Godsägare stoppar ridning i bokskog

Sv: Godsägare stoppar ridning i bokskog

"– Jag vill inte att våra fyrbenta vänner ska kunna ta sig in där och vad jag vet räknas de inte till allmänheten."

Allemansrätten betyder väl att ALLA får vistas i skog och mark sålänge man inte gör någon åverkan, det betyder väl inte att man ska granska vilka som tillhör ALLMÄNHETEN? Isåfall borde inte hundar eller, som vissa har, katter få promenera där heller :mad: Alla våra djur tycker jag utgör en del av allmänheten, de är ju våra familjemedlemmar! Hästen är idag även den en familjemedlem för många trots att den inte delar vår säng (oftast inte iaf :D )
 
Sv: Godsägare stoppar ridning i bokskog

Fast nu är det ganska många bakomliggande orsaker som har fått honom till att stänga av.
 
Sv: Godsägare stoppar ridning i bokskog

Jag vill bara säga detta, jag bor i svedala där bokskogen finns, i skogen finns där skyltar om att man får rida på stigarna!, jag har själv ridit där jätte mycket innan!!! om man sätter upp stängsel beror det på att man e negativ, ego eller nåt, eller så måste ryttaren/ryttarna gjort nåt i skogen som han inte gillade!!!, men man får rida i den skogen, så ni som gör det ska inte sluta, för jag täncker inte sluta rida där förren det kommit ut lag eller når annat!:mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:
 
Sv: Godsägare stoppar ridning i bokskog

Artikeln säger ju ingenting om vad som ligger bakom egentligen. Tyvärr finns det rötägg även bland ryttare som förstör för alla andra skötsamma. har själv varit med om en vuxen som tog ut en grupp ungdomar i gallopp över en nysådd vall. Den markägaren blev inte heller särskilt välvilligt inställd till ryttare........
 
Sv: Godsägare stoppar ridning i bokskog

Jag vill bara säga detta, jag bor i svedala där bokskogen finns, i skogen finns där skyltar om att man får rida på stigarna!, jag har själv ridit där jätte mycket innan!!! om man sätter upp stängsel beror det på att man e negativ, ego eller nåt, eller så måste ryttaren/ryttarna gjort nåt i skogen som han inte gillade!!!, men man får rida i den skogen, så ni som gör det ska inte sluta, för jag täncker inte sluta rida där förren det kommit ut lag eller når annat!:mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:

och du menar att även om du skulle rida där så kommer han en dag ändra sig? Jadu, bryter du mot hans regler så är det nog faktiskt väldigt svårt att få den personen att tänka om, om han nu beslutar sig för att låta ridning bli accepterat i hans skog igen.
 
Sv: Godsägare stoppar ridning i bokskog

Tja, jag kan inte uttala mig om just denna godsägare... MEN de flesta godsägare är rika knölar som vill att allting i hela världen ska ske på just deras villkor :mad: .

Jag vet godsägare som har ansett att ridning på deras ägor stör deras utsikt :confused: , såna fåntrattar förtjänar ingen respekt... till skillnad från en bonde som får sin vall förstörd av galoppernde hästar.
Kan tilläggas att de flesta av dessa godsägare alldrig nånsin skulle nedlåta sig till att bruka jorden själva, det är dom ju för fina för, utan arrenderar ut eller hyr in någon bonde med valkar i nävarna.

Jag har träffat på ett flertal såna "godsägare" som skulle må väldigt bra av att tas ner på jorden ordentligt :devil:
 
Sv: Godsägare stoppar ridning i bokskog

(Metro)
Med stängsel, grindar och stättor för en kvarts miljon kronor försöker godsägare Peder Thott att stoppa ryttare i Bökebergskogen i skånska Svedala.

http://www.metro.se/se/article/tt/2007/03/28/allemansratt/index.xml

Det framgår ju som sagt inte om det är någon speciell orsak som ligger bakom men jag har ju svårt att tro att man skulle kunna göra så värst mycket "åverkan" i en skog genom att rida där. Tyvärr är det inte helt ovanligt som någon sa att de som har pengar på banken gärna använder dem till att få omvärlden till att dansa efer deras pipa. Vi har faktiskt en allemansrätt och när man rider så är det faktiskt den tvåbente som utövar sin hobby, det är sällan det är hästen som valt att befinna sig där ekipaget är under ridturen. Därför borde ju allemansrätten gälla även här.
 
Sv: Godsägare stoppar ridning i bokskog

Det är onekligen intressant vad som räknas som allemansrätt.
Bor själv nära ett gods, som fortfarande har en massa träd som ligger över vägarna, och som därigenom omöjliggör ridning.
Samma gods har även runt sina ägor ca 10 meter breda ytor som är sprutningsfria zoner där det ej odlas, mot att EU-bidrag erhålls. Här förbjuds ridning. Den som överträder hotas med polisanmälan. DETTA TROTS ATT MARKEN EJ BRUKAS!!! Det är tragiskt, det är här åtskilliga kilometer äng som förbjuds. EU-bidragen betalas ut i vilket fall som.
Men visst, godsägaren äger sin mark.
Svårt att slåss mot den som är rik...
 
Sv: Godsägare stoppar ridning i bokskog

Det är onekligen intressant vad som räknas som allemansrätt.
Bor själv nära ett gods, som fortfarande har en massa träd som ligger över vägarna, och som därigenom omöjliggör ridning.
Samma gods har även runt sina ägor ca 10 meter breda ytor som är sprutningsfria zoner där det ej odlas, mot att EU-bidrag erhålls. Här förbjuds ridning. Den som överträder hotas med polisanmälan. DETTA TROTS ATT MARKEN EJ BRUKAS!!! Det är tragiskt, det är här åtskilliga kilometer äng som förbjuds. EU-bidragen betalas ut i vilket fall som.
Men visst, godsägaren äger sin mark.
Svårt att slåss mot den som är rik...
Så är det i alla lägen. Money talks!
 
Sv: Godsägare stoppar ridning i bokskog

Ska visst vara folk som ridit sönder vissa delar, ungplantor. Vet inte så noga.

Men tex den del där jag ridit är ett stort skogsperti med rejäla skogsvägar, knappast nåt man kan förstöra så länge man hållers på just vägarna. De är stora nog för att skogsmaskiner ska kunna ta sig fram....

Men har man lagt 250000 kr på stängsel så lär man knapopast bry sig om ifall man tvingas betala vite på 30000kr. Piss i mississippi.
 
Sv: Godsägare stoppar ridning i bokskog

Fullt medveten om att det i mitt fall inte gäller bokskogen. Men håll med om att det finns likheter, som kanske inte är positiva...
 
Sv: Godsägare stoppar ridning i bokskog

Är lite dålig vad som gäller betr "allemansrätten". Har nyss flyttat in på ett stället där skogen finns alldeles bakom, men vi blev stoppade av skogsägaren som meddelade att vi inte får rida där. Det gick en timmerväg in i skogen en bit, som sedan upphörde. Får man inte rida i skogen? Visst trampar våra hästar upp (efter allt regnande mm) och det är väl åverkan? Kan vi inte rida i skogen - har vi bara manegen kvar och hur kul är det hela sommaren......
:confused:
 
Sv: Godsägare stoppar ridning i bokskog

och du menar att även om du skulle rida där så kommer han en dag ändra sig? Jadu, bryter du mot hans regler så är det nog faktiskt väldigt svårt att få den personen att tänka om, om han nu beslutar sig för att låta ridning bli accepterat i hans skog igen.

Om det är tillåtet enligt allemansrätten kan man ju som ryttare skita i vad godsägaren tycker. Det är inte upp till honom att stänga skogen som han vill. Varför skall vi krypa för en godsägare?
 
Sv: Godsägare stoppar ridning i bokskog

Nu vet man ju inte vad som ligger bakom hans beslut. Givetvis så ska allemanrätten gälla men tyvärr så tror många att allemansrätten bara är en rättighet som man har MEN man har även skyldigheter!

Som sagts tidigare så finns det ju folk som rider på åkrar vilket inte är så kul, vet själv eftersom jag är lantbrukare. Men även i skogen far folk omkring utan att tänka sig för, att det är nyplanterad skog bryr sig inte alla om t.e.x. :devil: Eller att dom rider mitt framför vårt boningshus i stället för bakom ladugård eller stall. Vi rider inte med våra egna häster eller inhyrda framför huset. Många gör bara, tänker inte och det är ju inte bara ryttare utan det är ju ett sätt att vara som person vare sig man sitter till häst eller på t.e.x en skoter eller i en bil.

Men det är trist att sånt här ska behöva hända oavsett vad som är orsaken, någonstans har ju komunikationen havererat. Men han kan ju ha sina skäl och det behöver ju inte ha att göra med att han har pengar och kan göra som han vill. Eller så är han en grinig gubbe i största allmänhet och sådana finns ju lite överallt oberoende av inkomst. ;)

/Kicki :)
 
Sv: Godsägare stoppar ridning i bokskog

Om det är tillåtet enligt allemansrätten kan man ju som ryttare skita i vad godsägaren tycker. Det är inte upp till honom att stänga skogen som han vill. Varför skall vi krypa för en godsägare?

Mjo, jag tänkte bara att ägaren lär ju få än ännu mer negativ syn när det gäller ryttaren.
 
Sv: Godsägare stoppar ridning i bokskog

Om det är tillåtet enligt allemansrätten kan man ju som ryttare skita i vad godsägaren tycker. Det är inte upp till honom att stänga skogen som han vill. Varför skall vi krypa för en godsägare?

Fast det är inte tillåtet om du gör skada.
Ganska enkelt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp