Gödsel från vattenbrunn...

Fraggel_Tess

Trådstartare
Finns det någon regel/lag när det gäller gödsling och antal meter från vattenbrunn. Idag kom nämligen vår arrendator med flytgödsel och detta ca 5 meter från vår vattenbrunn turligt nog var det bara det strålen längst bort som hamnade där vilket inte lägger så mycket gödsel i ytterkanten.

Vi har sagt till ett antal x gånger att vi vill de kör längre ifrån men det går inte in i huvudet antagligen.

Jag hann inte stoppa denne och tänkte jag får väl stoppa han på tillbaks vägen då vinkar han bara å kör förbi. :crazy:

Tror ni man kan dricka vattnet? Gödslet har ju inte runnit rakt ned i brunnen men det ligger ju ca 5 meter bort.

Senast ändrad:
Sv: Gödsel från vattenbrunn...

Vet inte hur det är med flytgödsel men när vår granne bakade upp mot vår tomtgräns och satte igång sprutan (med något giftpreparat) ca 3 meter från vår vattenbrun ringde jag sambon som jobbade med jordbruk och har sputcertifikat och han körde hem fort som bara den och stoppade gubben i traktorn för att fråga vad han hade i sprutan plus för att upplysa om att det är minst 30 m sprutavstånd vid vattentäckt om det är vindstilla, vid lite blåst är avståndet ännu längre.
-gubben visste inte vad han hade i sprutan och blev svinsur.
Jag som var gravid i 5 månaden ringde kommunen för vettenprov, de kom och gjorde det och tydligen kallade även ditt bonden och den här gubben som var medhjälpare...de fick en anmälning av kommunen.
Vårt vatten var ej tjänligt men inte p.g.a. just denna gången men sambon sa att de halter som var för höga och gjorde vattnetotjänligt är för det har kommit för mycket gödning i brunnen...de har antagligen gjort så här flera år...

Mitt tips är att ringa kommunen och höra och låta de ta tag i bonden själv...

Jag har pratat med bonden att tänka på det efter första slåttern när de gödslar igen. Han ursäktade sig för sin tankspriddhet...

Brunnar är tydligen jättekänsliga för gödsel- våran dotter kan inte dricka vårat vatten bara för att hästhagen gränsar ca 8 meter från brunnen (3 hektar hage där gödsler är väl utspritt):crazy:. Proverna visade jättemycket nitrat, så vi får ta vattendunkar från stan.. Hur har ni andra det med hästar och brunn?

Vi har en hage nära brunnen, men brunnen ligger högre än hagen. marken sluttar neråt i hagen från brunnen. Vi har tagit vattenprovet och det visar ingenting mer än för mycket järn. (och det får filtret ta hand om)

Våran vinterhage ligger ca 5 meter ifrån brunnen. vi har nu flyttat hästarna därifrån eftersom vi har problem med kolibakterier och nitrat i vattnet.

Ska idagarna mocka bort gödseln så får vi hoppas att det blir mindre bakterier igen.
Sista vattenprovet visade tjänligt med anmärkning på både kolibakterier och nitrat.

Grävd eller borrad brunn?

Att du mockar hagen lär inte hjälpa på nitratet. Koli - kanske du får bukt med på det sättet.

Är det en grävd brunn kanske du bör borra i stället.

Vad rekommenderade företaget där du gjorde vattenproverna? Var vattnet otjänligt? Vilka halter av föroreningar pratar vi om? Var togs proverna - i brunnen eller tappställe? Det finns så många faktorer att ta hänsyn till.

Låter inte alls trevligt.
Det är inte för inte som det finns regler om just var & hur man får hålla djur osv i vissa områden & nära vatten osv.
Planerar att sätta en hage ganska nära vår brunn men kommer mockas varje eller varannan dag.
Det är inte omöjligt att det tar sig ner i erat vatten.Vattenprov är alltså att rekommendera.

Man blir ju lite irriterad när man har sagt till "Bonden" ett antal gånger om avstånd men samma visa varenda gång.

Det enda mått jag vet om när det gäller färskvatten brunn och gödsel är 50 meter mellan brunn och gödselhög. Fick det påläst så trots utmärkt vatten i brunnen fick välja på att gräva ny brunn eller flytta gödselhögen.

Hej
I min kommun är det 20 meter från brunnen som gäller, alltså hästarna måste stängas ute 20 meter. Blir rätt mycket när brunnen ligger mitt i hagen.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 790
Senast: nickan1
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 559
Senast: scizofren
·
G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 353
Fälttävlan Igår var det backträning med 5-åringen på grusvägarna här i skogen. Jag skulle bara skritta så maken promenerade med med hundarna och...
Svar
8
· Visningar
1 340
Senast: Hunkydory
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25