Göra ridbana

S

SomethingCorporate

Jag vet att det finns gamla trådar om detta och jag lovar att jag läst igenom dom (och googlat) men känner mig ändå väldigt vilse..

Vi funderar på att göra en ridbana utan att plöja ner allt för mycket pengar i den.
Ridbanan kommer användas MAX 7 timmar i veckan och det är det absoluta maxet.
Troligvis kommer ridtimmarna ligga på en 3-4 timmar.
Och funderingar gäller givetvis underlaget.

Vi bor på lera, och tyvärr rätt blöt lera.
Stället vi valt är dock lite torrare och men att att lägga duk (har troligtvis fått tag på viraväv) är ett måste annars kommer gruset/sanden försvinna rätt bra.
Men hur mycket trot ni man måste lägga på och vad? Marken i säg är ju ganska mjuk.
Ska tillägga att vi kommer shackat av lite grann för att jämna till och bli av med lite buskar och skräp som står där.

Om det har någon större betydelse vet jag inte men ridbanan kommer till 99% användas till western/dressyr, och skulle jag få för mig att hoppa är det något skutt på 50 cm :p.

Vill ha alla klokas åsiker.
 
Sv: Göra ridbana

Jag väntar spänt på svar här och är glad att du vågat posta ännu en ridbane-tråd. Jag har precis som du läst alla trådar som redan finns och googlat en massa men velar ändå. Mina förutsättningar låter också lika. Min ridbana skall placeras i ena änden av ett fält där det är mjukt och hyffsat torrt. Jag hade tänkt skippa duk underst men du kanske har rätt i att allt bara kommer försvinna ner då.. får tänka mer på den. Skicka gärna pm med vart du hittat billig duk!

Annars är jag i samma läge med samma ridtimmar och till och med samma max eventuella hopphöjd. ;)
 
Sv: Göra ridbana

7 timmar i veckan är ju iaf varje dag året runt i alla väder???
Låter svårt, iaf på en redan mjuk/sank del.
Vi har bara en enklare paddock med -08 grus. Väl avvägd med laser m.m.
INTE LÄTT!
Tror du behöver fiberduk och stenmjöl m.m för att få en hållbar paddock året runt. Och en bra dränering! Allt vatten som står på ridbanan blir is...
Och på sommaren behöver du ha tillgång till vattning för att inte damma bort...
Så räkna inte på något billigt som ska funka så mkt! Tyvärr...
 
Sv: Göra ridbana

7 timmar är som sagt absolut max! Jag gissar ändå mer på en 3-4. Jag rider aldrig på ridbana 7 ggr i veckan och när jag rider på bana rider jag nästan heller aldrig 60 minuter.
Och om det inte går att använda den blötaste tiden är helt okej. Det förstår jag.
Jag är i dagsläget helt utan och att ha något som funkar 8 månader av 12 skulle vara bra!
För idag är alternativet att åka 30 min enkel väg med hästen eller fara ut och rida och jag börjar bli ganska less på att så mycket tid går åt att bara fara och träna.

Duk ska jag som sagt lägga.
Det är som mer hur mycket matrial jag måste lägga på den.

10 cm stenmjöl? 10 cm av något annat? Är det 0-8 grus som är det bästa att ha som toppskikt? och hur mycket ska man ha av det?

Jag vet att det är många som gjort enklare typer av ridbanor men blir inte klok på vad dom lagt på och hur tjockt lager.
 
Sv: Göra ridbana

Vi planade i stort sett bara av med laser och grävmskin.
Det fick sätta sig i ca 10 månader för att sedan täckas med ca 10 cm 08-grus.
Den funkar hyfsat ca april-nov.
Fryser det så blir det genast hårt och är det för blött så funkar det inte heller.
Harvar man till det innan det fryser kan det funka lite bättre.
Tror det finns de "proffsiga" lagren på ridsportsförbundet och antar att det funkar väldigt mkt bättre.
Vet de som saltat ridbanan på vintern med bra effekt. Men det kostar en del och behövs mkt salt. Sedan är ju frågan hur bra pållarnas hovar mår?
Hade jag haft en äng att rida på vid snö och minusgrader och dyl hade man nog klarat sig hyfsat. Tyvärr har jag inte det...=(
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 888
Senast: Amk
·
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 080
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 762
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 601
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp