Gödsla i hagen?

Diabetikern

Trådstartare
Skulle behöva gödsla lite i hagarna. Just nu börjar både mossa och brännässlot breda ut sig mer och mer så skulle vilja ha tips på vad man kan göra för att få bort detta.

Skulle gärna vilja plöja upp allt och så vall men eftersom det inte kan bli aktuellt förrens om några år tänkte vi göra det bästa av situationen och gödsla. Men det finns ju 100 olika och vad kan man slänga på om man ska ha betesdjur (häst) gående i hagen?

Någon som har lite tips?

Mvh Diabetikern

Sv: Gödsla i hagen?

För att få bort mossa är det bäst att kalka! När hästarna betat klart för sommaren bränner du allt, och kalkar hela skiten. Funkar jättebra, men det går åt en hel del kalk och tid för att fixa en hel sommarhage som vi gjorde i våra stall.

Gödlar du får du tusen gånger mer nässlor. Man kan få bort dessa genom att lia ned dom med jämna mellanrum, eller vattna med saltvatten över dom...eller så styr du hästarnas tramp dit så hästarna mattar ut rotsystemet. Tex: ställ vattenkaret där eller annat så marken blir genomtrampad.

Där det växer brännässlor är det väldigt bra jord, med mycket näring i! Du får göra som hon som svarade dej först gjorde. Bränn och kalka! Annars kan man försöka rycka upp dem med rötter o allt, men det är ett riktigt skitgöra, som man inte orkar göra i en hel hage. Eller plantera något som tar över och konkurrerar ut brännässlorna.

Om du ändå har som tanke att om några år plöja upp hagen och så tycker jag att du i nuläget skulle harva upp den för att på så vis sabotera rotsystemet för nässlor och rafsa i mossan. För att sedan slippa snubbla runt på harvad yta så kan man ringvälta sedan.

Kicki :)

Jag har kuperad hage, hur gör man då? ska köpa konstgödsel ( vet att det inte ska gå hästar där på minst 3 veckor) är det någon som har ett annat förslag då mitt gräs inte växer knappt någonting och väldigt mycket mossa på sina ställen.

Åter igen, kalka. Är det mossa är det bara kalk som gäller. Helst på hösten, bränna först och låta kalket regna ner sen.

Jo men problemet om jag harvar upp hagen nu är ju vart ska hästarna gå då?

Har bara 2 hagar vilka visserligen är ganska stora men den ena ska ligga i vila nu under sommaren då det gått betesdjur (häst) på den i många år utan vila. Den största hagen med bäst bete är även den med mest nässlor.

Rycka bort nässlor gör jag endats i rabatter inte i en megastor hage *s* Bränna får man väl passa på och göra nu innan det blir för sent.

Tack alla för era tips :)

låt hästarna gå i samma hage långt in på hösten. Då tar gräset slut och de äter nässlorna med god aptit. Massor av vitaminer. Harva upp skiten på våren sedan. Om den nu är så stor så kan du väl ta en bit i taget.

Har bara 2 hagar vilka visserligen är ganska stora men den ena ska ligga i vila nu under sommaren då det gått betesdjur (häst) på den i många år utan vila. Den största hagen med bäst bete är även den med mest nässlor.

Rycka bort nässlor gör jag endats i rabatter inte i en megastor hage *s* Bränna får man väl passa på och göra nu innan det blir för sent.

Min man slår brännässlor med lie. Hästarna äter uppde torkade nässlorna och stubben som blir käkar de också av. I alla fall när det inte finns så mycket mer att käka ;) Däremot så äter de aldrig av nässlor som växer sig höga.

Vet inte alls varför torkade nässlor är godare än färska.

/Lizzie

Vill man vara snabb men kanske inte supermiljövänlig??? så kan man spruta med ex.vis Gratil som dödar ogräs såsom nässla, smörblomma, skräppa m.fl men låter gräset vara kvar. 14 dagar efter sprutning är det ok att släppa på djur igen.
Man måste har sprutlicens på detta preparat som inte heller är gratis. Så möjligtvis om du har en bonde i närheten som har det....
Själva fortsätter vi gå fram med "snöret" = röjsåg utrustad med grässnöre.....

Gira :banana:

Jo men jag vet inte riktigt om man vågar "lunta" kuperade hagar med lite träd här och var och gränsar mot jä**ligt många hektar skog.

Bygg dig en ordentlig ruska lång, sedan eldar du bort längs kanterna i små portioner och styr elden med ruskan, när man har eldat bort kanterna och några meter in så tänder man på resten av gräset och tänker på att elda mot vinden.

Är inte så svårt, men kräver lite handlag med eld.

Annars skulle jag nog försöka med betesputs och/eller harv följt av kalkning. Se till att även få bort alla barrträd som finns i närheten och begränsa lövträden och stamma upp dessa... skugga och barrträd är inte bra för gräs=mera nässlor och elände.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 845
Senast: Mia_R
·
Anläggning Jag har en bit skog på min mark som jag långsiktigt skulle vilja göra hage av, då jag har mer användning av hagmark än skogsmark. Är...
2
Svar
36
· Visningar
4 299
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 819
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur