Gödsel under tak?

Holley

Trådstartare
Kanske en konstig fråga, men får man lägga hästgödsel i ett gammalt lösdriftstall med god ventilation? Alltså i under tak? :confused:

Sv: Gödsel under tak?

Rimligen, under förutsättning att det är platta i botten.
Jag har inte hört att det finns begränsningar gällande väggar och tak.
Intressant fråga!

Det beror väl mest på vad man har under dyngan, är underlaget tätt så borde det väl vara tillåtet... men tänk också på att man ska ge tusan i att bygga in sin dyngstack alltför mycket - det blir nämligen ett helsicke när man ska in med traktor och 10-20 tons traktorvagn för att tömma dyngstacken.

Dynga behöver luft och vatten för att "brinna" och det har visat sig att just gödselstackar under tak inte är den bästa lösningen pga just detta. Kan man dock tillföra vatten på något sätt och kanske vända runt dyngan ngn gång kan det däremot fungera ändå.

Vi har dyngstack under tak, i en lada bredvid stallet. När det var ladugård fanns dörrar direkt inifrån, men nu får vi (tyvärr ;)) gå ut ur stallet och in genom "tömningsdörren".

Det funkar bra för oss som bara fyller den, sas, man slipper kladd och äckel iom att det alltid är torrt på marken kring stacken, och ladan är delad i två delar med en vägg så att man hämtar rent spån där samtidigt. Skottkärrorna är också alltid rena och torra eftersom de förvaras inomhus.

Nackdelen skulle väl kunna vara att den brinner dåligt, men tanken är inte heller att den ska ligga där i all evighet och brinna heller. Eftersom vi kör in skottkärrorna rakt in på golvet så måste stallägaren skotta upp stacken på höjden med traktorn då och då, och det sker några gånger innan hela stacken töms och körs iväg. Tömning av hela kalaset blir kanske 5 ggr/år eller något sådant.

Då läggs dyngan på hög utomhus, och får brinna ihop ordentligt där istället. :)

Vår ridskola har dyngstack under tak, men den töms rätt ofta. Där finns ingen platta under...Och det är godkänt.

Men det måste bli enklare att köra ut gödsel om den ligger under tak eftersom den inte blir lika tung som när den ligger ute. Vi har dyngan ligger ute på stack och det fungerar bra tills den ska bort. det hade varit enklare om den varit torrare och att det var torrare under.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
629
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
2 554
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 380
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
595
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama