Gör jag rätt?

Calmintosmatte

Trådstartare
Jag har efter mycken oro och tankar beslutat mig för att min älskade häst ska gå ensam. Han har en kontakt med fem ston på andra sidan eltråden Jag har tittat i timmar pä hur han mår tillsammans med hästar och han blir ofta så utsatt för bäde sparkar och hugg. I stallet finns mest ston och hingstar. Hingstarna går ensamma. Men min är en lugn snäll valack. I sin personlighet lite som tjuren Ferdinand Vill ha lugn och ro. När han gick med stona gick han långt ifrån dem men i mat situationen och insläpp blev han utsatt av särskilt ett sto.. Även jag blev det när jag skulle hämta in honom från hagen. Detta gjorde så jag tog beslutet att låta han gå ensam. Nu har han gjort det en tid och blivit så gnäggig på människor och jag ser han stå ofta vid grinden.
Vill inte att han ska bli skadad, men vill även göra rätt mot honom.
Som nämnt innan han kan nosa på stona över eltråden.
Tacksam för svar ..
Vad tycker du?
Kan tillägga att för ett år sedan blev han sparkad på benet( halt i två mån)
och biten flera ggr. Det var en fruktansvärd tid.
 
Senast ändrad:
Man måste ju överväga, det minst onda av 2 onda ting.
Ingen vill ha en skadad häst och har han såpass utsatt att det finns en större skaderisk så är alternativet att han får gå ensam och då är det så man får göra.
Försök prata med nån som har ett sto och se om en häst kan gå tillsammans med honom. Och leta alternativa stallplatser.

Vi har ett sto som precis blivit ordentligt sparkad och hon går själv nu då hon är konvalescent. Förhoppningen är att ett annat sto kan gå med henne i framtiden. Annars får hon gå själv är jag rädd, även om det blir sämre för henne. Men bättre än veckor på box.
 
Jag skulle leta efter en annan stallplats med valacksällskap. Finns det ingen av hingstarna som är tillräckligt mild i temperamentet så att det skulle kunna funka?

Jag är ingen vän av blandflockar (det är jag som har stoet som uppvaktar alla valacker i en vecka och sen hatar dem i två veckor), enda gången det funkat är om stona är dräktiga.
 
Jag hade också börjat se mig om efter ny stallplats. Av princip vill jag inte ha blandflock, tycker skaderisken är för hög, och ensamma vill jag inte ha som standardlösning (om det inte är min häst som är problemet och slår ihjäl allt sällskap.... Då får den gå själv)
 
Tack snälla för svar. Uppskattade
Jag letar för fullt efter ett litet eget ställe där jag ska ha ett par inhyrda hästar plus min egna polle
Jag vågar inte släppa honom med stona igen och bägget hingstarna måste också gå själva enligt ägare Han äter mkt bra och verkar inte deppad men det här är verkligen inte den bästa lösningen. Jag är dagligen där och pysslar om och tränar honom.Tömkörning och ridning. Utomhus mest Det är en tävlinghäst (läromästare ) men idag är det mest skogspromenader och lite vardagshoppning. Må så gott alla.
 
Tack snälla för svar. Uppskattade
Jag letar för fullt efter ett litet eget ställe där jag ska ha ett par inhyrda hästar plus min egna polle
Jag vågar inte släppa honom med stona igen och bägget hingstarna måste också gå själva enligt ägare Han äter mkt bra och verkar inte deppad men det här är verkligen inte den bästa lösningen. Jag är dagligen där och pysslar om och tränar honom.Tömkörning och ridning. Utomhus mest Det är en tävlinghäst (läromästare ) men idag är det mest skogspromenader och lite vardagshoppning. Må så gott alla.

Sådan skaderisk hade jag inte vågat chansa på. Tills du har hittat ditt ställe, så är det nog ändå bäst att hästen får gå ensam. Var noga med vad du tar in för hästar som inackorderingar på ditt egna ställe i framtiden så de fungerar ihop.
 
Jag har efter mycken oro och tankar beslutat mig för att min älskade häst ska gå ensam. Han har en kontakt med fem ston på andra sidan eltråden Jag har tittat i timmar pä hur han mår tillsammans med hästar och han blir ofta så utsatt för bäde sparkar och hugg. I stallet finns mest ston och hingstar. Hingstarna går ensamma. Men min är en lugn snäll valack. I sin personlighet lite som tjuren Ferdinand Vill ha lugn och ro. När han gick med stona gick han långt ifrån dem men i mat situationen och insläpp blev han utsatt av särskilt ett sto.. Även jag blev det när jag skulle hämta in honom från hagen. Detta gjorde så jag tog beslutet att låta han gå ensam. Nu har han gjort det en tid och blivit så gnäggig på människor och jag ser han stå ofta vid grinden.
Vill inte att han ska bli skadad, men vill även göra rätt mot honom.
Som nämnt innan han kan nosa på stona över eltråden.
Tacksam för svar ..
Vad tycker du?
Kan tillägga att för ett år sedan blev han sparkad på benet( halt i två mån)
och biten flera ggr. Det var en fruktansvärd tid.


Om du trivs i stallet, kan du inte försöka ha honom med bara ett av stona? Jag valde själv att ha min häst i egen hage, eller inte helt själv men var nöjd med beslutet. Hästen var lite överenergisk, påträngsen och låg i rang samtidigt. Så det var lugnast att ha honom själv och det enda negativa var att han var sjukt mycket piggare vid ridning. Åt som han skulle, dock hade han hagar på båda sidor sin hage med hästar i.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 443
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 049
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 698
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 592
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp