Gödsla med hästbajs

MonteRose

Trådstartare
Har tagit hem en hink med hästbajs som jag tänkte gödsla rosorna, björnbären och hallonen med. Nån som vet hur jag ska gå till väga?
Är det bara att strö ut bajsarna lite jämnt i rabatterna?

Sv: Gödsla med hästbajs

Färsk gödsl är antagligen bäst att röra ut i vatten och vattna med.

ska du använda gödsel som den är så bör den vara väl brunnen. Dvs du gräver längst in i gödselhögen där det legat längst. Den dyngan kan du lägga i rabatter och land och bara vända ner.
För egen del har jag också lagt ut brunnen dynga över rabatterna på hösten och myllat ner den på våren. Men då är den ju brunnen i minst halvannat år.

Färsk gödsel är faktiskt ingen höjdare....

Ojsan :o

Jag trodde bajsarna var ok att ta. Det sägs ju att torvgödsel går bra att gödsla med direkt.

Jag vill inte gärna gräva runt för mycket i rabatten då där är massor med diverse lökar men det är kanske oxå en missuppfattning?

Ojsan :o

Jag trodde bajsarna var ok att ta. Det sägs ju att torvgödsel går bra att gödsla med direkt.

Jag vill inte gärna gräva runt för mycket i rabatten då där är massor med diverse lökar men det är kanske oxå en missuppfattning?

Nu är jag inte helt säker men urin kan man vattna med direkt medans bajs ska "komposteras" först

Färsk gödsel är faktiskt ingen höjdare....

Varför? Det har jag undrat över länge, är det inte främst ett spridningsproblem? Om mängden och konsistensen på gödseln är sådan att den går att mylla ned på ett bra sätt borde markens mikroorganismer kunna bryta ned den precis lika bra som i en gödselstack. Eller finns det något annat skäl till att inte sprida färsk gödsel?

Man ska inte använda hästgödsel färskt, det innehåller klorid och många växter är väldigt känsliga mot det. Dessutom om du lägger det på något ätligt så kan du få smittor med från gödslet ehec bland annat, är den komposterad riktigt så har den blivit över 60-65 grader och därmed dödat det mesta "farligt".

Jag tar varje vår hem hästgödsel från hagen (för att slippa spån i) och lägger direkt som den är under alla buskar och träd. Det kan man gärna göra så tidigt som möjligt på våren - när det blivit barmark. Då kommer sedan lite gödsel att "portioneras ut" succesivt varje gång det regnar! När det varit riktigt torr vår utan regn har jag vattnat någon gång också.

Ovanstående tips har jag fått från ägaren av en plantskola i grannskapet. Och allt växer verkligen så det knakar sedan jag började med detta! Här i norra Sverige bör man lägga ut gödseln senast i slutet av maj - för att näringen ska vara "förbrukad" i god tid innan växterna behöver göra sig redo för nästa vinter.

Till hallonen är det bra att kratta ihop under en gran (nerfallna barr m m) och lägga runt buskarna - det innehåller ämnen som får hallonen att frodas och bli extra goda!

Men med klorid-innehållet så bör man då inte heller blanda gödsel och urin med vattten som man vattnar växterna med?

Det kan jag tyvärr inte svara på men logiskt känns det ju som att kloriden finns kvar även om man tillför vatten, det borde ju lösas upp i vattnet så att säga. Jag har dock använt en del färskt gödsel innan och det har funkat för de flesta men i fortsättningen kommer jag hålla mig till bränd gödsel.

Framförallt skrämde det mig lite med ehec-smittan om man har i grönsaksland, den kan finnas i vilken gödsel som helst och det krävs ytterst lite (1-10 celler) av den för att bli sjuk. Det är inget kan man testa på sin gödsel heller tyvärr, sen kan det finnas andra bakterier som ger diarréer osv så jag kommer inte chansa. Däremot på mina perenner så kommer jag inte bry mig så mycket om det skulle slinka med ngt färskt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har med åldern fått behov av läsglasögon. Då jag är världens mest röriga person så fungerar det dåligt med läsglasögon. Dels...
Svar
4
· Visningar
238
Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 270
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 717
Senast: Amha
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka