Gödselfråga!!

T

Tokmamman

Nu är jag igång igen med nya stallbyggnadsfrågor!! Mn kommer hela tiden på nya saker som man inte tänkt på!

Den här frågan kanske är dum, men hur har ni löst det med gödselhantering? Med eller utan gjuten platta är jag med på, men sen då? Vem tar "hand om" det sedan och hur? Jag har alltid trott att det är de lokala bönderna som tacksamt tar emot detta och använder till gödsel av åkrarna, men fick i helgen info att de inte alls var så pigga på detta...... Så hur har ni löst detta?

Sv: Gödselfråga!!

Jag betalar en bonde för att komma och hämta annars hade jag inte blivit av med det. Så många lantbrukare använder flytgödsel, så att det är ett extra besvär och krångel för dem med fast gödsel.
Om han som hämtar nu inte vill mer, så kommer jag att hyra container och beställa tömningar av ett företag som sysslar med sånt. Men det är riktigt dyrt!

Vi har bara två hästar, så det blir inte så mycket gödsel med permanentbäddar till det. Just nu mockar vi i säckar som tacksamt mottages av folk i bekantskapskretsen. Vid stallstädningen fick vi hjälp att skotta ur bäddarna, om bara en trädgårdsintresserad fick ta dem.

Får lite "återbäring" också; vansinnigt goda hemodlade grönsaker och perenner i retur :)

Skulle jag ha hög, skulle kompostmask kollas upp noga.

Nu är jag igång igen med nya stallbyggnadsfrågor!! Mn kommer hela tiden på nya saker som man inte tänkt på!

Den här frågan kanske är dum, men hur har ni löst det med gödselhantering? Med eller utan gjuten platta är jag med på, men sen då? Vem tar "hand om" det sedan och hur? Jag har alltid trott att det är de lokala bönderna som tacksamt tar emot detta och använder till gödsel av åkrarna, men fick i helgen info att de inte alls var så pigga på detta...... Så hur har ni löst detta?
Du får räkna med att betala för att bli av med gödseln, alternativt sprida den själv efter överenskommelse med lantbrukaren. Det är dyrt att köra traktor nu för tiden, och det gör att man hellre använder konstgödsel (inte så tungt, och mer exakt dosering) istället för djurgödsel. Det är möjligt att du kan få lägga din gödsel på en närliggande kobondes gödselplatta om du har få hästar. En förutsättning är dock att han sprider sin gödsel själv också förstås. Summa sumarum: Du får vara beredd på att jobba själv för att bli av med gödseln alternativt betala någon för att bli av med den. Sedan finns det ju naturligtvis undantag som i ang's fall.

Ok! Jag vet att bonden som äger åkrarna runt oss använder "vanligt" gödsel, antagligen från sina egna kor. ska höra med honom om han vill hjälpa oss!

Ok! Jag vet att bonden som äger åkrarna runt oss använder "vanligt" gödsel, antagligen från sina egna kor. ska höra med honom om han vill hjälpa oss!
Ett hett tips är att skaffa en traktor (de riktigt gamla är billiga och bara går och går) och en kärra. Fråga bonden om han kan ta emot er gödsel om ni fraktar dit den själva. Det brukar funka bra. Vi hade jättebekymmer med gödseln fram tills vi köpte egen traktor. Då var det inga som helst problem att köra ut den på åkern om vi spred den själva i tunnt lager. Tog ett par timmar för oss (vi har ingen gödselspridarvagn så det bidde att köra med skopan istället) men bonden slapp ett extra arbetsmoment.

Det är en bonde som arrenderar mark alldeles bredvid så på våren tar han traktorn och kör ut. Har ju max 3 hästar så det blir inte så himla mkt att köra ut så det funkar bra.

Jag betalar en lantbrukare för att han ska komma och hämta min gödsel. Jag strör med spån, och det brukar inte vara så populärt bland bönderna eftersom nedbrytningstiden är betydligt längre för spån än för halm eller torv. Men bonden som hämtar mitt blandar det med annan gödsel och då är det tydligen inga problem.

Angående det här med konstgödsel - priset på konstgödsel har ju i stort sett fördubblats bara på det senaste året, så nu börjar bönderna bli lite intresserade av naturgödsel igen. Snart kanske vi kan ta betalt för vår hästgödsel!

Vi har den kostsamma lösningen, container. Just nu ser det ut att bli 3 tömningar 2008, det blir runt 15000 kr/år (exkl moms).

Har två hästar och halmströ, blir inte jättemycket, men måste läggas i stuka innan det körs ut. Ingen i närheten som har utrymme (har själva så mycket djur som arealen tillåter) att sprida på sina marker och körning kostar idag så mycket att det inte är lönt att köra iväg till annan bonde.

Jag betalar en lantbrukare för att han ska komma och hämta min gödsel. Jag strör med spån, och det brukar inte vara så populärt bland bönderna eftersom nedbrytningstiden är betydligt längre för spån än för halm eller torv. Men bonden som hämtar mitt blandar det med annan gödsel och då är det tydligen inga problem.

Angående det här med konstgödsel - priset på konstgödsel har ju i stort sett fördubblats bara på det senaste året, så nu börjar bönderna bli lite intresserade av naturgödsel igen. Snart kanske vi kan ta betalt för vår hästgödsel!
Det låter ju bra det:) Angående spånet så har den samma nerbrytningstid som halm, så det är inte där skon klämmer. Det har något med terpener att göra har jag för mig. Vissa lantbrukare vill dock inte ha det för att det ser fult ut när det virvlar spån på åkrarna:rofl:

Nja, försök har ju visat att spån faktiskt bryts ner långsammare, men man kan speeda upp komposteringen genom att vända/lufta gödselhögen
----
Olika strömedel har olika kol/kvävekvot. Kvoten är högst för spån, därefter följer torv och halm. Detta är en av anledningarna till att gödsel med spån eller torv bryts ned långsammare än gödsel med halm. En annan viktig faktor är att spån och torv innehåller mer svårtillgängliga former av kol.
----
Källa: www2.sjv.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo06_7.pdf

TS: läs gärna länkade broschyren, intressant och faktaspäckat!

Ytterligare en aspekt på gödselproblemet är att många jordbrukare numera är ekologiska (KRAV eller Svenskt Sigill) och jag tror inte de är intresserade och få in hästgödsel i sitt kretslopp med tanke på hur många fodrar och medicinerar sina hästar.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
801
Hästhantering (Vill börja med att säga att den som vill kalla mig dum, naiv och okunnig förstås får göra det, men eftersom jag just nu 1. är lite nere...
2
Svar
26
· Visningar
5 478
Senast: annan1
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 561
Senast: scizofren
·
Övr. Katt Jag har vid flera tillfällen under året varit kattvakt åt en kompis katt då han har varit bortrest. Nu senast var jag kattvakt i 6...
Svar
4
· Visningar
3 659
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama