvillö har jag tyvärr inte hittat någon till.

Däremot kan jag fixa fram e-mail adress, dit ni som vill kan skriva för att få mer info.

Har ocksá träffat Gold Löwe och varit runt och med honom i nágra veckor.
Blev ocksá imponerad av hans trevliga teperament och vänlighet.
Han har väl rätt sá mánga avkommer pá hoppbanorna, eller?

Han har (vad jag vet) en hel del avkommor som gjort bra ifrån sig i både kvalitets och Breeders sammanhang. Hans index i hoppning är bra!!! :)
Tror också han har en del avkommor på tävlingsbanan.

Jag hoppas att hitta ett sto som kan passa med honom... innan det är för sent.

Kul att höra så positiva saker om honom!
Jag har använt honom 2 år i rad på ett fullblodssto och har den äldsta avkomman kvar (2,5 år), som är jättetrevlig samt väldigt vacker exteriört. Hittills har allt varit problemfritt med henne, hon litar till 100 på mig och allt är så naturligt med henne (hoppas inridningen blir lika problemfri :)).
Jag fastnade först för att han har sådan utomordentlig härstamning och när jag träffade honom verkade han vara bra i temperamentet. Jag funderar faktiskt på honom till våren igen om han fortfarande finns då.
Elizabet

Sv: Gold Löwe?

"löwet" betäcker även i år (2005) så passa på att betäcka med honom, ni kommer inte att ångra er :)

Jo, jag skulle ångra mig!

Varför plocka fram en sån här gammal tråd och göra reklam?

Görel skrev:
Jo, jag skulle ångra mig!

Varför plocka fram en sån här gammal tråd och göra reklam?

Jag tycker bara att man skall ta vara på hans stam och så har jag två egna efter honom. En 14 åring som har hur bra hoppteknik som man bara kan ha och så ett årsföl som jag fått många lov ord på :) Hingstämne kanske :d

Måste bara till lägga att jag avlar hellre på en "lite mindre" bra hingst som har flera bra avkommer efter sig en en ung hingst som inte har många avkommer efter sig och där med inte vet om han lämnar något bra ;)

Och jag avlar hellre på en äldre hingst med dokumenterat god förvärvning än på en äldre hingst med dokumenterat mindre god förvärvning.

Jag har dock träffat en avkomma som hade betydligt sämre temperament än de allra flesta halvblod... Stenhårt psyke, han slapp scan bara för att han hoppade så bra. Som tur var fick han komma till en duktig tränare som löste en del av problemen.

Funderar på varför han har "dokumenterat mindre god förvärvning" här när han har dokumenterat bra förvärvning på de avkommor han fick i Tyskland. Där nere dyker han upp väldigt ofta som morfar på riktiga prestationshästar!

Satt och diskuterade avel med massa gamla tyska gubbar för ett par veckor sen och som jag fattade det hade de försökt få tillbaks honom till Tyskland för ett tag sen. Hela G-linjen är ju numera död och Goldlöwe var en av de som finns i andra länder som de tyckte var tillräckligt bra för att försöka få hem och det säger en del...

Jag har ärligt talat inte sett många avkommor till Goldlöwe här innan jag fick en 5-åring e honom förra året. Världens snällaste häst och en hoppkapacitet som förvånat de flesta, vilket gör att jag omvärderat honom lite.

Funderar bara lite på om en hingst som är så pass gammal, så pass billig och står på naturlig betäckning får några bra ston...

Jovisst handlar det mycket om vilka ston en hingst får. Och vad gäller Goldlöwes visade avkommor i Sverige så ger de inte honom särskilt höga placeringar i avkommestatistiken.

Liknande trådar

Avel Jag har ett ridponnysto jag vill betäcka till våren, men vill ha lite input på vad jag ska lägga på. Stoet är 140 cm e Power Boy –...
Svar
0
· Visningar
989
Senast: Skugga
·
Avel Jag har ett litet welsh sto Sek B efter Glansevin Gadabout ue Coed coch targed som jag vill betäcka i vår. Hon är diplomsto med...
2
Svar
21
· Visningar
3 308
Senast: Calvaro
·
Avel Nu måste jag snart bestämma mig för vilken hingst jag ska betäcka mitt sto med! Stoet är e. Rocky - Elizar,mkh 162 cm, grov modell...
2
Svar
34
· Visningar
3 427
Senast: pastejja
·
Avel Jag VET, det är inte jätteaktuellt just nu men hästen kom precis hit och jag kan inte låta bli att börja planera :angel: Tilläggas bör...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 195
Senast: Behati
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka