Gödselplatta utan jordbruksföretag?

Kookaburra

Trådstartare
Jag undrar hur det är med reglerna.

Vi har precis flyttat till gård och håller på att planera en tillbyggnad till stallet. Vi kommer att gjuta lite o funderar då att på samma gång gjuta dyngplatta. Vi har i nuläget plattor med tak, men vi har bara två hästar och då finns inte krav på dyngplatta som jag förstått det.

Jag har stall på tre boxar, så det "borde" ju vara krav på dyngplatta här (3-10 hästar på jordbruksverket). Men så läser jag lite här och var att man skall ha jorbruksföretag för att reglerna skall gälla. Stämmer det?

Sv: Gödselplatta utan jordbruksföretag?

Har fått för mig att det dyngplatta gäller oavsett antal hästar, och kan nästan garantera att det gäller även om du inte har jordbruksföretag. Däremot behöver du inte ha platta om du har en container eller annan form av sluten behållare till dyngan.

Tät lagring är krav från första hästen. Hur du löser detta beror lite på vilken lagrinskapacitet som behövs (vilket i sin tur styrs av antalet djurenheter).

Kolla Jordbruksverkets hemsida, där finns info.

Vi valde container till två hästar, det var inte vårt ställe och vi ville inte investera de pengar som krävs för gjuten platta.

Jag kollade med miljökontoret i min kommun och här kräver dom tät lagring om man har 3 hästar eller mer. Om man har lösdrift kan man eventuellt ha ännu fler utan att behöva tät platta. Det avgörs från fall till fall.
Om man har företag eller ej tror jag inte spelar nån roll.

Jag undrar hur det är med reglerna.

Vi har precis flyttat till gård och håller på att planera en tillbyggnad till stallet. Vi kommer att gjuta lite o funderar då att på samma gång gjuta dyngplatta. Vi har i nuläget plattor med tak, men vi har bara två hästar och då finns inte krav på dyngplatta som jag förstått det.

Jag har stall på tre boxar, så det "borde" ju vara krav på dyngplatta här (3-10 hästar på jordbruksverket). Men så läser jag lite här och var att man skall ha jorbruksföretag för att reglerna skall gälla. Stämmer det?
Utöver reglerna för miljöhänsyn i jordbruket, där man räknar på antalet hästar för LAGRINGSKAPACITET= hur stor volym gödsel man ska kunna lagra under ett visst antal månader = hur stor platta/tät lagringsyta man måste ha för ett visst antal hästar. Utöver det finns även en regel somär generell för alla (alltså även privata avlopp etc.) Den kan du läsa här: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980808.HTM#R3
De allmänna hänsynsreglerna säger att OM det finns RISK för att gödseln utlakas i vattendrag eller grundvatten så måste man hindra det. Generellt kan man säga att man alltid ska ha tät lagring av sin gödsel oavsett antalet hästar. Tät lagring kan vara t ex. en tät vagn, container, platta eller liknande. Även tak över gödselstacken kan funka.

Fundera på hur ni ska bli av med er gödsel och ordna gödsellagringen utefter det. Har ni en åker som behöver gödsel och en traktor med skopa kan det vara bra med en platta (förenklar när man ska tömma plattan). Har ni inte det så kanske en vagn eller container är bättre. En platta är aldrig fel oavsett (man kan ju ställa vagnen eller containern där) så om det inte blir alltför mycket extra kostnad så skulle jag gjuta platta när jag ändå gjuter grunden för stallet.

värt att veta - kravet på platta och lagringskapacitet varierar beroende på var man bor och det kan även skilja inom samma kommun.
Där jag hyrde stall förut var kravet att plattan skulle rymma 4 månaders gödsel. Där jag bor idag måste vi kunna lagra 8 månaders gödsel.
Nu har vi själva inget problem med det, för plattan är dimensionerad för grisproduktion från gårdens tidigare ägare och den rymmer mer än 3 års gödsel för oss.... :rofl:

Lyllos dig då! :D

Ja, än får det duga med plattorna och tak - för det blir ombyggnad först till våren. Vi hinner inte med allt vi vill på en sommar ...

...Vi har precis flyttat till gård ... Men så läser jag lite här och var att man skall ha jorbruksföretag för att reglerna skall gälla...

Om ni har köpt en "gård" och den är taxerad som jordbruksfastighet så har ni också ett jordbruksföretag (och ska deklarera det som näringsverksamhet) oavsett om ni har någon verksamhet på gården eller inte.

Liknande trådar

Anläggning Vi planerar att anlägga en spolplats utomhus till våren och jag vill gärna höra om era bra och dåliga erfarenheter av liknande. I...
Svar
14
· Visningar
983
Senast: hamilton1
·
Anläggning Finns det någon firma ni kan rekommendera? Gäller Dalarna. Vi har tänkt att bygga ett litet stall med 2 boxar med engelska boxdörrar...
Svar
1
· Visningar
531
Senast: Blyger
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 399
Senast: Emma-pemma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023