Gödselplatta

Sv: Gödselplatta

Hittade den här länken när jag letade:

http://www.hasthalland.se/nav32999
http://www.hasthalland.se/nav32999_17DF9D83CEA84D308ECEDC20594A3347

Där står en del om yta per häst vida 1,5 meters höjd för olika perioders lagring. Det ger ju i alla fall en fingervisningn.

Är det ngn som har en smart lösning på ramp eller dylikt till gödselplattan. Tänker om plattan är i markplan för att traktor ska kunna köra in och hämta så blir det ju till slut lite högt att köra med skottkärran, då borde det finnas en ramp eller dylikt. Ngn som har en smart lösning?

Jag kör med träramp bara jag, för att komma upp.

Bästa alt tycker jag är om man kan lägga plattan där det är naturlig höjdskillnad. Och så tippar man kärran från den höga sidan. Dvs där är överkanten i marknivå. Men kör man från andra hållet är botten i marknivå. Inte helt lätt att fixa kanske, beror ju på omgivningen och topografin, men helt klart väldigt bekvämt.

Det absolut enklaste är att man tar traktorn och skottar ihop så man bygger på höjden när det börjar bli lite "golvyta" kvar... har man ingen traktor med lastare så bör man ha gödselplatten i en backe så man kan köra fram till kanten och tippa ner.

Att bygga massa vingliga träkonstruktioner har en förmåga att sluta med både svordomar och benbrott när man ska upp för regnvåta-gödselinpackade-snorhala-isiga plankor mitt i vintern med överfull skottkärra :eek:.

Vi har nivåskillnad så att från stallet och ut gödselstacken ligger marken ca 1,5 meter högre än vad botten på plattan ligger. Sedan ligger själva plattan i marknivå för traktorn på andra sidan när den ska tömmas.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 333
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
1 006
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Ni vet ju det där med att man kan sätta en ljudabsorberande huva på hästar när de är reaktiva... har någon av er provat calming earplugs...
Svar
7
· Visningar
733
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix