R
Renée
Någon som vet hur en gödselplatta ska vara utformad. den skall tydligen ha tre sidor vilket innebär problem när våran gödselplats ligger i ett L. Hur stor och mkt lutning till typ 5 stora hästar. Eller vart finns info?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag vill veta vad som gäller för gödsel hantering i ett stall med endast 3hästar? Måste jag ha en gjuten platta med tak och hela baletten eller?
Utdrag från en artikel publicerad på hästfolk.se
"Gödselplatta, vagn eller container
Oavsett om stallet finns på ett jordbruksföretag eller ligger någon annan stans får du ALDRIG lägga gödseln direkt på marken utanför stallet. Detta gäller för alla stallar som har fler än två hästar.
De vanligaste lösningarna när det gäller att förvara gödseln utanför stallet är antingen gjuten gödselplatta i betong eller också en vagn eller container som töms regelbundet."
Precis, läckage får inte ske. Det vanligaste är som många redan påvisat att man har en gjuten platta med kantstöd (väggar). Ju högre väggar desto mindre area behöver plattan ha. Hästgödsel innehåller inte särskilt mycket vatten, så för den sakens skull behöver du inte ha någon direkt lutning. Två väggar har du ju redan när det gäller L-formen. Sedan är huvudsaken att du har en klack längs de öppna kanterna som fångar upp eventuellt lakvatten. Risken blir förstås att gödseln rullar ut från plattan när denna börjar bli full och det ska ju undvikas. En container på hårdgjord yta funkar också alldeles utmärkt som alternativ. En häst (normalstor) avger ca 7 kubikmeter gödsel under 6 månader, så det kan man räkna på att man ska ha plats för när man fixar gödselplatta.En del kommuner har tolkat de allmänna hänsynsreglerna som finns i Miljöbalken så att man måste se till att läckage av gödsel ej får ske över huvudtaget dvs tät lagring från första hästen.
F*n då måste jag ju fixa en tät plats för gödselförvaring snabbt som attan nu
Men är det enda kravet att det ska vara tätt så borde jag väl kunna använda mig av pissbrunnsduk?? Typ lägga den på marken och sen "klä" den över väggar...
Jag hyr ju bara gården, får renovera stall och hägna in hagar men om jag får börja gjuta platta på marken är jag tveksam till...
F*n då måste jag ju fixa en tät plats för gödselförvaring snabbt som attan nu
Men är det enda kravet att det ska vara tätt så borde jag väl kunna använda mig av pissbrunnsduk?? Typ lägga den på marken och sen "klä" den över väggar...
Jag hyr ju bara gården, får renovera stall och hägna in hagar men om jag får börja gjuta platta på marken är jag tveksam till...
Vad är en Pissbrunnsduk?
Hu hade du tänkt tömma om det ligger en duk under?
En häst (normalstor) avger ca 7 kubikmeter gödsel under 6 månader, så det kan man räkna på att man ska ha plats för när man fixar gödselplatta.
Men det vore intressant att veta vad alla andra har...