Gödselplatta

R

Renée

Någon som vet hur en gödselplatta ska vara utformad. den skall tydligen ha tre sidor vilket innebär problem när våran gödselplats ligger i ett L. Hur stor och mkt lutning till typ 5 stora hästar. Eller vart finns info?

Sv: Gödselplatta

Jag vill veta vad som gäller för gödsel hantering i ett stall med endast 3hästar? Måste jag ha en gjuten platta med tak och hela baletten eller?

Jag har också en fundering om gödselplattor.

I stallet där jag står inackorderad är gödselplattan utformad så att vatten rinner av, den är dränerad med små hål i väggarna. Jag tycker att detta borde motverka hela ideen med en gödselplatta, som jag antar är att förhindra att gödselblandat regnvatten rinner ner i markerna.

Prata med kommunens miljö- och hälsokontor!
De brukar vara väldigt hjälpsamma och de vet vilka regler som gäller.

Immer

Jag vill veta vad som gäller för gödsel hantering i ett stall med endast 3hästar? Måste jag ha en gjuten platta med tak och hela baletten eller?

Utdrag från en artikel publicerad på hästfolk.se

"Gödselplatta, vagn eller container

Oavsett om stallet finns på ett jordbruksföretag eller ligger någon annan stans får du ALDRIG lägga gödseln direkt på marken utanför stallet. Detta gäller för alla stallar som har fler än två hästar.

De vanligaste lösningarna när det gäller att förvara gödseln utanför stallet är antingen gjuten gödselplatta i betong eller också en vagn eller container som töms regelbundet."

På mammas gård har vi en gödselplatta med 4 väggar, höjd på dessa ca 120 cm. Finns två öppningar på gödselhögen för att kunna komma in med traktor etc.

Plattan är dimensionerad för 20 (eller om det var 40) kor då det tidigare fanns kor på gården. Så till 2-3 hästar är den mer än tilltagen och känns som om den aldrig behöver tömmas ;)

Plattan är ca 6x8 meter skulle jag uppskatta den till, om inte större...

Utdrag från en artikel publicerad på hästfolk.se

"Gödselplatta, vagn eller container

Oavsett om stallet finns på ett jordbruksföretag eller ligger någon annan stans får du ALDRIG lägga gödseln direkt på marken utanför stallet. Detta gäller för alla stallar som har fler än två hästar.

De vanligaste lösningarna när det gäller att förvara gödseln utanför stallet är antingen gjuten gödselplatta i betong eller också en vagn eller container som töms regelbundet."

En del kommuner har tolkat de allmänna hänsynsreglerna som finns i Miljöbalken så att man måste se till att läckage av gödsel ej får ske över huvudtaget dvs tät lagring från första hästen.

En del kommuner har tolkat de allmänna hänsynsreglerna som finns i Miljöbalken så att man måste se till att läckage av gödsel ej får ske över huvudtaget dvs tät lagring från första hästen.
Precis, läckage får inte ske. Det vanligaste är som många redan påvisat att man har en gjuten platta med kantstöd (väggar). Ju högre väggar desto mindre area behöver plattan ha. Hästgödsel innehåller inte särskilt mycket vatten, så för den sakens skull behöver du inte ha någon direkt lutning. Två väggar har du ju redan när det gäller L-formen. Sedan är huvudsaken att du har en klack längs de öppna kanterna som fångar upp eventuellt lakvatten. Risken blir förstås att gödseln rullar ut från plattan när denna börjar bli full och det ska ju undvikas. En container på hårdgjord yta funkar också alldeles utmärkt som alternativ. En häst (normalstor) avger ca 7 kubikmeter gödsel under 6 månader, så det kan man räkna på att man ska ha plats för när man fixar gödselplatta.

F*n då måste jag ju fixa en tät plats för gödselförvaring snabbt som attan nu :crazy:

Men är det enda kravet att det ska vara tätt så borde jag väl kunna använda mig av pissbrunnsduk?? Typ lägga den på marken och sen "klä" den över väggar...
Jag hyr ju bara gården, får renovera stall och hägna in hagar men om jag får börja gjuta platta på marken är jag tveksam till...

F*n då måste jag ju fixa en tät plats för gödselförvaring snabbt som attan nu :crazy:

Men är det enda kravet att det ska vara tätt så borde jag väl kunna använda mig av pissbrunnsduk?? Typ lägga den på marken och sen "klä" den över väggar...
Jag hyr ju bara gården, får renovera stall och hägna in hagar men om jag får börja gjuta platta på marken är jag tveksam till...

Vad är en Pissbrunnsduk?

Hör med din kommun. Det är bara vissa kommuner som kräver gjuten platta oavsett hästantal.

Finns egen brunn på gården måste man dock se till att den inte kan bli förorenad! Det gäller förresten även grannars brunnar såklart.

En häst (normalstor) avger ca 7 kubikmeter gödsel under 6 månader, så det kan man räkna på att man ska ha plats för när man fixar gödselplatta.

Återupplivar den här tråden med en fråga om gödselmängden. Vad menas med en "normalstor" häst? De flesta av mina är i D-ponnystorlek (någon/några stor C-ponny). Jag tycker att 7 kubikmeter per häst på 6 månader låter som väldigt mycket! Finns det någon tabell eller dylikt någonstans? Jag vill ju helst ha några "fakta" att hänvisa till när gödselplattan som jag ska få hjälp med att gjuta nu ska dimensioneras.

Med tanke på hur många (tiotals)tusen bara cementen skulle gå på enligt "min" gjutare så vill jag helst inte göra alltför många kvadratmeter för stor platta "i onödan" så att säga. :)

Kan inte svara exakt på din fråga, men mina två (arab och shettis) avger då inga 7 kubik per 6 månader... Går på lösdrift med stora hagar (totalt 3,5 hektar). Halmbädd i lösdriften. Mockar ut träck och ytligt urin. Vet inte hur mkt de avger, men max en kubik tillsammans/månad.

Tack! Jag har kollat med kommunens miljöinspektör idag, och 7 kubikmeter finns angivet som "normalvärde" i en tabell, men h*n menade precis som jag att gödselmängden beror på många saker, exempelvis hästarnas storlek och vad man har för strömaterial. Dessutom bor här ett stort antal mycket flitiga maskar som äter gödsel i mängder! :D Så jag tror att jag kan räkna med lite mindre volymer ...

Men det vore intressant att veta vad alla andra har...

Gjuten platta, fyra väggar (öppet del av kortsida för att köra in traktor). Dock rev bonden båda kortsideväggarna sist, med min tillåtelse.

Urinbrunn under, vatten dränerar ner i urinbrunnen, som är sluten, töms med sug genom en lucka. (Har jag aldrig gjort, den blir aldrig full tack och lov, är ju tänkt för kossamubugödsel eg).

Ligger blott 1½ meter från ett dike, men är fullt godkänd av miljö och hälsa eftersom den har sluten urinbrunn under. (Urinbrunnen går under HELA plattan, stor sak)

Tillägg: Ingen aning om kbmstorleken, men behöver tömma den vartannat år om jag har tre hästar. Mer sällan på två hästar.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 333
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
1 006
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Ni vet ju det där med att man kan sätta en ljudabsorberande huva på hästar när de är reaktiva... har någon av er provat calming earplugs...
Svar
7
· Visningar
733
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix