Gör ni egen barnmat?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Y

Yahoo

Vad gör ni i såna fall för mat, tips och idéer behövs!
Eller är det burkmat som gäller?
 
Sv: Gör ni egen barnmat?

Jag är superlat!

Ger den lilla av vår mat från början, alltid är det något som är bebistillåtet. Typ kokt potatis, pasta, fisk, köttfärs, grönsaker, ägg, frukt. Mosar efter behov, oftast gillar de "bitar" bättre. Man saltar sitt eget vid bordet så är det inga problem.

Det enda jag köpt i början är majspuré för det är svårt att mosa och blåbärspuré att ha i reserv mot lösa magar.

Senare blir det en och annan burk när vi själva inte äter tillräckligt regelbundet.
 
Sv: Gör ni egen barnmat?

jag kör mycket med burkmat, tycker det är enkelt och praktiskt. Det är bra mat i vår barnmat här i sverige. Men ibland när andan faller på så gör jag eget som jag mixar eller delar efter vilken koncistens jag vill ha. Oftast gör jag saker med kyckling eller vegetariska saker eftersom jag tycker att burkutbudet oftast är lite klent där.
Fisk är jag ruskigt :) dålig på att göra så där förlitar jag mig på burkarna. lycka till och tveka inte att prova om du känner att du vill och orkar men det är inget att skämmas för om man väljer det enklare alternativet :)
 
Sv: Gör ni egen barnmat?

Jag har gjort egen mat hela tiden då sonen vägrar äta de flesta burkar. Kräsen?? :crazy:
Nu testar jag dock burkar ibland för jag tycker att det är bra att ha några som funkar när man ska åka bort osv.

På kvällarna brukar jag tillaga maten så att det ska passa honom med, dvs utan salt och kanske lite mindre om det är starka kryddor (vilket han iofs gillar).
Men jag har inte ork att laga mat till luncherna också, därför gör jag ibland "storkok" och fryser in. Och det är det jag skulle vilja variera lite.
 
Sv: Gör ni egen barnmat?

Nu är det ju längesedan mina var små, men jag gjorde all barnmat själv. Jag minns inte alla recept men en lätt grej är ju att koka en skiva leverpastej i mjölk, det var iaf poppis hos mina.
Jag minns också att jag köpte lever och kokade och körde i mixer. Jag antar att jag måste ha blandat i något slags fett också, jag minns inte faktiskt. Kycklingfilé går ju jättebra att koka och mixa, det är väl bara fantasin som sätter gränser egentligen.
 
Sv: Gör ni egen barnmat?

*kl*

Jag gjorde all mat själv. Ta bara bort lite av det ni själva äter innan ni kryddar/saltar. Kryddor är inte farligt och brukar uppskattas uatn det är väl mest saltet.
 
Sv: Gör ni egen barnmat?

Yahoo skrev:
Jag har gjort egen mat hela tiden då sonen vägrar äta de flesta burkar. Kräsen?? :crazy:

Min dotter är precis tvärtom. :( Hon är 8 månader och vägrar äta min hemmalagade mat. Vad göra? :confused: Är så himla trött på att behöva köpa de där burkarna... Skulle behöva lite goda råd!
 
Sv: Gör ni egen barnmat?

Jag har gett mina ganska mkt burkmat. Selma åt inget annat förrän hon var över året :smirk:... Signe började betydligt tidigare med "anpassad" variant av det vi åt. Allan äter väääldigt mycket burkmat just nu, dels pga att vi andra äter mkt halvfabrikat (pga att jag anser att jag har bättre saker att lägga min tid på än att laga mat, t.ex ta hand om mina tre SMÅ barn :)) som jag inte anser är lämpligt att göra bäbismat av. Men snart får även han vara med på den maten! Han äter allt man har i skeden :eek:...
 
Sv: Gör ni egen barnmat?

Mina barn har bara ätit av vår mat. När de är som minst har vi kanske tagit ur en del innan för mycket kryddning osv. Men det har fungerat jättebra. Stavmixern var under tiden barnen var små vår bästa vän!
SE57609.jpg
 
Sv: Gör ni egen barnmat?

Det blev en hel del burkmat. annars gjorde jag som så att jag lagade mat som vanligt men kryddade mindre och mixade det i matberedaren, hade på lite mer sås/spad/vatten för att få en lite lösare konsistens.
 
Sv: Gör ni egen barnmat?

varken Emma eller Robin har gillat färdig burkmat eller hemgjorda pureer för den delen heller utan vi har gått direkt på bebisvänlig mat i småbitar... ingen av dom har gått att mata med sked, Robin åt helt själv (med lite hjälp) och med gaffel med bitar på och Emma har jag matat med fingrarna och gaffel och så skyfflar hon in en del själv med...
 
Sv: Gör ni egen barnmat?

Bebis nr 1 fick nästan enbart hemmalagad mat och åt bara burkmat när vi inte var hemma. Nu har vi en nr 2 (8 månader) och han får bara burkmat än så länge. Orkar inte :smirk: laga egen mat. Vi har dock pratat idag om att han ska få börja äta med oss med start imorgon! (wohoo vad spännande!)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Jepp, som rubriken säger. Vad lagas för vegetariskt till barnen (som dessutom går hem i stugorna)? Har lite idétorka när det gäller att...
2
Svar
23
· Visningar
1 045
Senast: cherie
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 158
Senast: Bexzor
·
Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 460
Senast: amsway
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 534
Senast: Modest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp