Kaktusblomma

Trådstartare
Jag har satt igång min häst efter sommarvilan och hon har tyvärr fallit ur en del under vilan. Nu har hon fått lite mage men är fortfarande lite tunn över rygg och revben. Hon får idag hö, betfor och Groov 90. Jag funderar på att köpa lucern till henne, tror ni på det eller har ni några andra förslag?

Sv: Gödning!

Ja det var lite så jag funderade också, men då är jag inte helt fel ute då? Hon behöver dessutom bygga muskler över ryggen.

Lusern räknas som grovfoder och är snällt mot magen. Högt i protein (som behövs för att bygga muskler), proteinöverskott lägger sig på hullet (om hästen inte är av det slaget som hellre vandrar av sig energi i t ex hagen).

Vill man öka även energin så brukar jag köra på lite olja, men jag hade nog börjat med bara lusern och avvaktat några veckor för att kontrollera hur snabbt det går på rätt håll.

Kvarnbyfoders lusernpellets är de som är mest prisvärda i mina trakter. ÅF hittar du på deras hemsida.

jag har exakt samma problem med min arab i år.
jag har börjat med lusern som nu börjar ge resultat.

men en fråga till nån som vet: då granngården ev. ska läggas ner här så kommer jag troligen få svårt att få tag på just Kraffts lusern.
Har Hippos sortiment nån lusern? och i sånnafall, Är det dyrare eller billigare?

Vilken du vill, matolja (majsolja) är troligen den billigaste. Vi kör med linfröolja för vi tycker det ger extra touch till pälsen. Men den är också dyrare.

Ok, jag hade nämligen för mig att jag någonstans hade hört att det var någon av oljorna man skulle undvika att ge... Men så är det alltså inte?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 160
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 556
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
641
Senast: Linda_A
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 074
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka